The labour market impact of adult training among jobseekers in the county of Szabolcs-Szatmár-Bereg
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2022.09.04.64-73Keywords:
foglalkoztatás, elhelyezkedés, álláskereső, munkanélküliség, felnőttképzésAbstract
Szabolcs-Szatmár-Bereg county is one of the counties with one of the worst economic indicators in Hungary. The high unemployment rate and the low employment rate have forced the Hungarian Government to retrain job seekers. My analysis, based on secondary databases, examined the spatial inequalities in participation in training programmes and their impact on the labour market. With the introduction of public employment, the job placement rate of jobseekers in training in the primary labour market started to decline. The territorial analysis revealed that the county capital has the largest number of trained workers and that the border and rural areas had a negligible number of trained workers, with the result that municipalities with a high number of jobseekers were not affected by retraining where it was most needed.
References
Cedefop (2015): Job-related adult learning and continuing vocational training in Europe: a statistical picture. Luxembourg: Publications Office. Cedefop research paper; No 48. DOI: http://dx.doi.org/10.2801/392276
Farkas É. (2017): A tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés hatása a felnőttkori tanulás minőségére. OPUS ET EDUCATIO: MUNKA ÉS NEVELÉS 4(4), pp. 431-448. DOI: https://doi.org/10.3311/ope.219
Győri T. – Egri Z. (2020): A munkanélküliek - mint potenciális munkaerő-tartalék - térszerkezetének vizsgálata Békés megyében. STUDIA MUNDI - ECONOMICA 7(2), pp. 2-17. DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2020.07.02.2-17
Hajdú D. (2020): A munkanélküliség és felnőttképzés területi eloszlása az Észak-magyarországi régióban. ÉSZAK-MAGYARORSZÁGI STRATÉGIAI FÜZETEK 17(2), pp. 62-69. DOI: https://doi.org/10.32976/stratfuz.2020.14
Hajdú D. (2021a): Aspects regarding the development of “adult training” programs for jobseekers in Borsod-Abaúj-Zemplén county. ROMANIAN JOURNAL OF REGIONAL SCIENCE 15(2), pp. 15-36.
Hajdú D. (2021b): Európai uniós forrásból támogatott munkaerő-piaci képzések területi eloszlása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. STUDIA MUNDI - ECONOMICA 8(1), pp. 24-36. DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.01.24-36
Hajdú D. (2022): A közfoglalkoztatottaknak szóló képzések vizsgálata hazánkban (2016–2020). EDUCATIO 31(2) pp. 281-293. DOI: https://doi.org/10.1556/2063.31.2022.2.8 , 13 p.
Hajdú D., Koncz G. (2020): Álláskeresők támogatott felnőttképzésében résztvevők vizsgálata Borsod-Abaúj-Zemplén megyei helyszíneken. In: STUDIA MUNDI - ECONOMICA 7(1), pp. 2-11. DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2020.07.01.2-11
Hajdú D., Koncz G. (2021a): Megélhetési tanulók a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei felnőttképzésben. TERÜLETI STATISZTIKA 61(2), pp. 229-254. DOI: https://doi.org/10.15196/TS610206
Hajdú D., Koncz G. (2021b): Felnőttképzés a vidéki települések szemszögéből. A FALU 36(3-4), pp. 79-87.
Hajdú D., Koncz G. (2022): Employment data of participants in supported adult training for jobseekers and their territorial pattern in Hungary, 2010–2020. REGIONAL STATISTICS 12(2) pp. 117-148. DOI: https://doi.org/10.15196/RS120205
Hangya D. (2013): "Esélyegyenlőségi útmutató" Fogyatékossággal élők és megváltozott munkaképességűek esélyei és lehetőségei a felnőttképzésben “A Guide to Equal Opportunities” – Opportunities for People with Disabilities and Decreased Work Ability in Adult Education. In: Szabó F. (szerk.) International Conference on Vocational and Adult Education, SZTE JGYPK, Szeged, pp. 271-281
Káposzta J., Tóth T. (2014): Regionális és vidékfejlesztési ismeretek. Gödöllő, Szent István Egyetemi Kiadó. 168 p. ISBN 978-963-269-402-3
Káposzta, J., Nagy, H. (2022): The major relationships in economic growth of the rural space. EUROPEAN COUNTRYSIDE 14 (2022)1 pp. 67-86., 20 p. (2022) DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2022-0004
Köllő J. (2009) A pálya szélén – Iskolázatlan munkanélküliek a poszt-szocialista gazdaságban. Osiris Kiadó, Budapest.
Köpeczi Bócz T. (2005): Kutatás a felnőttoktatás és a képzés nemzetközi cél- és feladatrendszerének változásáról a korszerű piacgazdaság, illetve a tanuló társadalom fejlődésének tükrében. Bp., NFI, 92 p.
Nijhof, W. J. (2005): Lifelong learning as a European skill formation policy. HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT REVIEW 4(4), pp. 401-417.
Polónyi I. (2018): A felnőttképzés megtérülései. In: Fodorné Tóth K. (szerk.) A felsőoktatási lifelong learning társadalmi és gazdasági haszna: kutatás – fejlesztés – innováció. Debrecen, MELLearN Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület, pp. 99-113.
Siposné Nándori E. (2016): A munkaerőpiaci hátrányok területi vonatkozásai Észak-Magyarországon. TERÜLETI STATISZTIKA 56(4), pp. 438-454. DOI: https://doi.org/10.15196/TS560405
Tóth, T., Káposzta, J. (2021): Succesful management of settlements to boost rural development. EUROPEAN COUNTRYSIDE 13 (2021) 4. pp. 819-833. 15 p. (2021) DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0044
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Le-Dai Barbara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).