Urban development factors of SMART transport systems
DOI:
https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101Keywords:
smart transport systems, mobility, spatial development strategyAbstract
Nowadays, SMART transport systems are not only a sign of technological progress, but also a sign of sustainable and responsible mobility. These innovative solutions provide answers to transport challenges that meet the development requirements of modern cities and contribute to sustainable urban development, while also providing the basis for future spatial development strategies. SMART transport systems aim to connect people and cities, improve transport efficiency and safety and promote sustainable mobility. In this paper we review the key aspects that underpin the need for and strategic importance of SMART transport systems in modern society. Emphasis will be placed on key factors such as sustainability and environmental awareness, which are increasingly becoming priorities in the field of transport. In our view, eco-efficiency and the development of green technologies are also key to the successful implementation of SMART transport systems. Furthermore, technological development and innovation are also important elements of SMART transport systems, as only innovative solutions and modern technologies can make transport more efficient. The aim of this study is to provide a comprehensive and detailed analysis of new directions and development opportunities for domestic transport systems. The aspects and strategies presented will help to design and implement SMART transport systems in a more efficient and sustainable way, meeting the needs and challenges of modern society.
References
Aggarwal, P. – Zougmoré, R. – Kinyangi, J. (2013): Climate-smart villages: A community approach tosustainable agricultural development.CGIAR Research Program on Climate Change, Agricultureand Food Security, Copenhagen
Csonka, B. (2020): Centralized charging power distribution method for electric vehicles. 2020 Smart City Symposium Prague (SCSP). https://doi.org/10.1109/SCSP49987.2020.9134002
ENSZ (2018): World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. https://population.un.org/wup/Download
Flügge, B. (eds.) (2017): Smart Mobility – Connecting Everyone - Trends, Concepts and Best Practices-Springer Vieweg, 293 p. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15622-0
Martin, R. – Sunley, P. (2015): On the notion of regional economic resilience: Conceptualisation and explanation. Journal of Economic Geography, 15 (1), 1–42. https://doi.org/10.1093/jeg/lbu015
Nagy, S. – Csonka, B. – Csiszár, Cs. – Földes, D. (2021): A városi személyközlekedési rendszer fejlődési irányai, Városi közlekedés. Közlekedéstudományi Szemle, 71 (6), 46–60. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.6.4
Némediné Kollár, K. – Káposzta, J. – Péli, L. (2017): A smart kezdeményezések alkalmazhatóságának vizsgálata Magyarországon. Studia Mundi – Economica, 4 (4), 29–37. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.04.29-37
Káposzta, J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica, 6 (3), 18–28. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28
Káposzta, J. (2024): Fenntartható közlekedési rendszerek stratégiai kérdései. Közlekedésstratégiai kutatás, Kutatási jelentés, KTI, Budapest, 346 p.
Kovács, Z. (2017): Városok és urbanizációs kihívások Magyarországon. Magyar Tudomány, 178 (3), 302–310.
Krauth, P. (2010): „Az intelligens közlekedés jövője Magyarországon”. Információs Társadalom, 10 (2), 17–36. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.X.2010.2.2
Rácz, Sz. (2019):Development Processes of Regional Centres in Central and Southeast Europe –From State Socialism to Dependent Market Economies. DETUROPE, 11 (2), 92–100. https://doi.org/10.32725/det.2019.017
Sallai, Gy. szerk. (2018): Magyar Jövő Internet Konferencia 2015 „Smart City a célkeresztben”. Híradástechnika, 71 (1), 1–64. http://www.hte.hu/documents/10180/1542618/HT_2016-1_MJIK2015.pdf
Stadler, G. (2015): Big Data – tömeges adatelemzés gyorsan. MediaNet 2015. Híradástechnika, 70 (suppl.) 44–48. http://www.hte.hu/documents/847429/1921516/HT_2015_2_9_Stadler.pdf
Sebestyénné Szép, T. – Szendi, D. – Nagy, Z. – Tóth, G. (2020): A gazdasági reziliencia és a városhálózaton belüli centralitás közötti összefüggések vizsgálata, Területi Statisztika, 60 (3), 352–369. https://doi.org/10.15196/TS600303
Online források
https://smartlynx.hu/smart-city-megoldasok-az-okos-parkolas/
https://internet.kozut.hu/intelligens-kozlekedesi-rendszerek/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kitti Némediné Kollár, József Káposzta, Mónika Urbánné Malomsoki, László Péli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).