A SMART közlekedési rendszerek városfejlesztési tényezői

Szerzők

  • Némediné Kollár Kitti Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0003-4368-3932
  • Káposzta József Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0002-1239-8541 (unauthenticated)
  • Urbánné Malomsoki Mónika Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0009-0004-1277-7455 (unauthenticated)
  • Péli László Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0002-8312-5516 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101

Kulcsszavak:

okos közlekedési rendszerek, mobilitás, területfejlesztési stratégia

Absztrakt

Napjainkban a SMART/okos közlekedési rendszerek nem csak a technológia fejlődését jelképezik, hanem a fenntartható és felelős mobilitás irányába mutatnak. Ezek az innovatív megoldások olyan válaszokat nyújtanak a közlekedési kihívásokra, amelyek megfelelnek a modern városok fejlesztési követelményeinek és hozzájárulnak a fenntartható városi fejlődéshez és egyben a jövőbeni területfejlesztési stratégiákat is megalapozzák. A SMART közlekedési rendszerek célja az, hogy összekapcsolják az embereket és a városokat, javítsák a közlekedés hatékonyságát és biztonságát, valamint elősegítsék a fenntartható mobilitást. Jelen tanulmányban áttekintjük azokat a legfontosabb szempontokat, amelyek alátámasztják a SMART közlekedési rendszerek létrehozásának szükségességét és stratégiai jelentőségét a modern társadalomban. Kiemelt figyelmet kapnak olyan alapvető tényezők, mint például a fenntarthatóság és a környezettudatosság, amelyek egyre nagyobb prioritást kapnak a közlekedés területén. Véleményünk szerint az ökológiai hatékonyság és a zöld technológiák fejlesztése szintén kulcsfontosságúak a SMART közlekedési rendszerek sikeres implementálásához. Továbbbá a technológiai fejlődés és innováció szintén fontos elemét képezik a SMART közlekedési rendszereknek, hiszen csak újszerű megoldásokkal és modern technológiákkal lehet hatékonyabbá tenni a közlekedést. A tanulmány célja, hogy átfogó és részletes elemzést nyújtsunk a hazai közlekedési rendszerek új irányairól és fejlesztési lehetőségeiről. A bemutatott szempontok és stratégiák segítségével a SMART közlekedési rendszerek tervezése és megvalósítása hatékonyabb és fenntarthatóbb módon történhet, megfelelve a modern társadalom igényeinek és kihívásainak.

Szerző életrajzok

  • Némediné Kollár Kitti, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    egyetemi docens, PhD
    nemedine.kollar.kitti@uni-mate.hu

  • Káposzta József, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    egyetemi tanár, CSc
    kaposzta.jozsef@uni-mate.hu

  • Urbánné Malomsoki Mónika, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    tanszéki munkatárs
    urbanne.malomsoki.monika@uni-mate.hu

  • Péli László, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    egyetemi docens, PhD
    peli.laszlo@uni-mate.hu

Hivatkozások

Aggarwal, P. – Zougmoré, R. – Kinyangi, J. (2013): Climate-smart villages: A community approach tosustainable agricultural development.CGIAR Research Program on Climate Change, Agricultureand Food Security, Copenhagen

Csonka, B. (2020): Centralized charging power distribution method for electric vehicles. 2020 Smart City Symposium Prague (SCSP). https://doi.org/10.1109/SCSP49987.2020.9134002

ENSZ (2018): World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. https://population.un.org/wup/Download

Flügge, B. (eds.) (2017): Smart Mobility – Connecting Everyone - Trends, Concepts and Best Practices-Springer Vieweg, 293 p. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15622-0

Martin, R. – Sunley, P. (2015): On the notion of regional economic resilience: Conceptualisation and explanation. Journal of Economic Geography, 15 (1), 1–42. https://doi.org/10.1093/jeg/lbu015

Nagy, S. – Csonka, B. – Csiszár, Cs. – Földes, D. (2021): A városi személyközlekedési rendszer fejlődési irányai, Városi közlekedés. Közlekedéstudományi Szemle, 71 (6), 46–60. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.6.4

Némediné Kollár, K. – Káposzta, J. – Péli, L. (2017): A smart kezdeményezések alkalmazhatóságának vizsgálata Magyarországon. Studia Mundi – Economica, 4 (4), 29–37. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.04.29-37

Káposzta, J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica, 6 (3), 18–28. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28

Káposzta, J. (2024): Fenntartható közlekedési rendszerek stratégiai kérdései. Közlekedésstratégiai kutatás, Kutatási jelentés, KTI, Budapest, 346 p.

Kovács, Z. (2017): Városok és urbanizációs kihívások Magyarországon. Magyar Tudomány, 178 (3), 302–310.

Krauth, P. (2010): „Az intelligens közlekedés jövője Magyarországon”. Információs Társadalom, 10 (2), 17–36. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.X.2010.2.2

Rácz, Sz. (2019):Development Processes of Regional Centres in Central and Southeast Europe –From State Socialism to Dependent Market Economies. DETUROPE, 11 (2), 92–100. https://doi.org/10.32725/det.2019.017

Sallai, Gy. szerk. (2018): Magyar Jövő Internet Konferencia 2015 „Smart City a célkeresztben”. Híradástechnika, 71 (1), 1–64. http://www.hte.hu/documents/10180/1542618/HT_2016-1_MJIK2015.pdf

Stadler, G. (2015): Big Data – tömeges adatelemzés gyorsan. MediaNet 2015. Híradástechnika, 70 (suppl.) 44–48. http://www.hte.hu/documents/847429/1921516/HT_2015_2_9_Stadler.pdf

Sebestyénné Szép, T. – Szendi, D. – Nagy, Z. – Tóth, G. (2020): A gazdasági reziliencia és a városhálózaton belüli centralitás közötti összefüggések vizsgálata, Területi Statisztika, 60 (3), 352–369. https://doi.org/10.15196/TS600303

Online források

https://smartlynx.hu/smart-city-megoldasok-az-okos-parkolas/

https://internet.kozut.hu/intelligens-kozlekedesi-rendszerek/

https://www.allianz.hu/hu

Letöltések

Megjelent

2025-07-15

Hogyan kell idézni

Némediné Kollár, K., Káposzta, J. ., Urbánné Malomsoki, M., & Péli, L. (2025). A SMART közlekedési rendszerek városfejlesztési tényezői. Studia Mundi – Economica, 12(2), 87-101. https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 4 > >>