Urban development factors of SMART transport systems

Authors

  • Kitti Némediné Kollár Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0003-4368-3932
  • József Káposzta Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0002-1239-8541 (unauthenticated)
  • Mónika Urbánné Malomsoki Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0009-0004-1277-7455 (unauthenticated)
  • László Péli Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet https://orcid.org/0000-0002-8312-5516 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101

Keywords:

smart transport systems, mobility, spatial development strategy

Abstract

Nowadays, SMART transport systems are not only a sign of technological progress, but also a sign of sustainable and responsible mobility. These innovative solutions provide answers to transport challenges that meet the development requirements of modern cities and contribute to sustainable urban development, while also providing the basis for future spatial development strategies. SMART transport systems aim to connect people and cities, improve transport efficiency and safety and promote sustainable mobility. In this paper we review the key aspects that underpin the need for and strategic importance of SMART transport systems in modern society. Emphasis will be placed on key factors such as sustainability and environmental awareness, which are increasingly becoming priorities in the field of transport. In our view, eco-efficiency and the development of green technologies are also key to the successful implementation of SMART transport systems. Furthermore, technological development and innovation are also important elements of SMART transport systems, as only innovative solutions and modern technologies can make transport more efficient. The aim of this study is to provide a comprehensive and detailed analysis of new directions and development opportunities for domestic transport systems. The aspects and strategies presented will help to design and implement SMART transport systems in a more efficient and sustainable way, meeting the needs and challenges of modern society.

Author Biographies

  • Kitti Némediné Kollár, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    associate professor, PhD
    nemedine.kollar.kitti@uni-mate.hu

  • József Káposzta, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    professor, CSc
    kaposzta.jozsef@uni-mate.hu

  • Mónika Urbánné Malomsoki, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    technical assistant
    urbanne.malomsoki.monika@uni-mate.hu

  • László Péli, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy , Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet

    associate professor
    peli.laszlo@uni-mate.hu

References

Aggarwal, P. – Zougmoré, R. – Kinyangi, J. (2013): Climate-smart villages: A community approach tosustainable agricultural development.CGIAR Research Program on Climate Change, Agricultureand Food Security, Copenhagen

Csonka, B. (2020): Centralized charging power distribution method for electric vehicles. 2020 Smart City Symposium Prague (SCSP). https://doi.org/10.1109/SCSP49987.2020.9134002

ENSZ (2018): World Urbanization Prospects: The 2018 Revision. https://population.un.org/wup/Download

Flügge, B. (eds.) (2017): Smart Mobility – Connecting Everyone - Trends, Concepts and Best Practices-Springer Vieweg, 293 p. https://doi.org/10.1007/978-3-658-15622-0

Martin, R. – Sunley, P. (2015): On the notion of regional economic resilience: Conceptualisation and explanation. Journal of Economic Geography, 15 (1), 1–42. https://doi.org/10.1093/jeg/lbu015

Nagy, S. – Csonka, B. – Csiszár, Cs. – Földes, D. (2021): A városi személyközlekedési rendszer fejlődési irányai, Városi közlekedés. Közlekedéstudományi Szemle, 71 (6), 46–60. https://doi.org/10.24228/KTSZ.2021.6.4

Némediné Kollár, K. – Káposzta, J. – Péli, L. (2017): A smart kezdeményezések alkalmazhatóságának vizsgálata Magyarországon. Studia Mundi – Economica, 4 (4), 29–37. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.04.29-37

Káposzta, J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere. Studia Mundi – Economica, 6 (3), 18–28. https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28

Káposzta, J. (2024): Fenntartható közlekedési rendszerek stratégiai kérdései. Közlekedésstratégiai kutatás, Kutatási jelentés, KTI, Budapest, 346 p.

Kovács, Z. (2017): Városok és urbanizációs kihívások Magyarországon. Magyar Tudomány, 178 (3), 302–310.

Krauth, P. (2010): „Az intelligens közlekedés jövője Magyarországon”. Információs Társadalom, 10 (2), 17–36. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.X.2010.2.2

Rácz, Sz. (2019):Development Processes of Regional Centres in Central and Southeast Europe –From State Socialism to Dependent Market Economies. DETUROPE, 11 (2), 92–100. https://doi.org/10.32725/det.2019.017

Sallai, Gy. szerk. (2018): Magyar Jövő Internet Konferencia 2015 „Smart City a célkeresztben”. Híradástechnika, 71 (1), 1–64. http://www.hte.hu/documents/10180/1542618/HT_2016-1_MJIK2015.pdf

Stadler, G. (2015): Big Data – tömeges adatelemzés gyorsan. MediaNet 2015. Híradástechnika, 70 (suppl.) 44–48. http://www.hte.hu/documents/847429/1921516/HT_2015_2_9_Stadler.pdf

Sebestyénné Szép, T. – Szendi, D. – Nagy, Z. – Tóth, G. (2020): A gazdasági reziliencia és a városhálózaton belüli centralitás közötti összefüggések vizsgálata, Területi Statisztika, 60 (3), 352–369. https://doi.org/10.15196/TS600303

Online források

https://smartlynx.hu/smart-city-megoldasok-az-okos-parkolas/

https://internet.kozut.hu/intelligens-kozlekedesi-rendszerek/

https://www.allianz.hu/hu

Published

2025-07-15

How to Cite

Némediné Kollár, K., Káposzta, J. ., Urbánné Malomsoki, M., & Péli, L. (2025). Urban development factors of SMART transport systems. Studia Mundi – Economica, 12(2), 87-101. https://doi.org/10.18531/sme.vol.12.no.2.pp.87-101

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4