Between Giants – the Success of Nintendo Consoles and Games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.5210

Keywords:

sports management, gaming and e-sports, gaming consoles, Nintendo, Switch, Zelda

Abstract

Text of At the end of year 2021 an article (Kotaku.com, 2021) was published about the selection the latest version of Zelda to be the ever best video game in the world, operating on Nintendo Switch consoles. The entry of this software resulted in the increasing sales of the Nintendo Switch, which is the lasts generation of the Nintendo gaming consoles.  This console is far from representing the top of the console generations, still it bears such impressive social and economic statistics on the console market, which have convinced even the sceptics that different versions of this console together with their games have a safe place between the high performance machines, despite its obvious disadvantages. The objective of this essay is to reveal that how console games consider this console with their games, what advantages and disadvantages gamers sense and what the explanation is for the popularity of the console versions and their games.

Author Biographies

  • György Norbert Szabados, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet

    Szabados György Norbert
    ORCID: 0000-0003-3959-1963
    PhD, Habil.
    egyetemi docens
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet
    szabados.gyorgy@econ.unideb.hu

  • Éva Bácsné Bába, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet

    Bácsné Bába Éva
    ORCID: 0000-0002-0733-6637
    PhD, Habil.
    egyetemi tanár, intézetigazgató, stratégiai és kommunikációs dékánhelyettes
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet
    bacsne.baba.eva@econ.unideb.hu

  • Veronika Fenyves, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számviteli és Pénzügyi Intézet

    Fenyves Veronika
    ORCID: 0000-0002-8737-0666
    PhD, Habil.
    egyetemi tanár, mb. tanszékvezető, dékán
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számviteli és Pénzügyi Intézet, Kontrolling nem önálló Tanszék
    fenyves.veronika@econ.unideb.hu

  • Zoltán Bács, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számviteli és Pénzügyi Intézet

    Bács Zoltán
    ORCID: 0000-0003-0612-658X
    PhD, Habil.
    intézetigazgató
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Számviteli és Pénzügyi Intézet, Számviteli nem önálló Tanszék
    bacs.zoltan@econ.unideb.hu

  • András Helmeczi, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Világgazdaságtani és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet

    Helmeczi András
    ORCID: 0009-0007-8325-8865
    PhD
    adjunktus
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Világgazdaságtani és Nemzetközi Kapcsolatok Intézet, Gazdasági Jog nem önálló Tanszék
    helmeczi.andras@econ.unideb.hu

  • Sándor Kovács, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Társadalomtudományi Koordinációs Kutatóközpont

    Kovács Sándor
    ORCID ID: 0000-0002-1216-346X
    PhD, Habil.
    egyetemi docens
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Társadalomtudományi Koordinációs Kutatóközpont
    kovacs.sandor@econ.unideb.hu

  • Krisztián Szabados

    Szabados Krisztián
    ORCID: 0009-0003-6749-8536
    ügyvezető
    Régió-Terv Kft.
    szabados.krisztian@regioterv.hu

  • Gergely Gábor Ráthonyi, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet

    Ráthonyi Gergely Gábor
    ORCID: 0000-0002-1184-1660
    PhD
    adjunktus
    Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Sportgazdasági és -menedzsment Intézet
    rathonyi.gergely@econ.unideb.hu

  • Szabolcs Gergely Orbán

    Orbán Szabolcs Gergely
    ORCID: 0000-0002-0063-704X
    PhD
    alosztályvezető
    HBM-VMRFK
    drorbanszabolcsgergely@gmail.com

  • Muhammad Rizwan Hussain, Debreceni Egyetem, Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola

    Muhammad Rizwan Hussain
    ORCID: 0000-0003-2660-9482
    PhD hallgató
    Debreceni Egyetem - Ihrig Károly Gazdálkodás- és Szervezéstudományok Doktori Iskola
    rizwan.hussain@med.unideb.hu

References

Kotaku.com (2021): Here are Japan’s top 100 Video Games of All Time. Letöltés ideje: 2023. 09. 05. forrás: https://kotaku.com/poll-here-are-japans-top-100-video-games-of-all-time-1848275437

YouGov.com (2020): Gaming and esports: The next generation. YouGov analysis of the global video games and esports landscapes. Letöltés ideje: 2023. 11. 30. forrás: https://commercial.yougov.com/rs/464-VHH-988/images/Global-Gaming-and-Esports-2020.pdf

Cai, X. – Cebollada, J. – Cortinas, M. (2022): From traditional gaming to mobile gaming: Video game players’ switching behaviour. Entertainment Computing Volume 40, 2022,100445. Letöl-tés ideje: 2023. 01. 24. forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1875952121000422

Fülöp Z. (2005): Nagy dobás a piacon.Sony PSP. Karácsonyra itt az új konzol. Somogy Megyei Hírlap. 16. évf. 252. sz. Letöltés: 2023. 09. 05. forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/SomogyMegyeiHirlap_2005_10/?query=sony+psp&pg=416&layout=s

Statista.com (2023): Playstation Portable lifetime unit sales worldwide as of 2023 September, by region. Letöltés: 2023. 11. 30. forrás: https://www.statista.com/statistics/1101911/unit-sales-psp-region/

Statista.com (2023): Nintendo DS lifetime unit sales worldwide as of 2023 September, by regi-on. Letöltés ideje: 2023. 11. 30. forrás: https://www.statista.com/statistics/1101884/unit-sales-nintendo-ds-region/

Horváth A. (2011): Playstation Vita-A birodalom visszavág. Nemzeti Sport 2011. 3. évf. 11. sz. Letöltés: 2023. 09. 05. forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/NemzetiSportMagazin_2011/?query=playstation+vita&pg=43&layout=s

BZS (2011): Nintendo 3ds, a a térhatású marokjátékkonzol. Képes Ifjúság 66. évf. 2612. sz. Letöltés: 2023. 09. 05. forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/KepesIfjusag_2011_1/?query=nintendo+ds&pg=99&layout=s

Vank A. (2018): Újabb szöget ver a PS Vita koporsójába a SONY. Letöltés: 2023. 09. 06. for-rás: https://hu.ign.com/vita/37549/news/ujabb-szoget-ver-a-ps-vita-koporsojaba-a-sony

DV (2020): Egy korszak vége-A Nintendo befejezte a 3ds gyártását. Letöltés: 2023. 09. 06. forrás: https://leet.hu/2020/09/17/egy-korszak-vege-a-nintendo-befejezte-a-3ds-gyartasat/

Barr-Smith, F. – Farrant, T. – Leonard-Laragde, B. – Rigby, D. – Rigby, S. – Sibley-Calder, F. (2021): Dead Man’s Switch: Forensic Autopsy of the Nintendo Switch. Forensic Science Inter-national: Digital Investigation Volume 36 (2021) 301110. 2p. Letöltés: 2024. 01. 23. forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666281721000044

Bravo (2017): A hónap kütyüje - Nintendo Switch. 2017/4.sz. Letöltés: 2023. m09. 06. forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/Bravo_2017/?query=nintendo+switch&pg=186&layout=s

Chih-Wei L.- Yu_Sheng L. –Yi-Sheng X. – Jui-Shiu C. (2022): Understanding the behavioural intention to play the Nintendo Switch: An extension of the technology acceptance model. App-lied System Innovation. Letöltés: 2024. 01. 23. forrás: https://www.mdpi.com/2571-5577/5/6/124

Rui C. (2022): Key success factors study of Nintendo Switch in Gaming Console Market. BCP Business and Management. Volume 34. 218 p. Letöltés: 2023. 01. 23. forrás: https://www.researchgate.net/publication/366331853_Key_Success_Factors_Study_of_Nintendo_Switch_in_Gaming_Console_Market

Figyelő (2020): A Microsoft most visszavághat. Figyelő 63. évf. 41. sz. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://adt.arcanum.com/hu/view/FigyeloGazdasagi_2020_10-12/?query=nintendo+switch&pg=155&layout=s

Statista (2023): Lifetime unit sales of the Nintendo Switch console worldwide from March 2017 to March 2023. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://www.statista.com/statistics/687059/nintendo-switch-unit-sales-worldwide/

Ting, C.A.R. –Mondragon, J.M. – Almirante J.I.F. – Ramolete G.L. – Cohen, M.C. – Custodio, B.P. (2020): Usability and gaming experience assessment of the Nintendo Switch Users Inter-face by Filipino Users. In: Ahram T. Falcao C. (ed.): Advances in usability, user experience, wearable and assistive technology. Proceedings of the AHFE 2020 Virtual Conferences on Usability and User Experience, Human Factors and Assistive Technology, Human Factors and Wearable Technologies, and Virtual Environments and Game Design, July 16-20, 2020. p. 778

Omdia (2023): Steam Deck installed base to surpass 3 million during 2023. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://omdia.tech.informa.com/pr/2023/04-apr/omdia-steam-deck-installed-base-to-surpass-three-million-during-2023

Moro, C. – Phelps, C. – Birt, J. (2022): Improving serious games by crowdsourcing feedback from the Steam Online community. The Internet and Higher Education. Volume 55, 2022, 100874. Letöltés ideje: 2024. 01. 24. forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1096751622000306#!

Karchner, H. – Trautner, M. – Willeke, S. – Scwinger, M. (2022): How handheld use is connec-ted to learning-related factors and academic achievement: Meta-analysis and research synthesis. Computers and Education Open. Volume 3, 2022, 11116. Letöltés ideje: 2024. 01. 24. forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S266655732200043X

Volckmann II, W.M. (2024): Consumer and critic reception of video game platforms: Trends from 2002-2022. Entertainment Computing, Volume 48, 2024, 100599. Letöltés ideje: 2024. 01. 24. forrás: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S187595212300054X

Retrosolve (2023): Report. ASUS ROG Ally Closing in on 500K units sold. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://retroresolve.com/asus-rog-ally-closing-in-on-500k-units-sold/

O.R. (2022): Bemutatkozott a Logitech G Cloud, ami egy Android rendszerű kézi játékkonzol. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://napidroid.hu/bemutatkozott-logitech-g-cloud-ami-egy-android-rendszeru-kezikonzol/

D.V. (2023): Ennyibe kerül majd a Lenovo Legion Go, a Steam Deck alternatívája. Letöltés ideje: 2023. 09. 06. forrás: https://leet.hu/2023/09/04/ennyibe-kerul-majd-a-lenovo-legion-go-a-steam-deck-alternativaja/

Benke A. (2023): Izgalmas technikai részlet derülhetett ki a Nintendo Switch 2-ről. Letöltés ideje: 2023. 11. 07. forrás: https://hu.ign.com/nintendo/90870/news/izgalmas-technikai-reszlet-derulhetett-ki-a-nintendo-switch-2-rol

TheGeek (2023): Kiderült volna, mikor jön a Nintendo Switch 2? Lehet, hogy már nincs is messze. Letöltés ideje: 2023. 11. 07. forrás: https://thegeek.hu/2023/07/27/kiderult-volna-mikor-jon-a-nintendo-switch-2-lehet-hogy-mar-nincs-is-messze/

Anderton, K. (2019: Research report shows how much time we spend gaming. Letöltés ideje: 2023. 11. 07. forrás: https://www.forbes.com/sites/kevinanderton/2019/03/21/research-report-shows-how-much-time-we-spend-gaming-infographic/?sh=5d8a2ec13e07

Published

2024-07-04

How to Cite

Between Giants – the Success of Nintendo Consoles and Games. (2024). Acta Carolus Robertus, 14(1), 213-228. https://doi.org/10.33032/acr.5210

Similar Articles

11-20 of 52

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)