Analysis of the Motivation of Junior Handball Players in Hungary

Authors

  • Kornél Krupánszki Selye János Egyetem, Gazdaságtudományi és Informatikai Kar
  • Karacsony Peter Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar
  • Kíra Krupánszki Selye János Egyetem, Gazdaságtudományi és Informatikai Kar

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4592

Keywords:

motivation, sport, handball, Hungary, coach

Abstract

Handball is one of the most popular sports in Hungary. However, little research has been done on the motivation of young athletes. The present study analysed the motivation of young handball players in Hungary in 2022. The aim of the research was to assess the motivation of young athletes and their relationship with their coach. A total of 190 responses were returned during the quantitative research. The age groups surveyed had no effect on the coach's results orientation. Among the new findings, we also highlight that handball divisions do not influence the young athlete in terms of the individual benefits of the sport. Coaches have a major role in maintaining the motivation of young athletes and therefore need to pay particular attention to this in their daily activities.

Author Biographies

  • Kornél Krupánszki, Selye János Egyetem, Gazdaságtudományi és Informatikai Kar

    ORCID: https://orcid.org/0009-0009-9420-4138
    PhD Student
    kornel970829@gmail.com

  • Karacsony Peter, Óbudai Egyetem, Keleti Károly Gazdasági Kar

    ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7559-0488
    Professor
    karacsony.peter@uni-obuda.hu
    corresponding author

  • Kíra Krupánszki, Selye János Egyetem, Gazdaságtudományi és Informatikai Kar

    128453@student.ujs.sk

References

Balogh, L. – Molnár, A. – Jenei, Z. – Nábrádi, ZS. – Ráthonyi, G. G. – Szilányi, R. – Balogh, P. (2015): Bevezetés a sportdiagnosztikába. Debrecen: Campus Kiadó.

Bíróné Nagy, E. (2011): Sportpedagógia. Pécs: Dialóg Campus Kiadó.

Bognár, J. (2010): Pedagógiai és sportpedagógiai ismeretek. [Online]. Letöltés dátuma: 2022. 01. 22. forrás: https://itc.semmelweis.hu/add/mob/sp_neveles/pedagogia_sportpedagogia_OKJ_jegyzet.pdf

Bujdosó, Z. – Szűcs, Cs. (2012): A new way of gastronomic tourism:beer tourism Acta Turistica 6(1), 5–20

Csukonyi, CS. (2018): Bevezetés a sportpszichológiába. [Online]. Letöltés dátuma: 2022. 01. 18. forrás: https://psycho.unideb.hu/sport/fejezetek/cscs_bevezetesasport/_book/alkalmazott-pszichologiai-komponensek-a-sportban.html#motivacio-kerdeskore-kiemelve-a-teljesitmenymotivaciot

Farkas, T. – Bruder, E. – Kolta, D. – Gerencsér, I., (2021): Diverse migration processes of rural youth and young adults in Hungary In: Schafft, K. – Stanic, S. – Horvatek, R. – Maselli, A. (eds.) Rural youth at the crossroads: Transitional societies in central Europe and beyond. 157–175.

Gómez-López, M. – Chicau Borrego, C. – Marques da Silva, C. – Granero-Gallegos, A., – González-Hernández, J. (2020): Effects of Motivational Climate on Fear of Failure and Anxiety in Teen Handball Players. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 592.

Harasztiné Sárosi I. (2009): Igényszint, teljesítménymotiváció. In Szatmári Z. (szerk.): Sport, életmód, egészség. Budapest: Akadémiai Kiadó, pp. 494–500.

Hoffmann I. (2007): Sport, Marketing, Szponzorálás. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Hojcska, Á. – Szabó, Z. – Bujdosó, Z. (2022): Multiaspect overview of mineral-water-based therapies of musculoskeletal disorders in Hungary Ecocycles 8 (2), 23–36.

Horváth, L. – Prisztóka, GY. (2005): A sportpedagógia és sportpszichológia alapkérdései. Nyíregyháza: Bessenyei Könyvkiadó.

Jõesaar, H. – Hein, V. – Hagger, M. (2011): Peer influence on young athletes' need satisfaction, intrinsic motivation and persistence in sport: A 12-month prospective study. Psychology of Sport and Exercise, 12(5), 500–508.

Jowett, S. – Cockerill, I. M. (2003): Olympic Medallists’ perspective of the athlete-coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4(4), 313–331.

Jowett, S. – Lavallee, D. (2007): Social Psychology in Sport.. Champaign: Human Kinetics.

Jowett, S. (2005): The coach-athlete partnership. The Psychologist. 18(7), 412–415.

Kassai, Zs. – Farkas, T. (2007): A Leader+ program alulnézetből. Comitatus: Önkormányzati Szemle 17, 71–80

Khademi-Vidra, A. (2014a): „Third places”: social-cultural aspects of the leisure places. In: Radics, Zs. – Pénzes, J. (szerk.) Enhancing competitiveness of V4 historic cities to develop tourism: Spatial-economic cohesion and competitiveness in the context of tourism. Debrecen, 114–127.

Khademi-Vidra A. (2014b): Consumer habits from the perspective of the global economic crisis in east-central Europe. Central European Regional Policy and Human Geography, 4(1), 39–49. https://cerphg.unideb.hu/PDF/2014_1/3_khademi_vidra.pdf

Kun P. – Vincze T. (2016): Motiváció, teljesítménymotiváció a sportban. Acta Academiae Agriensis, Sectio Sport, Új sorozat, 43. kötet

Mageau, G. A. – Vallerand, R. J. (2003): The coach–athlete relationship: a motivational model. Journal of Sports Sciences, 21(11), 883–904.

Mitev, A. – Sajtos, L. (2007): SPSS kutatási és adatelemzési kézikönyv. Alinea Kiadó, Budapest

Molnár, A. – Péter-Szarka, S. (2017): A serdülők iskolai énhatékonyságának, aspirációinak és az iskola teljesítményének vizsgálata a célorientációs elmélet tükrében. Iskolakultúra, 27(1–12), 19–33.

Mullin, B. – Hardy, S. – Sutton, W. (2014): Sport marketing. Champaign: Human Kinetics.

Pajor, G. (2013): Serdülők teljesítménymotivációja a célorientációs elmélet tükrében. [Online]. Letöltés dátuma: 2023. 04. 05. forrás: http://pszichologia.phd.elte.hu/vedesek/PAJOR_GABRIELLA_disszertacio.pdf

Ryan, R. M. – Deci, E. L. (2002): Handbook of self-determination research. Rochester: The university of Rochester Press.

Priatmoko S. – Kabil M. – Vasa, L. – Pallás E. – Dávid L.(2021): Reviving an Unpopular Tourism Destination through the Placemaking Approach: Case Study of Ngawen Temple, Indonesia Sustainability 13(12), 6704–6725

Ryan, R. M. – Deci, E. L. (2000): Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. The American psychologist, 55(1), 68–78.

Singh, R. – Sharma, G. – Sharma, S. (2022): Effect of anxiety and motivation on the performance of players and non players in different ball games. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 12(5), 740–746.

Šimková, K. (2017): Motivation and Adherence of Female Junior Basketball Players in Transition to Professional Stage. Studia Sportiva, 11(1), 238–249.

Tóth, L. (2010): Lélektani és sportlélektani ismeretek, jegyzet. [Online]. Letöltés dátuma: 2022. 01. 22. forrás: https://psycho.unideb.hu/munkatarsak/csukonyi_csilla/targyak/Sportpszichol%C3%B3giaanyag.pdf

Új, E. D. – Csukonyi, C. – Őrsi, B. – Kiss, B. (2021): A célkitűzés hatása az utánpótlás korú kosárlabdázók fejleszthetőségére a kontrollhely és a motiváció forrásának tükrében. Stadium - Hungarian Journal of Sport Sciences, 4(1).

Zel’ová, A. (2001): Vybrané kapitoly z psychológie. Košice: Technická univerzita v Košiciach.

Published

2023-12-15

How to Cite

Analysis of the Motivation of Junior Handball Players in Hungary. (2023). Acta Carolus Robertus, 13(2), 134-145. https://doi.org/10.33032/acr.4592

Similar Articles

11-19 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.