The influence of managerial attitudes on the competitiveness of organizations

Authors

  • Lajos Kasza University of Miskolc

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.7016

Keywords:

evaluation of managerial attitude, organizational competitiveness, corporate culture

Abstract

Organizations have longed recognized that in order to solve successive economic problems, the only possible way to stay afloat is to increase their competitiveness. The basic task of senior managers is to make decisons in order to achieve this goal. The question arises in what competencies and abilities the leader must have? With what parameters can this ability be evaluated, how can the effectiveness of their decisions be measured? An overview is given of what factors basically influence the competitiveness of organisations, pointing out the connections between them, using the example of trade. Based on our previous research, partially updating them, I present the effect of managerial attitudes on employee satisfaction and motivations, in a mosaic-like way. I point out that managerial attitudes, their decision-making possibilities, as well as the motivation and satisfaction of employees are fundamentally determined by the culture of their organization.

Author Biography

References

Andreeva, T. – Kianto, A. (2012): Does Knowledge Management really matter? Linking knowledge management practices, competitiveness and economic performance. Journal of Knowledge Management, 16(4), 617 – 636. http://dx.doi.org/10.1108/13673271211246185

Bakacsi Gy. (2004): Szervezezti magatartás és vezetés. Aula Könyvkiadó, Budapest.

Bucar, B. – Hisrich, R.D. (2001): Ethics of business managers vs. entrepreneurs. Journal of De-velopmental Entrepreneurship, 6(1), 59-82.

Carroll, A.B. (1991): The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Man-agement of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G

Chikán A. – Czakó E. – Zoltayné (szerk.) (2002): Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó, Budapest

Chikán A. – Czakó E. (szerk.) (2009): Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémiai Kiadó, Budapest

Csath, M. (2007): The competitiveness of economies: Different views and arguments. Society and Economy, 29 (1), 87-102. https://doi.org/10.1556/socec.29.2007.1.4

Czakó E. – Kiss-Dobronyi B. – Losonci D. (2024): Menedzsmentgyakorlatok és a hazai vállala-tok árbevétel-változása a Covid-19 jelentette gazdasági sokk idején. Közgazdasági Szemle, 71(3), 229-254. http://dx.doi.org/10.18414/KSZ.2024.3.229

Dobák M. – Antal Zs. (2013): Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó, Budapest

Gardner, L. – Stough, C. (2002): Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers. Leadership & Organization Development Journal, 23(2), 68-78. https://doi.org/10.1108/01437730210419198

Giles, S. (2016). The Most Important Leadership Competencies, According to Leaders Around the World. Harvard Business Review, 94(3), https://hbr.org/2016/03/the-most-important-leadership-competencies-according-to-leaders-around-the-world

Heindrich B. (1998): A szervezeti kultúra változtatásáról és vezetési kérdéseiről. Vezetéstudo-mány, 29(1), 1-9.

Heindrich B. (2001; 2017): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Akadémiai Ki-adó MeRSZ-kiadvány, Budapest.

Hegyi, F. B. – Borbély, L. – Békési, G. (2020): Leadership Impact on Motivation and Com-mitment in Interregional Collaboration. European Commission, EUR 30152 HU, JRC Techni-cal Reports, Luxembourg, pp. 1-29.

Heskett, J.L. – Jones, T.O. – Loveman, G.W. – Sasser, W.E. Jr. – Schlesinger, L.A. (1994, 2008): Putting the Service-Profit Chain to Work. Harvard Business Review, 72(2), 164-174. Rep-rint: 86(4), 118-129.

Hofstede, G. (1980): Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Valu-es. Sage Publications, London.

Kincses Á. – Tóth G. – Jeneiné G. H. E. (2022): A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) területi, versenyképességi elemzései, 2008-2020. Területi Statisztika, 64(4), 456-477. https://doi.org/1015196/TS620404

Kotter, J.P (2001): What Leaders Really Do. Harvard Business Review, 79(12), 85-98.

Krajcsák Z. – Bakacsi Gy. (2024): The three levels of organizational change to build future potential organizations. International Journal of Innovation Science, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJIS-08-2023-0173

Kőműves Zs. – Pálmai L. – Hebeny-Fuchs O. – Szabó-Szentgróti G. (2024) Az érzelmi intelligen-cia szerepe a vezetésben és hatása a beosztottakra. Új Munkaügyi Szemle, 5 (1). 37-52. https://doi.org/10.58269/umsz.2024.1.4

Kulcsár I.G. – Nemeslaki A. (2023): A digitalizáció hatása a feldolgozóipari vállalatok üzleti teljesítményére Magyarországon. Vezetéstudomány, 54(9), 27-43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.09.03

Lengyel I. (2006): A regionális versenyképesség értelmezése és piramis modellje. Területi Statisz-tika, 46(2). 131-147. https://real.mtak.hu/193609/1/ts2006_02_03.pdf

Lengyel I. (2018): Az intelligens szakosodási stratégiák alapjai, különös tekintettel az egészség-iparra. In: Lengyel I. (szerk.): Térségek növekedése és fejlődése. JATEPress, Szeged, 11–35.

Losonci, D. – Borsos, J. (2015): A lean menedzsment és a vállalati versenyképesség kapcsolata. Vezetéstudomány, 46(7), 52-62. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.07.05

Losonci D. – Szántó R. – Kása R. – Zoltayné P.Z. (2018): Ügyvezetők és termelésvezetők lean termelési környezetben. Vezetői képességek és vezetői módszerek. Vezetéstudomány, 49(2), 12-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.02.02

Németh P. (2013a): Alkalmazotti elégedettség vizsgálata a versenyképesség szolgálatában – a kereskedelmi láncok gyakorlata. Munkaügyi Szemle, 57(4), 56-69.

Németh P. (2013b): A kereskedelmi láncok CSR tevékenysége – versenyképességük fokozása. Vezetéstudomány, 44(3), 61-71. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.03.06

Németh P. (2008, 2018): Environmental Management and Economic Competitiveness: The Role of Corporate Environmental Activities in Competitiveness and Market Success – Model Studies. BCE TEAM Társadalmi Elemzések Alkalmazott Műhelye [Füstös L.–Németh P. (eds.)], Budapest, pp. 1-243

Németh P. – Kasza L. (2022): A jövő vezetőinek társadalmi felelősségvállalási attitűd vizsgála-ta. In: Obádovics Cs. – Resperger R. – Széles Zs. (szerk.): Pandémia – Fenntartható gazdálko-dás – Környezettudatosság. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 20-31. https://doi.org/10.35511/978-963-334-411-8_plen_Nemeth_Kasza

Okabe, Y. (2012): Changes in Japanese managers' work values and attitudes: a comparison of 1995 and 2009. The International Journal of Human Resource Management, 23(6). 1216-1225. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.561439

Olie, R. (1995): The culture factor in personnel and organization policies. In: Harzing, A. – Van Ruysseveldt, J. (eds): International Human Resource Management. Sage Publications, London. pp.124-143.

Palotai D. – Virág B. (szerk.) (2016): Versenyképesség és növekedés. Magyar Nemzeti Bank, Budapest.

Porter, M.E. (1993): Versenystratégia. Akadémiai Kiadó, Budapest

Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2006): Strategy and Society: The Link Between Competitive Ad-vantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92.

Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2011): The big idea Creating Shared Value: how to reinvent capi-talism and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89(1-2), 62-77. https://www.communitylivingbc.ca/wp-content/uploads/2018/05/Creating-Shared-Value.pdf

Sakas, D. – Vlachos, D. – Nasiopoulos, D. (2014): Modelling strategic management for the development of competitive advantage, based on technology. Journal of Systems and Information Technology, 16(3), 187-209. https://doi.org/10.1108/JSIT-01-2014-0005

Schein, E.H. (1985): Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass Publishers, Business & Management Series, San Francisco

Senge, P.M. (1990, 2006): The leader’s New Work: Building Learning Organizations. MIT Sloan Management Review, 32(1), 7-23.

Sokol, A. – Figurska, I. – Gozdek, A. – Malkowska, A. (2022): Study of the Impact of Managers' Attitudes Towards Creativity in Terms of Taking up Creative Activities. European Research Studies Journal, 25(3), 244-255. http://dx.doi.org/10.35808/ersj/3007

Stacho, Z. – Stachová, K. – Papula, J. – Papulová, Z. – Kohnová, L. (2019): Effective com-munication in organisations increases their competitiveness. Polish Journal of Management Studies, 19(1), 391-403. http://dx.doi.org/10.17512/pjms.2019.19.1.30

Vastag G. – Kerekes S. – Rondinelli D.A. (1996): Evaluation of corporate environmental man-agement approaches: A framework and application. International Journal of Production Economics, 43(2-3), 193-211. https://doi.org/10.1016/0925-5273(96)00040-0

Zoltayné P.Z. – Wimmer Á. – Szántó R. (2008): Managerial Decision Making and Competi-tiveness – The Case of Hungary. Competitiveness Review, 18(1-2), 154-167. https://doi.org/10.1108/10595420810874655

Zoltayné P.Z. – Szántó R. (2011). Menedzsmentképeségek és döntéshozatali közelítésmódok longitudális elemzése a versenyképesség-kutatások alapján. Vezetéstudomány, 42(1 külsz.) 87-96. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.ksz.10

Published

2025-07-05

How to Cite

Kasza, L. (2025). The influence of managerial attitudes on the competitiveness of organizations. Acta Carolus Robertus, 15(1), 100-119. https://doi.org/10.33032/acr.7016