A vezetői attitűdök hatása a szervezetek versenyképességére
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.7016Kulcsszavak:
vezetői attitűdök értékelése, szervezeti versenyképesség, szervezeti kultúraAbsztrakt
A szervezetek/vállalkozások régóta felismerték, hogy az egymás után jelentkező gazdasági problémák megoldása az un. talpon maradáshoz az egyedül lehetséges út a versenyképességük fokozása. A vezető menedzserek alapvető feladat ezen cél elérése érdekében való döntések meghozatala. Felmerül a kérdés, hogy milyen kompetenciákkal, képességekkel kell rendelkeznie a vezetőnek? Továbbá ezt a képességet milyen paraméterekkel lehet értékelni, hogyan mérhető a döntéseik hatékonysága? Tanulmányomban ezekre a kérdésekre keresem a választ.
Áttekintésre kerül, hogy a szervezetek versenyképességét alapvetően milyen tényezők befolyásolják, rámutatva az ezek közötti összefüggésekre a kereskedelem példáján. Korábbi kutatásaink alapján, azt részben aktualizálva bemutatom a vezetői attitűdök hatását az alkalmazotti elégedettségre, motivációkra, mintegy mozaikszerűen. Rámutatok arra, hogy a vezetői attitűdöket, a döntési lehetőségeiket, valamint az alkalmazottak motivációját és elégedettségét alapvetően meghatározza a szervezetük kultúrája.
Hivatkozások
Andreeva, T. – Kianto, A. (2012): Does Knowledge Management really matter? Linking knowledge management practices, competitiveness and economic performance. Journal of Knowledge Management, 16(4), 617 – 636. http://dx.doi.org/10.1108/13673271211246185
Bakacsi Gy. (2004): Szervezezti magatartás és vezetés. Aula Könyvkiadó, Budapest.
Bucar, B. – Hisrich, R.D. (2001): Ethics of business managers vs. entrepreneurs. Journal of De-velopmental Entrepreneurship, 6(1), 59-82.
Carroll, A.B. (1991): The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Man-agement of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. https://doi.org/10.1016/0007-6813(91)90005-G
Chikán A. – Czakó E. – Zoltayné (szerk.) (2002): Vállalati versenyképesség a globalizálódó magyar gazdaságban. Akadémiai Kiadó, Budapest
Chikán A. – Czakó E. (szerk.) (2009): Versenyben a világgal. Vállalataink versenyképessége az új évezred küszöbén. Akadémiai Kiadó, Budapest
Csath, M. (2007): The competitiveness of economies: Different views and arguments. Society and Economy, 29 (1), 87-102. https://doi.org/10.1556/socec.29.2007.1.4
Czakó E. – Kiss-Dobronyi B. – Losonci D. (2024): Menedzsmentgyakorlatok és a hazai vállala-tok árbevétel-változása a Covid-19 jelentette gazdasági sokk idején. Közgazdasági Szemle, 71(3), 229-254. http://dx.doi.org/10.18414/KSZ.2024.3.229
Dobák M. – Antal Zs. (2013): Vezetés és szervezés. Szervezetek kialakítása és működtetése. Akadémiai Kiadó, Budapest
Gardner, L. – Stough, C. (2002): Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers. Leadership & Organization Development Journal, 23(2), 68-78. https://doi.org/10.1108/01437730210419198
Giles, S. (2016). The Most Important Leadership Competencies, According to Leaders Around the World. Harvard Business Review, 94(3), https://hbr.org/2016/03/the-most-important-leadership-competencies-according-to-leaders-around-the-world
Heindrich B. (1998): A szervezeti kultúra változtatásáról és vezetési kérdéseiről. Vezetéstudo-mány, 29(1), 1-9.
Heindrich B. (2001; 2017): Szervezeti kultúra és interkulturális menedzsment. Akadémiai Ki-adó MeRSZ-kiadvány, Budapest.
Hegyi, F. B. – Borbély, L. – Békési, G. (2020): Leadership Impact on Motivation and Com-mitment in Interregional Collaboration. European Commission, EUR 30152 HU, JRC Techni-cal Reports, Luxembourg, pp. 1-29.
Heskett, J.L. – Jones, T.O. – Loveman, G.W. – Sasser, W.E. Jr. – Schlesinger, L.A. (1994, 2008): Putting the Service-Profit Chain to Work. Harvard Business Review, 72(2), 164-174. Rep-rint: 86(4), 118-129.
Hofstede, G. (1980): Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Valu-es. Sage Publications, London.
Kincses Á. – Tóth G. – Jeneiné G. H. E. (2022): A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) területi, versenyképességi elemzései, 2008-2020. Területi Statisztika, 64(4), 456-477. https://doi.org/1015196/TS620404
Kotter, J.P (2001): What Leaders Really Do. Harvard Business Review, 79(12), 85-98.
Krajcsák Z. – Bakacsi Gy. (2024): The three levels of organizational change to build future potential organizations. International Journal of Innovation Science, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJIS-08-2023-0173
Kőműves Zs. – Pálmai L. – Hebeny-Fuchs O. – Szabó-Szentgróti G. (2024) Az érzelmi intelligen-cia szerepe a vezetésben és hatása a beosztottakra. Új Munkaügyi Szemle, 5 (1). 37-52. https://doi.org/10.58269/umsz.2024.1.4
Kulcsár I.G. – Nemeslaki A. (2023): A digitalizáció hatása a feldolgozóipari vállalatok üzleti teljesítményére Magyarországon. Vezetéstudomány, 54(9), 27-43. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2023.09.03
Lengyel I. (2006): A regionális versenyképesség értelmezése és piramis modellje. Területi Statisz-tika, 46(2). 131-147. https://real.mtak.hu/193609/1/ts2006_02_03.pdf
Lengyel I. (2018): Az intelligens szakosodási stratégiák alapjai, különös tekintettel az egészség-iparra. In: Lengyel I. (szerk.): Térségek növekedése és fejlődése. JATEPress, Szeged, 11–35.
Losonci, D. – Borsos, J. (2015): A lean menedzsment és a vállalati versenyképesség kapcsolata. Vezetéstudomány, 46(7), 52-62. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2015.07.05
Losonci D. – Szántó R. – Kása R. – Zoltayné P.Z. (2018): Ügyvezetők és termelésvezetők lean termelési környezetben. Vezetői képességek és vezetői módszerek. Vezetéstudomány, 49(2), 12-26. https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2018.02.02
Németh P. (2013a): Alkalmazotti elégedettség vizsgálata a versenyképesség szolgálatában – a kereskedelmi láncok gyakorlata. Munkaügyi Szemle, 57(4), 56-69.
Németh P. (2013b): A kereskedelmi láncok CSR tevékenysége – versenyképességük fokozása. Vezetéstudomány, 44(3), 61-71. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2013.03.06
Németh P. (2008, 2018): Environmental Management and Economic Competitiveness: The Role of Corporate Environmental Activities in Competitiveness and Market Success – Model Studies. BCE TEAM Társadalmi Elemzések Alkalmazott Műhelye [Füstös L.–Németh P. (eds.)], Budapest, pp. 1-243
Németh P. – Kasza L. (2022): A jövő vezetőinek társadalmi felelősségvállalási attitűd vizsgála-ta. In: Obádovics Cs. – Resperger R. – Széles Zs. (szerk.): Pandémia – Fenntartható gazdálko-dás – Környezettudatosság. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 20-31. https://doi.org/10.35511/978-963-334-411-8_plen_Nemeth_Kasza
Okabe, Y. (2012): Changes in Japanese managers' work values and attitudes: a comparison of 1995 and 2009. The International Journal of Human Resource Management, 23(6). 1216-1225. https://doi.org/10.1080/09585192.2011.561439
Olie, R. (1995): The culture factor in personnel and organization policies. In: Harzing, A. – Van Ruysseveldt, J. (eds): International Human Resource Management. Sage Publications, London. pp.124-143.
Palotai D. – Virág B. (szerk.) (2016): Versenyképesség és növekedés. Magyar Nemzeti Bank, Budapest.
Porter, M.E. (1993): Versenystratégia. Akadémiai Kiadó, Budapest
Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2006): Strategy and Society: The Link Between Competitive Ad-vantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92.
Porter, M.E. – Kramer, M.R. (2011): The big idea Creating Shared Value: how to reinvent capi-talism and unleash a wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89(1-2), 62-77. https://www.communitylivingbc.ca/wp-content/uploads/2018/05/Creating-Shared-Value.pdf
Sakas, D. – Vlachos, D. – Nasiopoulos, D. (2014): Modelling strategic management for the development of competitive advantage, based on technology. Journal of Systems and Information Technology, 16(3), 187-209. https://doi.org/10.1108/JSIT-01-2014-0005
Schein, E.H. (1985): Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass Publishers, Business & Management Series, San Francisco
Senge, P.M. (1990, 2006): The leader’s New Work: Building Learning Organizations. MIT Sloan Management Review, 32(1), 7-23.
Sokol, A. – Figurska, I. – Gozdek, A. – Malkowska, A. (2022): Study of the Impact of Managers' Attitudes Towards Creativity in Terms of Taking up Creative Activities. European Research Studies Journal, 25(3), 244-255. http://dx.doi.org/10.35808/ersj/3007
Stacho, Z. – Stachová, K. – Papula, J. – Papulová, Z. – Kohnová, L. (2019): Effective com-munication in organisations increases their competitiveness. Polish Journal of Management Studies, 19(1), 391-403. http://dx.doi.org/10.17512/pjms.2019.19.1.30
Vastag G. – Kerekes S. – Rondinelli D.A. (1996): Evaluation of corporate environmental man-agement approaches: A framework and application. International Journal of Production Economics, 43(2-3), 193-211. https://doi.org/10.1016/0925-5273(96)00040-0
Zoltayné P.Z. – Wimmer Á. – Szántó R. (2008): Managerial Decision Making and Competi-tiveness – The Case of Hungary. Competitiveness Review, 18(1-2), 154-167. https://doi.org/10.1108/10595420810874655
Zoltayné P.Z. – Szántó R. (2011). Menedzsmentképeségek és döntéshozatali közelítésmódok longitudális elemzése a versenyképesség-kutatások alapján. Vezetéstudomány, 42(1 külsz.) 87-96. http://dx.doi.org/10.14267/VEZTUD.2011.ksz.10
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2025 Kasza Lajos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.