Creative strategies and street art in the process of urban renewal

Modelling the social cohesion role of urban open spaces

Authors

  • Dominika Tihanyi Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építész szak

DOI:

https://doi.org/10.36249/4d.15.5873

Keywords:

public art, urban rehabilitation, Palotanegyed, orthophoto, courtyard program, micro projects

Abstract

The American Society of Landscape Architects has awarded 49 projects this year. Receiving Honor Award in communication category - as the only Hungarian Project - is the Interactive Mapping Project, the work of Gábor Lendvai and Dominika Tihanyi, landscape architects of Újirány Group. This occasion gives the opportunity to present the project in detail. It alsó gives a chance to deal with the broader urban context of the project, dealing with the theme of changes taking place in the field of public art and urban rehabilitation methodoligies. The parallel drawn between the evolvement of the two fields leads to the presentation of a method that interweaves pubilc art projects intő the process of rehabilitation, which is now being realized in the case of the rehabilitation process of Palotanegyed.

Author Biography

  • Dominika Tihanyi, Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Építész szak

    landscape architect, DLA student
    E-mail: dominika.tihanyi@uila.hu

References

Bálint Mónika, Köz-tér; Köz-ügy; Várostervezési folyamatok és public art in: Bálint Mónika, Kálmán Rita, Pólyák Levente, Katarina Sevic, Köztes terek, IMPEX – Kortárs Művészeti szolgáltató, Budapest, 2008.

Bourriaud Nicolas, Relational Aesthetics, Les presses du reél, 1998/2002.

Deák Ildikó, A városrehabilitáció új útjai, Új magyar építőművészet melléklete (Utóirat), Budapest., Gyorsjelentés kiadó, 2004/6.

Debord Guy, A spektákulum társadalma, Balassi kiadó - BAE Tartóshullám, Budapest, 2006. (Magyar fordítás: Erhardt Miklós)

Finkelpearl Tóm, Dialogues in Public Art, The MIT Press, Massachusetts, 2001.

Dr. Jámbor Imre: Kertépítészeti tér, Szabad tér, zöld tér, Tájépítészet c. Tudományos szakmai Folyóirat í.szám, 1. évfolyam, 2000

Rév8 Zrt. Európa belvárosa, Megvalósíthatósági tanulmány: Kulturális-gazdaság Fejlesztési Program, Budapest, 2007.

Ságvári Bence-Dessewffy Tibor: A Kreatív gazdaságról, Európa és Magyarország a kreatív korban, Demos Magyarország, Budapest, 2006

Sheila Harvey, Ken Fieldhouse, The Cultured Landscape, Designing the environment in the 21st century, Routledge, New York, 2005.

http://www.intermedia.C3./pst/public.html

Published

2009-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Creative strategies and street art in the process of urban renewal: Modelling the social cohesion role of urban open spaces. (2009). 4D Journal of Landscape Architecture and Garden Art, 15, 54-63. https://doi.org/10.36249/4d.15.5873

Similar Articles

41-50 of 140

You may also start an advanced similarity search for this article.