A Budapesti Tájépítészeti Kar 25 éves jubileuma

Visszatekintés és helyzetelemzés

Szerzők

  • Martin Van Den Toorn University Professor Honoris Causa Delf University of Technology

Kulcsszavak:

Tervezési tudásbázis, Közép- és Kelet-Európa, tervezéstörténet, nemzetiközi mesterképzés a tájépítészetben

Absztrakt

A cikk a 25 éves jubileumát ünneplő budapesti Tájépítészeti és Településtervezési Karról ad elemzést egy külső szemlélő, ill. kolléga szemével. A cikk természetesen nem tud teljes körű képet adni a karról, sokkal inkább egy más kulturális és tudományos háttérrel rendelkező kolléga benyomásait összegzi. 2012 óta rendszeres meghívott előadóként, vendégprofesszorként működöm a karon, és a nemzetközi – Erasmus vagy MLA, sőt olykor a magyar MA – képzés keretében tartok tervezéselméleti előadásokat, tervezést alapozó kutatás-módszertani gyakorlatokat, terepgyakorlatot (research based design). Az elemző áttekintés a cikkben tehát elsősorban az oktatóként szerzett benyomásokon alapszik, továbbá azoknak a vezető oktatóknak a szakmai segítségére tudtam támaszkodni, akikkel a képzési programok összeállítása során kapcsolatba kerültem: elsősorban Szilágyi Kinga, Bakay Eszter és Fekete Albert nevét kell említenem. Nemzetközi tapasztalataim – hallgatóként Wageningen és Berkeley, oktatóként és kutatóként Wageningen, Delft, Versailles és az utóbbi négy évben Budapest – szintén jó alapot jelentenek ehhez az összegző tanulmányhoz.
A cikket a szokottnál talán többször kellett átdolgozni, kiegészíteni, hogy a saját, a helyzetemből adódóan óhatatlanul szűkebb körű ismereteim alapján írt elemzést a budapesti kollégáktól kapott információk, adatok segítségével bővítsem, elmélyítsem. Az elemzés két nagy egységből áll. Az első rész a fejlődés, a múlt rövid áttekintése oktatási, kutatási és szervezeti aspektusból. Bár a tájépítészet oktatása Magyarországon sokkal régebben kezdődött, mint hogy az önálló kari szervezeti formát kapott volna, mégis a cikk a kari struktúra negyedszázados időszakára fókuszál. A második egység a Kar jelenlegi helyzetét, erősségeit vizsgálja, amelyben jelentős vonulatot képvisel a nemzetközi képzés – hasonlóan sok más tájépítészeti iskolához. A budapesti karon az angol nyelvű mesterszak – Master of Arts in Landscape Architecture and Garden Design, MLA – erősödése mellett az angol nyelvű doktori iskola is fejlődik.
Az egyik legfontosabb következtetés, hogy – a történeti és földrajzi adottságaira alapozva – a Karnak érdemes a közép- és közép-kelet-európai térség tájépítészeti tervezési hagyományaira fókuszálnia. A regionális adottságok fontosak lehetnek mind a leendő hallgatók perspektívái, mind a kutatási profil alakítása számára.

2. rész A tájépítészet erős kulturális beágyazottsága okán ennek a térségnek a sajátossága, a multikulturális történelem erős alapokat jelent a szakma számára és az európai kontextust is meghatározhatja. A szakmai múltra és a jelentős szaktörténeti alapokra építve a jövő egyértelműen a kutatás irányította tervezés, a tervezéselmélet és módszertan további fejlesztésében jelölhető meg.

Információk a szerzőről

  • Martin Van Den Toorn, University Professor Honoris Causa Delf University of Technology

    Professor
    E-mail: mwmvandent@gmail.com

Hivatkozások

ALMÁSI, Balázs (2007): Methodological development of green network planning, on case study of Budapest. PhD dissertation. Budapest,

CUB

BALOGH, Péter István (2006): Functional change of urban open spaces in the traditional European urban renewal projects. PhD dissertation.

Budapest, CUB

Bardóczi, Sándor, & Szilágyi K. & Nemes, Z. & Sándor, T. & Szloszjár, Gy. 2011 Landscape odyssey — Selections of the most significant works of Hungarian landscape architecture 2000-2010. Budapest, HCA Landscape Architecture Division, 2011

Bardóczi, S. 2015 (ed.): Landscape odyssey — Landscape architecture in Hungary, the most significant projects and artworks 2010-2015

Budapest, Hungarian Association of Landscape Architects, 2015.

Csepely-Knorr, Lucca 2016: Barren places to public spaces — A history of public park design in Budapest 1867-1914. Budapest, I. Kenyeres, 2016.

Diedrich, L. & J. Bridger & M. Hendriks & C. Moll (eds.) on the move #4. Wageningen, Blauwdruk/LAE Foundation, 2015.

Fábos et al., 2010 : Fábos, J.G. & R.L. Ryan & M.S. Lindhult & P. Kumble & L. Kollányi & J. Ahern & S. Jombach (eds.) Proceedings Fábos Conference on Landscape and Greenway Planning 2010. Budapest, Corvinus University, Dept. of Landscape Planning and Regional Development, 2010

Fekete, A. 2007. Transylvanian garden history — Castle-gardens along the Maros river. Kolozsvár, Müvelödés, 2007

FEKETE, A. & TOORN, M.v.d. 2017. Land, landscape and landscape architecture — List of references for the Master of Landscape Architecture (MLA)

Gazvoda, Davorin 2012. Characteristics of contemporary Chinese landscape design. 4D Journal of Landscape architecture and Garden Art (2012) #25

HUTTER, Dóra (2015) Development of Budapest green system with revitalisation of Railway brown fields. PhD dissertation. Budapest, CUB

JÁMBOR, Imre (1978). TU Dresden. Zur Entwicklung von Freiräumen in Siedlungen unter besonderer Berücksichtigung der ökologischen

Bedingungen und des Freiraumelementes Pflanze. CSC dissertation

JÁMBOR, Imre 2012. Education from garden design to landscape architecture in Hungary. 4D Journal of Landscape architecture and Garden art (2012) – 27. p. 12-24

Juarez, Ivan 2017: Sensory trails Normafa. 4D Journal of Landscape architecture and Garden art (2017) #43. p 48-49

Kollányi 2002. Landscape architecture in the developing urban regions — Complexity and specialisation in landscape archtecture education in the frame of the European Landscape Convention. Budapest, Fac. of Landscape architecture, 2002

Motloch, J.L.2001: Introduction to Landscape Design. New York, 2001, 2nd ed.

Schön, D.A.1987: Educating the reflective practitioner — Toward a new design for teaching and learning in the professions San Francisco, Jossye-Bass Publ., 1987, 1st pr.

Szabó Á, G. Szabó, P.I. Balogh: Landscape and identity in the adaptable city. 4D Journal of Landscape architecture and Garden art (2013) #32

SZILÁGYI, Kinga (1996). The evaluation methods of urban green system – on case study of Budapest. CSc dissertation, HAS, Budapest

Szilágyi, K. et al., 2012. Mihály Möcsényi and the Hungarian landscape architecture school. 4D Journal of Landscape architecture and Garden art (2012) #27

SZILÁGYI, Kinga (2013). Hundred years of education and research in garden history and garden art — From the Institute for Horticultural Education to the Faculty of Landscape Architecture. 4D Journal of Landscape architecture and Garden art (2013) – 29. p 22-35

Valánszki et al., 2016 [1; 2]):

Valánszki, I. & S. Jombach & K. Filep-Kovács & J.G. Fábos & R.L. Ryan & S. Lindhult & L. Kollányi (eds.) Greenways and landscapes in change — Proceedings of the 5th Fábos Conference on Landscape and Greenway Planning — Budapest, 30 June 2016 — Vol. 1. Budapest, Sz. István University / Univ. of Massechusetts, 2016

Letöltések

Megjelent

2017-08-01

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek

Hogyan kell idézni

A Budapesti Tájépítészeti Kar 25 éves jubileuma: Visszatekintés és helyzetelemzés. (2017). 4D Tájépítészeti és Kertművészeti Folyóirat, 45, 34-49. https://journal.uni-mate.hu/index.php/4D/article/view/5680

Hasonló cikkek

41-50 a 257-ból/ből

You may also Haladó hasonlósági keresés indítása for this article.