Út a nyelvi kompetencia teljessége felé 6–10 évesek anyanyelvi nevelésében: a szintagmák központi szerepe Zsolnai József NYIK-programjában
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.14Absztrakt
Zsolnai József Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési programja 1984-től szerepel alternatív tantervként. Vizsgáljuk a program korszakon belüli tudományelméleti korszerűségét, a magyar oktatási praxisban betöltött modern voltát az 1980-as 90-es évekből származó ún. NYIK-es 1-4. osztályos tanórák videófelvételeinek szövegkorpusz elemzésével. Kiemeltjük, hogy a programban középpontba kerültek a szintagmák egyrészt a tanórai tanító – tanuló kommunikációban, másrészt az anyanyelvismeret tananyag-blokkon belül a szintaxis tanítási folyamatában. Ez a tény még napjainkban, közel 40 év távlatában is formabontó és meghökkentő az alsó tagozat anyanyelvi nevelésében. Ugyanakkor a nyelvtudomány korabeli (főként nativista) tézisei – a nyelvi kompetencia erősítése szempontjából – igazolják a szintagmatikus kapcsolatok korai tudatosításának fontosságát.
Hivatkozások
Bánréti Zoltán (1979). Gyermek és anyanyelv. Anyanyelvi nevelési kísérlet 4. és 5. osztályban. Budapest. Tankönyvkiadó.
Bánréti Zoltán (1981). Kamasz és anyanyelv. Anyanyelvi nevelési kísérlet 6. és 7. osztályban. Budapest. Tankönyvkiadó.
Chomsky, N. (1968). Language and mind. New York. Harcourt.
Csík Endre szerk. (1980). Nyelvtan transzparensek I. (Kép; transzparensegység 8 transzparenssel). Veszprém. Országos Oktatástechnikai Központ.
Csizmazia Sándor (1987). Az anyanyelvi (nyelvtani) ismeretek tanítása. In: Zsolnai József (szerk.) Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 2. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó. pp. 75–108.
Csizmazia Sándor (1988). Az anyanyelvi (nyelvtani) ismeretek tanítása. In: Zsolnai József (szerk.) Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 3. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó. pp. 130–168.
Fülei-Szántó Endre (1973). A szerkezeti-műveleti grammatika. Általános nyelvészeti tanulmányok IX., Budapest. Akadémiai Kiadó. pp. 87–120.
Laczkó Mária (2008). Anyanyelvi szövegértés és grammatikai tudás. Új pedagógiai szemle, 58. évf. 1. sz. pp. 12–22. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00120/2008-01-ta-Laczko-Anyanyelvi.html [2021.07.25]
Medve Anna – Szabó Veronika (2010). A mondattani elemzés lehetőségei az általános iskolában. Anyanyelv-pedagógia, online, 3. évf. 1. sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=235 [2021. 08.10]
Művelődési Közlöny (1984). 122/1984 számú (Műv. K. 16) MM utasítás. 08.24. 16.szám
Művelődési Közlöny (1984). 207/1984 számú (Műv. K.) MM útmutató. 08.24. 16.szám
Zsolnai József (1982). Nyelvi – Irodalmi – Kommunikációs nevelési kísérlet I. II. Budapest. Országos Oktatástechnikai Központ.
Zsolnai József interjú (1983a). „Szeretnénk, ha többen lennénk” – Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet. MTV. ff. 35 min.
Zsolnai József interjú (1983b). Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet III. MTV. ff. 43 min.
Zsolnai József (1986). A tanulás tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési programban. Budapest. Tankönyvkiadó.
Zsolnai József (szerk.) (1986–1989). Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 1. 2. 3. 4. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2021 Koós Ildikó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.