Road to language competence in the mother tongue education of children aged 6- 10: the central role of syntagms in the NYIK-program of József Zsolnai

Authors

  • Ildikó Koós ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.14

Abstract

The NYIK educational program of József Zsolnai has been included as an alternative curriculum since 1984. We analyzed video recordings of the NYIK-program’s elementary school lessons from the 1980s-90s. Our finding is that syntagms have been the focus of this teaching program. This fact is unusual in the mother tongue education of 6-10 year old students even today. But the (nativist) theses of linguistics - the acquisition of linguistic competence - justify the importance of early awareness of syntagmatic relationships.

Author Biography

  • Ildikó Koós, ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Pedagógiai és Pszichológiai Intézet

    university associate professor, institute director
    koos.ildiko@ppk.elte.hu

References

Bánréti Zoltán (1979). Gyermek és anyanyelv. Anyanyelvi nevelési kísérlet 4. és 5. osztályban. Budapest. Tankönyvkiadó.

Bánréti Zoltán (1981). Kamasz és anyanyelv. Anyanyelvi nevelési kísérlet 6. és 7. osztályban. Budapest. Tankönyvkiadó.

Chomsky, N. (1968). Language and mind. New York. Harcourt.

Csík Endre szerk. (1980). Nyelvtan transzparensek I. (Kép; transzparensegység 8 transzparenssel). Veszprém. Országos Oktatástechnikai Központ.

Csizmazia Sándor (1987). Az anyanyelvi (nyelvtani) ismeretek tanítása. In: Zsolnai József (szerk.) Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 2. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó. pp. 75–108.

Csizmazia Sándor (1988). Az anyanyelvi (nyelvtani) ismeretek tanítása. In: Zsolnai József (szerk.) Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 3. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó. pp. 130–168.

Fülei-Szántó Endre (1973). A szerkezeti-műveleti grammatika. Általános nyelvészeti tanulmányok IX., Budapest. Akadémiai Kiadó. pp. 87–120.

Laczkó Mária (2008). Anyanyelvi szövegértés és grammatikai tudás. Új pedagógiai szemle, 58. évf. 1. sz. pp. 12–22. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00120/2008-01-ta-Laczko-Anyanyelvi.html [2021.07.25]

Medve Anna – Szabó Veronika (2010). A mondattani elemzés lehetőségei az általános iskolában. Anyanyelv-pedagógia, online, 3. évf. 1. sz. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=235 [2021. 08.10]

Művelődési Közlöny (1984). 122/1984 számú (Műv. K. 16) MM utasítás. 08.24. 16.szám

Művelődési Közlöny (1984). 207/1984 számú (Műv. K.) MM útmutató. 08.24. 16.szám

Zsolnai József (1982). Nyelvi – Irodalmi – Kommunikációs nevelési kísérlet I. II. Budapest. Országos Oktatástechnikai Központ.

Zsolnai József interjú (1983a). „Szeretnénk, ha többen lennénk” – Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet. MTV. ff. 35 min.

Zsolnai József interjú (1983b). Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési kísérlet III. MTV. ff. 43 min.

Zsolnai József (1986). A tanulás tervezése és irányítása a nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelési programban. Budapest. Tankönyvkiadó.

Zsolnai József (szerk.) (1986–1989). Nyelvi, irodalmi és kommunikációs nevelés Tanítási program 1. 2. 3. 4. osztály. Budapest. Tankönyvkiadó.

Published

2021-11-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Road to language competence in the mother tongue education of children aged 6- 10: the central role of syntagms in the NYIK-program of József Zsolnai. (2021). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 19(3-4), 162-169. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.14