Az anya személyiségjegyeinek hatása a csecsemő preverbális kommunikációjára

Szerzők

  • Koós Ildikó Nyugat-magyarországi Egyetem Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.20

Absztrakt

A tanulmányban arra a kérdésre keresünk választ, mennyiben befolyásolja az anya temperamentuma a nyelvelsajátítás korai szakaszában a gyermekkel való kommunikáció sikerességét. Az eredmények szerint az anyák a meleg–korlátozó és az introvertált– extrovertált tengely mentén különböző módon és különböző erővel használják a dajkanyelvi stratégiákat: így a kérdő intonációs jellemzőket, a különböző kommunikációs funkciókat, az igehasználat eltérő módját és számát/személyét. Személyiségjegyeiktől függően az anyák csecsemőjük első életévének különböző szakaszaiban más-más erővel és módon voltak képesek használni a vizsgált dajkanyelvi elemeket. Így a különböző anyai temperamentumokra a dajkanyelvi stratégiák eltérő kombinációja jellemző. Egyetlen anyai temperamentum sem nélkülözi a dajkanyelv lehetőségét.

Hivatkozások

Atkinson, R. L. – Atkinson, R. C. – Smith, E. E. – Bem, J. D. (1999): Pszichológia. Budapest : Osiris Kiadó, 1999. 677 p.

Bruner, J. (1980): A kommunikációtól a nyelvig. In: Pléh Csaba (szerk.): Szöveggyűjtemény a pszicholingvisztika tanulmányozásához. Budapest: Tankönyvkiadó, 1980. 455–486. p.

Cole, M. – Cole, S.(1997): Fejlődéslélektan. Budapest: Osiris Kiadó, 1997. 141–287. p.

Csépe, Valéria: A nyelv agyi reprezentációjának fejlődési változásai és zavarai. In: Magyar Tudomány, 2005/11. 1336–1346. p.

Csertő, Aranka (1991): Én és a Másik. Kecskemét:1991. 58–61. p.

De Chateau, P. (1987): Parent-infant socialization in several Western European countries. In: Osofsky J. D (ed.): The handbook of infant development. 2nd ed. New York: Wiley, 1987. 57–210. p.

Dore, J. (1988): A beszédaktusok elsajátításának feltételei. In: Pléh Csaba – Terestyéni Tamás – Siklaki István (szerk.): Nyelv, kommunikáció, cselekvés. I-II. Budapest: Tankönyvkiadó, 1988. 260–289. p.

Gósy, Mária (1994): A beszédészlelés fejlődése. In: Fejlesztő Pedagógia, 1994/4-5. 15. évf. 4-5. sz. 10–17. p.

Halász, László és Marton, László (szerk.) (1978): Típustanok és személyiségvonások. Budapest: Gondolat Kiadó, 1978. 270. p.

Koós Kátainé, Ildikó (1998): Kommunikációs keret az első életévben: intonáció-gőgicsélés. In: Gósy, Mária (szerk.): Beszédkutatás’98. Budapest: MTA Nyelvtudományi Intézet, 1998, 58–68. p.

Lamb, M. E. (1982): What can „research experts” tell parents about effective socialization? In: Zigler, E., Lamb, M. E., & Child, I. L. (ed.): Socialization and personality development. Oxford: Oxford Unversity Press, 1982. 422–516. p.

Lengyel, Zsolt (1981): A gyermeknyelv. Budapest: Gondolat Kiadó, 1981. 340. p.

Réger, Zita (1990): Utak a nyelvhez. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1990. 166. p.

Szanati, Dóra – Nagy, Beáta (2006): A koraszülöttség mint a preverbális képességek fejlődését befolyásoló tényező. In: Gyógypedagógiai Szemle, 2006/1. 34. évf. 1. sz. 23–37. p.

Letöltések

Megjelent

2015-06-28

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Az anya személyiségjegyeinek hatása a csecsemő preverbális kommunikációjára. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 287-298. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.20