Lelkesedés és inspiráció a nevelőtestületben
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.6Resumen
A pedagógia a neurokonstruktivizmus megjelenésével újabb jelentős állomásához érkezett. Egy új, interdiszciplináris tudomány van kialakulóban, a neuropedagógia. A kompetencia alapú (outputorientált) képzés elvárásai, a személyiség főbb komponensrendszereire, illetve azok szerveződésére vonatkozó interdiszciplináris ismereteink, valamint a neuropedagógia új szemlélete újfajta kihívásokat támasztanak a pedagógusok felé. 2015 áprilisa és augusztusa között 501 fő részvételével zajló online, véletlenszerű, empirikus, pedagógusattitűd-kutatásunkban arra kerestük a választ, hogy probléma-e a pedagógusok körében az elmélet és a gyakorlat összhangja, a rendelkezésre álló neuropedagógiai tudás megszerzése, megosztása, a neuropedagógiai szemlélet gyakorlatba való átültetése. Ismerik-e, illetve beépítik-e a pedagógusok a neurotudományok legkorszerűbb eredményeit pedagógiai gondolkodásukba és tevékenységükbe. Jelen tanulmányban e kutatás néhány elemét kiemelve, azokat szakirodalmi forrásokkal összevetve tekintjük át, hogy milyen tényezők befolyásolják pozitívan és negatívan a neurotudományos paradigmaváltás térnyerését a pedagógiában, kifejezetten a pedagógusok szakmai tevékenységének fókuszából.
Referencias
Baumeister, R.F., Twenge, M. F., Nuss, C.K. (2002). Effects on Social Exclusion on Cognitive Processes: Anticipated Aloneless Reduces Intelligent Thought. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 83. pp. 817–827. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.4.817
Derényi András, Vámos Ágnes (2015). Magyar Képesítési Keretrendszer – Kimeneti leírások. Oktatási Hivatal, Budapest. [online] [http://www.mrk.hu/wp-content/uploads/2015/06/Kimeneti-leirasok-BELIV-FUZET-NYOMDA.pdf] [2015.11.20.]
Egyed Katalin (2011). Az agyi plaszticitás és a rugalmas fejlődés. In: Balázs Isván (szerk.): Biztos kezdet Kötetek I., A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei. (pp. 166–204.) Budapest. [online] [http://www.bddsz.hu/sites/default/files/Danis%20et%20al_Biztos%20Kezdet %20K%C3%B6tet%20I_bel%C3%ADvek.pdf] [2015.11.20.]
Farnady-Landerl Viktória (2015). Hogyan tanul a gyermek? – szakdolgozati interjú Racsmány Mihály memóriakutatóval. 2015.10.26.
Hüther, G. (2015a). Etwas mehr Hirn, bitte. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht GmbH & Co.KG. doi: https://doi.org/10.13109/9783666404641
Hüther, G. (2015b). Vorwort. In: Purps-Pardigol, S.: Führen mit Hirn. (pp. 11–15). Frankfurt/Main: Campus Verlag GmbH.
Purps-Pardigol, S. (2015). Führen mit Hirn. Frankfurt/Main: Campus Verlag GmbH.
Renz-Polster, H. – Hüther G. (2013). Wie kinder heute wachsen. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
Rudow, B. (1999). Stress and burnout in the teaching profession: European studies, issues, and research perspectives. In R. Vandenberghe & A. M. Huberman (Eds.): Understanding and preventing teacher burnout: A sourcebook of international research and practice. (pp. 38–58). New York: Cambridge University Press. doi: https://doi.org/10.1017/CBO9780511527784
Szőköl, István (2015): Quality management system in educational process. In. Gómez Chova, L. – López Martínez, I. – Candel Torres, I. (eds.): 8th International Conference of Educa- tion, Research and Innovation. Seville (Spain) : IATED Academy, pp. 7282-7285. ISBN 978-84-608-2657-6
Szőköl, I (2011).: Az információs kompetencia fejlesztése. In: Lőrincz, I.: XIV. Apáczai - napok nemzetközi tudományos konferencia, Nyugat-Magyarországi Egyetem, pp. 335-340. ISBN 978-963-334-030-1
Szőköl, I (2015): Modern elképzelések, szemléletmódok alkalmazása a tanításban. In.: Juhász, Gy.-Nagy, Á.- Stredl, T.- Tóth-Bakos, A. (eds.): Inovácia a kreativita vo vzdelávaní a vede. Komárno. Univerzita J. Selyeho, pp. 158-162. ISBN 978-80-8122-144-6
Varga László (2009). Gyermeklét a 21. században. In: Kállai Ernő és Kovács László (szerk.): Megismerés és elfogadás. (pp. 10 – 20). Budapest: Nyitott Könyvműhely.
Varga, L. (2011). A legokosabb befektetés a jövőbe: a gyermeknevelés. Magiszter, 2011. 4. sz. pp. 5 – 20. [online] http://rmpsz.ro/uploaded/tiny/files/magiszter/2011/tel/1.pdf [2015. november 20.]
Varga, L. (2015): Új tudomány születőben: kisgyermekkori neuropedagógia. In: György Juhász, Ádám Nagy, Terézia Strédl, Anita Tóth-Bakos (szerk.): A Selye János Egyetem 2015-ös „Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete. (pp. 11–18). Komárno, Szlovákia: Selye János Egyetem.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2015 Farnady-Landerl Viktória
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.