Egy hullámhosszon: neuro-tudományos felismerések az egymásra hangolódás szerepéről a tanulási folyamatok során
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.2Absztrakt
A pedagógia, mint tudomány elméletében és gyakorlatában is központi kérdéskör annak vizsgálata, hogy miként lehetne elérni, hogy a nevelési-oktatási folyamat során minden gyermek az adott szociokulturális közeg, társadalom elvárásainak megfelelően elérjen egy bizonyos neveltségi szintet, avagy szűkebben értelmezve, hogy minden tanuló elsajátítsa az adott tananyagot. Ez többé – kevésbé be is szokott következni, de a gyermekek teljesítményében jelentős eltérések mutatkoznak. A kutatókat kezdettől foglalkoztatja az a kérdés, hogy ezekben a folyamatokban milyen szerepe van az emberek közötti interakcióknak. Tanulmányom ehhez a témakörhöz kapcsolódóan ad rövid áttekintést.
Hivatkozások
Bowlby, J. (1969): Attachment and loss, Vol. 1: Attachment. London, Hogarth.
Dikker, S., Wan, L., Davidesco, I., Kaggen, L., Oostrik, M., McClintock, J., Rowland, J. - Michalareas, G. - J. Van Bavel, J. - Ding, M. - Poeppel, D. (2017). Brain-to-Brain Synchrony Tracks Real-World Dynamic Group Interactions in the Classroom. Current Biology, 27(9), 1375-1380. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cub.2017.04.002
Dunbar, Robin I.M. (1998): "The social brain hypothesis". Evolutionary Anthropology, 6(5), pp. 178-190. DOI: https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.44
Gergely György - Watson, John S. (1998): A szülői érzelmi tükrözés szociális biofeedback modellje. Thalassa, 9. évf. 1. sz. pp. 56-105. [online] [http://imago.mtapi.hu/a_folyoirat/e_szovegek/pdf/(09)1998_1/056-105_Gergely-Watson.pdf] Letöltve: 2018.11.30.
Hermann, Ulrich (2009): Neurodidaktik - neue Wege des Lehrens und Lernens. In: Hermann, Ulrich (szerk.), Neurodidaktik. Beltz Verlag, Weinheim und Basel. pp. 9-16.
László, János (1999): Társas tudás, elbeszélés, identitás. Scientia Humana - Kairosz, Budapest Lytle, Sarah Roseberry - Garcia-Sierra, Adrian - Kuhl, Patricia K. (2018): Two are better than one: Infant language learning from video improves in the presence of peers. Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(40), pp. 9859-9866. DOI: https://doi.org/10.1073/pnas
Nahalka István (1997): Konstruktív pedagógia - egy új paradigma a láthatáron (I. rész). Iskolakultúra, 7. évf. 2. szám, pp. 21-33.
Nahalka I. (szerk., 2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Hatékony tanulás. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet. Bölcsész Konzorcium., Budapest
Pukánszky B. - Németh A. (1996): Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
Réthy Endréné (2003): Oktatáselméleti irányzatok. In: Falus Iván (szerk.), Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., Budapest. 12-36.
Salloum, Serena J. - Goddard, Roger D. - Berebitsky, Dan (2018): Resources, Learning, and Policy: The Relative Effects of Social and Financial Capital on Student Learning in Schools. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR) pp. 1-23. DOI: https://doi.org/10.1080/10824669.2018.1496023
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2018 Farnady-Landerl Viktória
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.