Inkluzív teória integratív gyakorlatban
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.13Resumen
Az integrált oktatás – sajátos nevelési igényű (SNI) tanulóknak a többségi osztályokban történő tanítása – iskolai keretei hazánkban a rendszerváltás óta adottak.
Vizsgálatunk célja annak feltárása, hogy az „együttnevelés” mint tanulócsoport-szervezési forma, másfél évtizeddel annak előíró érvényű (2003) bevezetését követően milyen hatást gyakorol a pedagógiai praxisra: mennyire egységes a pedagógusok szemlélete az integráció tekintetében, és hogyan alkalmazzák a sikeres megvalósításhoz nélkülözhetetlen pedagógusi kompetenciáikat napi tanítási gyakorlatukban.
Célunk érdekében 178 gyakorló pedagógus véleményét elemeztük az integráció megítélése, a tanórán alkalmazott oktatási módszerek, a tanulói ellenőrzés-értékelés stratégiái, valamint a speciálisan képzett szakemberekkel való kapcsolattartás terén.
Referencias
Báthory, Z. (1997). Tanulók, iskolák – különbségek. Egy differenciális tanításelmélet vázlata. Budapest: OKKER Kiadó.
Csapó, B. (2003). Az iskolai osztályok közötti különbségek és az oktatási rendszer demokratizálása. Iskolakultúra, 13. évf. 8. sz. pp. 102–117.
Kárpáti, A. (2008). Tanárképzés, továbbképzés. In: Fazekas, K., Köllő, J. és Varga, J. (2008): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért, (pp. 193–217.) Budapest: ECOSTADT.
M. Nádasi, M. (2006). A differenciálástól az adaptivitásig. Fejlesztő Pedagógia, 17. évf. 6. sz. pp. 4–8.
Nahalka, I. (2013). Konstruktivizmus és nevelés. Neveléstudomány, 1. évf. 4. sz. pp. 21–33. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2013/nevelestudomany_2013_4_21-33.pdf [2016.07.22.]
Papp, G. (2002). Tanulásban akadályozott gyermekek iskolai integrációja a szakemberek közötti kooperáció tükrében. Magyar Pedagógia, 102. évf. 2. sz. pp. 159–178.
Réthy, E. (2002). A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában (Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései). Magyar Pedagógia, 102. évf. 3. sz. pp. 281–300.
Réthy, E. (2013). Befogadás, méltányosság, az inkluzív pedagógia rendszere. Pécs: Comenius Oktató és Kiadó Kft.
Schiffer, Cs. (2013). A fejlődésközpontú didaktika alapjai. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. In: Digitális Tankönyvtár [online] http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_a_fejlodeskozpontu_didaktika_alapjai/TANANYAG/01_0.html .[2016.07.21.]
Tóth, E., Csapó, B. és Székely, L. (2010). Az iskolák és osztályok közötti különbségek alakulása a magyar iskolarendszerben (Egy longitudinális vizsgálat eredményei). Közgazdasági Szemle, 57. évf. szeptember pp. 798–814.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2017 N. Tóth Ágnes, Simon Katalin
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.