Tanári mesterszakos hallgatók tanácsai az otthoni tanuláshoz

Helyesnek vélt tanulási szokások

Szerzők

  • Simon Katalin Nyugat-magyarországi Egyetem, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Pedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2013.1-2.13

Absztrakt

Napjainkban a tanulásra való megtanítás a pedagógusok egyik kiemelt feladata. Ezen belül fontos szerepük van a helyes tanulási szokások kialakításában.
Jelen tanulmány – 200 fő, általános és középiskolában tanító gyakorló pedagógus tanári mesterképzése keretében megfogalmazott, otthoni tanulással kapcsolatos javaslatai, tanácsai elemzésével – arra keresi a választ, hogy a tanítók és a tanárok mennyire egységes álláspontokat képviselnek a tekintetben, hogy mely szokások célravezetők. A kapott eredmények azt sejtetik, hogy a tanulandó tárgy sajátosságai több területen is meghatározóak e vonatkozásban.

Információk a szerzőről

  • Simon Katalin, Nyugat-magyarországi Egyetem, Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Kar, Pedagógiai Intézet

    egyetemi docens
    skata@mnsk.nyme.hu

Hivatkozások

A Kormány 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. (2012). Magyar Közlöny, 66. sz. pp. 10635–10847.

Az élet – tanulás. [online] http://www.tmt-tanulas.com/ [2015. december 18.]

Balla, I. (2015). A sok házi feladat rontja a teljesítményt – nálunk mégis erőltetik. Heti Világgazdaság, [online] http://hvg.hu/kultura/20150311_a_sok_hazi_feladat_rontja_a_teljesitmenyt [2015. december 18.]

Barkóczi, I. és Putnoky, J. (1980). Tanulás és motiváció. Budapest: Tankönyvkiadó.

Bartha, L. (Ed.) (1984). Pszichológiai alapfogalmak kis enciklopédiája. (pp. 172–177). Budapest: Tankönyvkiadó.

Bednorz, P. és Schuster, M. (2006). Bevezetés a tanulás lélektanába. Budapest: Medicina Könyvkiadó Rt.

Bergeron, L. (2008). Circadian clock may be critical to learning and memory – See more. Stanford Report. [online] http://news.stanford.edu/news/2008/october8/hamster100808.html [2015. október 15.]

Csépe, V. (2007). Alapvető tanulási formák. In: Csépe, V. – Győri, M. – Radó, A. (Ed.), Általános pszichológia 2. Tanulás – emlékezés – tudás, (pp. 24–85). Budapest: Oriris Kiadó.

Deli, É. és Buda, M. (2008). Élvezetes tanulás. Budapest: Dinasztia Tankönyvkiadó.

Domján, L. (2012). A hatékony tanulás mesterfogásai. Budapest: Agykontroll Kft.

Falus, I. (1998). Az oktatás stratégiái és módszerei. In: Falus, I. (Ed.), Didaktika, (pp. 271–322). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Griffiths, S. (2013). Could listening to Miley Cyrus make you more INTELLIGENT? Scientist claims certain pop songs can make you smarter. [online] http://www.dailymail. co.uk/sciencetech/article-2416686/Could-listening-Miley-Cyrus-make-INTELLIGENT-Scientist-claims-certain-pop-songs-make-smarter.html [2015.október 15.]

Harangi, L. (2004). Az élethosszig tartó tanulás minőségi követelményei az európai oktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 6. sz. pp. 77–82.

Kata, J. (2011). Tanulástechnika. Budapest: Typotex.

Kósáné, O. V. (1998). A mi iskolánk. Neveléspszichológiai módszerek az iskola belső értékelésében. Budapest: Országos Közoktatási Intézet Program- és Tantervfejlesztési Központ.

Kovácsné, S. M. (2003). A tanulás fortélyai. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Kőpatakiné, M. M. (2009). Tanulni jó. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/foglalkoztatasba/kopatakine-meszaros [2013.december 28.]

Lappints, Á. (2002). Tanuláspedagógia. A tanulás tanításának alapjai. Pécs: Comenius Bt.

Mayer József 2009. Az idő: a tanulás szűk keresztmetszete. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/nyitott-iskola-tanulo/ido-tanulas-szuk [2015. október. 15.]

Metzig, W. és Schuster, M. (2003). Tanuljunk meg tanulni! A tanulási stratégiák hatékony alkalmazásának módszerei. Budapest: Medicina.

Mihály, I. (2009). Beszéljünk a házi feladatról! [online] http://ofi.hu/tudastar/beszeljunk-hazi [2015. december 15.]

Nahalka, I. (1998). A tanulás. In: Falus, I. (Ed.), Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához, (pp. 117–158). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Oroszlány, P. (2003). Könyv a tanulásról. Tanulási képességeket fejlesztő tréning 12–16 éveseknek. Budapest: Független Pedagógiai Intézet.

Oroszlány, P. (2009). A tanulás tanítása. Tanterv. Fejlesztési követelmények. [online] http://www.tmt-tanulas.com/index.php?fejlesztesi-kovetelmenyek [2015. december 15.] Rétallerné, G. N. (2009). Tanulás felsőfokon, tanulásmódszertan. Budapest: Általános Vállalkozási Főiskola. [online] http://www.avf.hu/adatok/elolap/AMT/Tanulas-modszertan.pdf [2015. december 15.]

Schur, C. (1994). Birds of a Different Feather: Early Birds and Night Owls Talk about Their Charactertistic Behaviors. [online] http://www.nightowlnet.com/book.htm [2015. december 15.]

Szénay, M. (2009). A diákok „munkaideje”. [online] http://www.ofi.hu/tudastar/tanulok-munkaterhei/diakok-munkaideje [2015. december 15.]

Vajda, Zs. (2008). Tudáshalászat: Az internet és a tanulás. Educatio, 2. sz. pp. 241–252.

Letöltések

Megjelent

2016-06-30

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Tanári mesterszakos hallgatók tanácsai az otthoni tanuláshoz: Helyesnek vélt tanulási szokások. (2016). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 14(1-2), 203-222. https://doi.org/10.17165/TP.2013.1-2.13