A komplex gyógypedagógiai diagnosztika jelentősége – kérdőíves vizsgálat Dél-Dunántúlon

Autores/as

  • Márta Gelencsérné Bakó Intézeti tanszékvezető, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Gyógypedagógiai Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.4

Resumen

A (gyógy)pedagógusi szerepkör változása kihívást jelent a szakma valamennyi szereplője számára. Rendkívül fontos azonban, hogy legyenek olyan mérföldkövek, amelyek a változások mellett a biztonságot jelentik, még ha maguk is változáson mennek keresztül.
A diagnosztikus eljárásban részt vevő gyógypedagógusok számára ilyen támpont a diagnosztikus protokoll, mely egységessé teszi a gyógypedagógiai diagnosztizálást hazánk területén.
Ez határozza meg a kutatás témakörének megválasztását: miként vélekednek a diagnosztikus protokoll alkalmazásáról az adott régió szakemberei.
A kutatási eredmény rávilágít arra, hogy a diagnosztikus protokoll meghatározó a diagnosztizálás folyamatában. A feltárt összetevők és kapcsolatok igazolják az egységesség, a szervezettség, a team-munka fontosságát és igényét.

Biografía del autor/a

  • Márta Gelencsérné Bakó, Intézeti tanszékvezető, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Gyógypedagógiai Intézet

    egyetemi docens
    gelencserne.marta@ke.hu

Referencias

Bánfalvy Cs. (2008). Az integrációs cunami. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó Kft.

Csépe V. (2005). Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Budapest: Gondolat Kiadó.

Dávid M. – Estefánné V. M. – Farkas Zs. – Hídvégi M. – Lukács I. (2006). Hatékony tanulómegismerési technikák. Kézikönyv – Oktatási segédletek pedagógus-továbbképzésben részt vevők számára (HEFOP 2.1.1. központi program „A” komponens keretében kifejlesztve) Budapest: Sulinova.

Gereben, Fné (2004). Diagnosztika és gyógypedagógia. In: Gordosné Szabó, A. (szerk), Gyógyító pedagógia (pp. 87–104). Budapest: Medicina Könyvkiadó.

Gordosné Szabó, A. (2000). Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE BGGYFK.

Gordosné Szabó, A. (2004). A hagyományokat megőrizve megújult magyar gyógypedagógiai tevékenység. In: Gordosné Szabó, A. (szerk), Gyógyító pedagógia (pp. 11–18). Budapest: Medicina Könyvkiadó.

Illyés, Gyné (szerk.). (1968). Gyógypedagógiai pszichológia. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Illyés, Gyné (szerk.). (1996). Gyógypedagógiai lélektan II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Illyés, Gyné – Lányiné, E. Á. (1992). Gyógypedagógiai pszichológia. In: Dr. Pálhegyi, F. (szerk.), A gyógypedagógiai pszichológia elméleti problémái (pp. 12–33). Budapest: Tankönyvkiadó.

Illyés, S. (2004). Tudomány és gyakorlat a gyógypedagógiában. In: Gordosné Szabó A. (szerk) (2004), Gyógyító pedagógia (pp. 55–69). Budapest: Medicina Könyvkiadó.

Kullmann, L. (2012). A modern rehabilitációs szemléletet tükröző egyéni állapotfelmérő módszer. A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO) elméleti és gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai. A módszer alkalmazási lehetőségei a mozgássérült emberek rehabilitációjában. Budapest: ELTE BGGYK.

Kullmann L. – Kun H. (2004). „… El kell-e felejtenünk az orvosi modellt…” A fogyatékosság jelensége az orvostudományban. In: Zászkaliczky, P. és Verdes, T. (szerk.) Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. A fogyatékosság jelensége a gyógypedagógia határtudományaiban. Tanulmányok Gordosné Szabó Anna tiszteletére (pp. 69–90). Budapest: ELTE BGGYFK és Kölcsey Ferenc Protestáns Szakkollégium.

Lányiné Engelmayer. Á. (szerk) (1988). Az áthelyezési vizsgálatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Lányiné Engelmayer. Á. (2013). Tudománytörténeti reflexiók a gyógypedagógia, a pszichológia és a gyógypedagógiai pszichológia kapcsolatához. In: Csocsány, E. (szerk.), Emlékkötet Gordosné dr. Szabó Anna tiszteletére (1928-2013). Gyógypedagógiai Szemle. Különszám. pp. 3–12.

Mérei, F. – Szakács, F. (1998). Pszichodiagnosztikai vademecum. I-III. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Mesterházi, Zs. (2001). A gyógypedagógiai nevelés mint terápia. Iskolakultúra. 11. évf. 2. sz. pp. 29–33.

Nagyné Réz, I. (2014). A protokolláris módszertani innováció előzményei. Gyógypedagógiai Szemle. 42. évf. 3. sz. pp. 176–184.

Nagyné Réz, I. – Csepregi, A. – Puhala, I. – Bozsikné Vig, M. (2015). A szakértői bizottsági tevékenység területére kifejlesztett protokoll. Budapest: Educatio.

Nagyné Réz, I. – Mészáros A. (2012). A diagnosztikus protokollok egységes alkalmazásának koncepciója. Budapest: Educatio.

Orosz, S. (1995). Mérések a pedagógiában. Veszprém: Veszprémi Egyetem Pedagógia-Pszichológia Tanszék.

Sajtos, L. – Mitev, A. (2007). SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.

Torda, Á. – Nagyné Réz, I. (2015). Alapprotokoll. A pedagógiai szakszolgálati tevékenységek alapprotokollja. Budapest: Educatio

Vidákovich, T. (2001). Diagnosztikus tudásszint- és képességvizsgálatok. In: Csapó, B. és Vidákovich, T. (szerk.). Neveléstudomány az ezredfordulón (pp. 314–327). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Zsoldos, M. (szerk.). (2006). (Gyógy)pedagógiai diagnosztikai és tanácsadás – Kézikönyv a nevelési tanácsadókban, szakértői és rehabilitációs bizottságokban végzett komplex vizsgálathoz. Budapest: Oktatási Minisztérium, Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány.

Elektronikus forrás

Brantlinger, E. – Jimenez, R. – Klinger, J. – Pugach, M. – Richardson V. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Council for Exceptional Children. Vol. 71. No. 2. pp. 195–207. [online] forrás [2016. május 24.] DOI: https://doi.org/10.1177/001440290507100205

Lányiné Engelmayer. Á. (2014). Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai. Neveléstudomány. 2. évf. 3. sz. pp. 33–52. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_2014_3.pdf [2016. május 24.]

Fogalomtár. Letöltés helye: http://fogalomtar.eski.hu/index.php/Diagnosztika [2016. május 24.]

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2016. május 24.]

A 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről. [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300015.EMM [2016. május 24.]

Publicado

2019-03-13

Cómo citar

A komplex gyógypedagógiai diagnosztika jelentősége – kérdőíves vizsgálat Dél-Dunántúlon. (2019). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 17(1), 41-59. https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.4