The importance of complex special educational diagnostics –questionnaire survey in South-Transdanubia
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.4Abstract
The change of the role of the (special)education teacher means a challenge for every person of the profession. However, it is extremely important that there are milestones which provide safety beside the changes, even if they experience changes themselves.
Such reference point for special education teachers participating in the diagnostic procedure is the diagnostic protocol, which standardizes special education diagnostics in the area of our country.
It has defined the selection of the topic of my research: what the experts of a particular region think of the application of diagnostic protocol.
The research result throws light on the fact that diagnostic protocol is determinant in the diagnostic process. The discovered components and connections confirm the importance and demand for standardization, organization and team work.
References
Bánfalvy Cs. (2008). Az integrációs cunami. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó Kft.
Csépe V. (2005). Kognitív fejlődés-neuropszichológia. Budapest: Gondolat Kiadó.
Dávid M. – Estefánné V. M. – Farkas Zs. – Hídvégi M. – Lukács I. (2006). Hatékony tanulómegismerési technikák. Kézikönyv – Oktatási segédletek pedagógus-továbbképzésben részt vevők számára (HEFOP 2.1.1. központi program „A” komponens keretében kifejlesztve) Budapest: Sulinova.
Gereben, Fné (2004). Diagnosztika és gyógypedagógia. In: Gordosné Szabó, A. (szerk), Gyógyító pedagógia (pp. 87–104). Budapest: Medicina Könyvkiadó.
Gordosné Szabó, A. (2000). Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE BGGYFK.
Gordosné Szabó, A. (2004). A hagyományokat megőrizve megújult magyar gyógypedagógiai tevékenység. In: Gordosné Szabó, A. (szerk), Gyógyító pedagógia (pp. 11–18). Budapest: Medicina Könyvkiadó.
Illyés, Gyné (szerk.). (1968). Gyógypedagógiai pszichológia. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Illyés, Gyné (szerk.). (1996). Gyógypedagógiai lélektan II. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Illyés, Gyné – Lányiné, E. Á. (1992). Gyógypedagógiai pszichológia. In: Dr. Pálhegyi, F. (szerk.), A gyógypedagógiai pszichológia elméleti problémái (pp. 12–33). Budapest: Tankönyvkiadó.
Illyés, S. (2004). Tudomány és gyakorlat a gyógypedagógiában. In: Gordosné Szabó A. (szerk) (2004), Gyógyító pedagógia (pp. 55–69). Budapest: Medicina Könyvkiadó.
Kullmann, L. (2012). A modern rehabilitációs szemléletet tükröző egyéni állapotfelmérő módszer. A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO) elméleti és gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai. A módszer alkalmazási lehetőségei a mozgássérült emberek rehabilitációjában. Budapest: ELTE BGGYK.
Kullmann L. – Kun H. (2004). „… El kell-e felejtenünk az orvosi modellt…” A fogyatékosság jelensége az orvostudományban. In: Zászkaliczky, P. és Verdes, T. (szerk.) Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. A fogyatékosság jelensége a gyógypedagógia határtudományaiban. Tanulmányok Gordosné Szabó Anna tiszteletére (pp. 69–90). Budapest: ELTE BGGYFK és Kölcsey Ferenc Protestáns Szakkollégium.
Lányiné Engelmayer. Á. (szerk) (1988). Az áthelyezési vizsgálatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Lányiné Engelmayer. Á. (2013). Tudománytörténeti reflexiók a gyógypedagógia, a pszichológia és a gyógypedagógiai pszichológia kapcsolatához. In: Csocsány, E. (szerk.), Emlékkötet Gordosné dr. Szabó Anna tiszteletére (1928-2013). Gyógypedagógiai Szemle. Különszám. pp. 3–12.
Mérei, F. – Szakács, F. (1998). Pszichodiagnosztikai vademecum. I-III. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Mesterházi, Zs. (2001). A gyógypedagógiai nevelés mint terápia. Iskolakultúra. 11. évf. 2. sz. pp. 29–33.
Nagyné Réz, I. (2014). A protokolláris módszertani innováció előzményei. Gyógypedagógiai Szemle. 42. évf. 3. sz. pp. 176–184.
Nagyné Réz, I. – Csepregi, A. – Puhala, I. – Bozsikné Vig, M. (2015). A szakértői bizottsági tevékenység területére kifejlesztett protokoll. Budapest: Educatio.
Nagyné Réz, I. – Mészáros A. (2012). A diagnosztikus protokollok egységes alkalmazásának koncepciója. Budapest: Educatio.
Orosz, S. (1995). Mérések a pedagógiában. Veszprém: Veszprémi Egyetem Pedagógia-Pszichológia Tanszék.
Sajtos, L. – Mitev, A. (2007). SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó.
Torda, Á. – Nagyné Réz, I. (2015). Alapprotokoll. A pedagógiai szakszolgálati tevékenységek alapprotokollja. Budapest: Educatio
Vidákovich, T. (2001). Diagnosztikus tudásszint- és képességvizsgálatok. In: Csapó, B. és Vidákovich, T. (szerk.). Neveléstudomány az ezredfordulón (pp. 314–327). Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Zsoldos, M. (szerk.). (2006). (Gyógy)pedagógiai diagnosztikai és tanácsadás – Kézikönyv a nevelési tanácsadókban, szakértői és rehabilitációs bizottságokban végzett komplex vizsgálathoz. Budapest: Oktatási Minisztérium, Fogyatékos Gyermekek, Tanulók Felzárkóztatásáért Országos Közalapítvány.
Elektronikus forrás
Brantlinger, E. – Jimenez, R. – Klinger, J. – Pugach, M. – Richardson V. (2005). Qualitative Studies in Special Education. Council for Exceptional Children. Vol. 71. No. 2. pp. 195–207. [online] forrás [2016. május 24.] DOI: https://doi.org/10.1177/001440290507100205
Lányiné Engelmayer. Á. (2014). Változásban a pszichológiai és gyógypedagógiai. Neveléstudomány. 2. évf. 3. sz. pp. 33–52. [online] http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_2014_3.pdf [2016. május 24.]
Fogalomtár. Letöltés helye: http://fogalomtar.eski.hu/index.php/Diagnosztika [2016. május 24.]
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről. [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100190.TV [2016. május 24.]
A 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről. [online] http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300015.EMM [2016. május 24.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gelencsérné Bakó Márta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.