Nyelvtanárképzés Ausztriában és Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.11Resumen
A nyelvtanítás sikerességének egyik meghatározó tényezője a nyelvtanár szakmai felkészültsége, melynek megalapozása elsődlegesen a képzés során történik. A tanárképzés Bolognai-rendszerű átalakítását követően nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is sor került a tanárképzés, ezen belül az idegennyelvtanár-képzés reformjára is. A két reform azonban eltérő utat választott, ezért elemzésünkben a nyelvtanárképzés kritikus pontjai – a képzés struktúrája, időtartama, a tantárgy-pedagógia, a gyakorlat és az idegennyelv-tudás fejlesztésének képzésbeli aránya, a képzésbe lépő hallgatók és a képzést befejező hallgatók idegennyelv-tudásának szintje mentén vetjük össze és értékeljük az osztrák és a magyar nyelvtanárképzési modellt.
Referencias
A 283/2012. (X. 4.) Korm. rendelet a tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200283.kor [2018. 10.14.]
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm [2018. 10. 14.]
Barber, M. – Mourshed, M. (2007). Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? [online] http://mek.oszk.hu/09500/09575/09575.pdf [2018.10.14.]
Bárdos, J. (2001). A tudományosság esélyei a nyelvtanárképzésben. Iskolakultúra, 11. évf. 2. sz. pp. 8–20.
Curricula BA-Studiengang und MA-Studiengang Lehramt Sekundarstufe Allgemeinbildung [online] http://www.lehramt-so.at/lehramtsstudium-neu/sekundarstufe/curricula/ [2018.10.14.]
Debreceni Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] forrás [2018.09.13.]
Die Neue PädagogInnenbildung [online] https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/pbneu/index.html [2018.10.14.]
Eötvös Loránd Tudományegyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://www.btk.elte.hu/tanarkepzes/osztatlan [2018.09.13.]
Hallet, W. (2006). Didaktische Kompetenzen: Lehr- und Lernprozesse erfolgreich gestalten. Stuttgart: Klett Verlag
Kontra, M. (2016). Hullámhegyek és -völgyek a magyarországi angoltanárképzésben az utóbbi fél évszázadban. Modern nyelvoktatás 22. évf. 1–2. sz. pp. 76–91.
Krumm, H. J. (2003). Fremdsprachenlehrer. In: Bausch, K. R. – Christ, H. – Krumm, H. J. (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. [pp. 352–357] Tübingen und Basel: A. Francke Verlag,
Langerné Buchwald, J. (2017). Ingázó diákok – avagy tanulási célú ingázás az osztrák-magyar határ mentén. Budapest: Fakultás Kiadó
Langerné Buchwald, J. (2018). Milyen a jó nyelvtanár? Specifikus nyelvtanári kompetenciák a nyelvtanári szakok képzési és kimeneti követelményeinek és az Európai Nyelvtanári Profilháló (European Profiling Grid) tükrében. (Kézirat)
Lehramtsstudium [online] https://www.studieren.at/studien/lehramt/ [2018. 10. 14.]
Major, É. (2007). A szakmódszertani képzés és a gyakorló iskolai munka tartalma és aránya az angol, finn, holland és német nyelvtanárképzésben összehasonlítva a hazai helyzettel. [online] forrás [2018.10.14.]
Medgyes, P. (1997). A nyelvtanár. A nyelvtanítás módszertana. Budapest: Corvina Kiadó. Miskolci Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára általános iskolai tanári szak mintatanterve. [online] http://www.uni-miskolc.hu/~wwwangol/docs/OSZT-4+1 [2018.09.13.]
Miskolci Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára középiskolai tanári szak mintatanterve. [online] http://www.uni-miskolc.hu/~wwwangol/docs/OSZT-5+1 [2018.09.13.]
Ohlstain, E. ‒ Kupferberg, I. (1998). Reflective-narrative discourse of FL teachers exhibits professional knowledge, Language Teaching Research, Vol. 2. Issue 3. pp. 185‒202.
Pannon Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://mftk.uni-pannon.hu/hallgatoknak/modelltantervek [2018.09.13.]
Pécsi Tudományegyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://btk.pte.hu/tantervek [2018.09.13.]
Radácsi, I. (2004). Minőségi oktatás minden fiatalnak: kihívások, trendek és prioritások - Az oktatás fejlesztése. Budapest: Országos Közoktatási Intézet. [online] http://ofi.hu/tudastar/oktataspolitikai/minosegi-oktatas-minden [2018. 10. 14.]
Roche, J. (2005). Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.
Rösler, D. (2012). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05284-1
Schwerdtfeger, I. (1977). Gruppenarbeit im Fremdsprachenunterricht. Heidelberg: Quelle und Meyer.
Struktur der neuen Lehramtsausbildungen [online] https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/pbneu/struktur/struktur.html [2018.10.14.]
Van Ek, J. A. (1986). Objectives for foreign language learning. Strasbourg: Council of Europe Wie ist das Studium aufgebaut? [online] http://www.lehramt-ost.at/lehramt-studieren/studienaufbau-inhalte/ [2018.10.14.]
The European Profiling Grid [online] http://www.epg-project.eu/wp-content/uploads/The-EPG-PDF-publication_EN.pdf [2018.10.14.]
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2019 Langerné Buchwald Judit
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.