Language teacher education in Austria and Hungary
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.11Abstract
The success of language education is mainly dependent on the teacher and his/her professional preparedness, the basis of which starts at the education of the teacher him/herself. After the Bologna system reform, not only in Hungary but, also in Austria the teacher education, and within that the language teacher education had to be reformed. The two reforms on the other hand showed different directions, therefore the study will compare the structure of the Hungarian and the Austrian program, the duration of the program, the subjects of pedagogy, the scale of the practical part and the development of the language, the level of the students entering the program and the level of students leaving the program.
References
A 283/2012. (X. 4.) Korm. rendelet a tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200283.kor [2018. 10.14.]
A 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről [online] https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300008.emm [2018. 10. 14.]
Barber, M. – Mourshed, M. (2007). Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? [online] http://mek.oszk.hu/09500/09575/09575.pdf [2018.10.14.]
Bárdos, J. (2001). A tudományosság esélyei a nyelvtanárképzésben. Iskolakultúra, 11. évf. 2. sz. pp. 8–20.
Curricula BA-Studiengang und MA-Studiengang Lehramt Sekundarstufe Allgemeinbildung [online] http://www.lehramt-so.at/lehramtsstudium-neu/sekundarstufe/curricula/ [2018.10.14.]
Debreceni Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] forrás [2018.09.13.]
Die Neue PädagogInnenbildung [online] https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/pbneu/index.html [2018.10.14.]
Eötvös Loránd Tudományegyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://www.btk.elte.hu/tanarkepzes/osztatlan [2018.09.13.]
Hallet, W. (2006). Didaktische Kompetenzen: Lehr- und Lernprozesse erfolgreich gestalten. Stuttgart: Klett Verlag
Kontra, M. (2016). Hullámhegyek és -völgyek a magyarországi angoltanárképzésben az utóbbi fél évszázadban. Modern nyelvoktatás 22. évf. 1–2. sz. pp. 76–91.
Krumm, H. J. (2003). Fremdsprachenlehrer. In: Bausch, K. R. – Christ, H. – Krumm, H. J. (Eds.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. [pp. 352–357] Tübingen und Basel: A. Francke Verlag,
Langerné Buchwald, J. (2017). Ingázó diákok – avagy tanulási célú ingázás az osztrák-magyar határ mentén. Budapest: Fakultás Kiadó
Langerné Buchwald, J. (2018). Milyen a jó nyelvtanár? Specifikus nyelvtanári kompetenciák a nyelvtanári szakok képzési és kimeneti követelményeinek és az Európai Nyelvtanári Profilháló (European Profiling Grid) tükrében. (Kézirat)
Lehramtsstudium [online] https://www.studieren.at/studien/lehramt/ [2018. 10. 14.]
Major, É. (2007). A szakmódszertani képzés és a gyakorló iskolai munka tartalma és aránya az angol, finn, holland és német nyelvtanárképzésben összehasonlítva a hazai helyzettel. [online] forrás [2018.10.14.]
Medgyes, P. (1997). A nyelvtanár. A nyelvtanítás módszertana. Budapest: Corvina Kiadó. Miskolci Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára általános iskolai tanári szak mintatanterve. [online] http://www.uni-miskolc.hu/~wwwangol/docs/OSZT-4+1 [2018.09.13.]
Miskolci Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára középiskolai tanári szak mintatanterve. [online] http://www.uni-miskolc.hu/~wwwangol/docs/OSZT-5+1 [2018.09.13.]
Ohlstain, E. ‒ Kupferberg, I. (1998). Reflective-narrative discourse of FL teachers exhibits professional knowledge, Language Teaching Research, Vol. 2. Issue 3. pp. 185‒202.
Pannon Egyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://mftk.uni-pannon.hu/hallgatoknak/modelltantervek [2018.09.13.]
Pécsi Tudományegyetem Angol nyelv és kultúra tanára (általános és középiskolai) tanári szak mintatanterve. [online] https://btk.pte.hu/tantervek [2018.09.13.]
Radácsi, I. (2004). Minőségi oktatás minden fiatalnak: kihívások, trendek és prioritások - Az oktatás fejlesztése. Budapest: Országos Közoktatási Intézet. [online] http://ofi.hu/tudastar/oktataspolitikai/minosegi-oktatas-minden [2018. 10. 14.]
Roche, J. (2005). Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.
Rösler, D. (2012). Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05284-1
Schwerdtfeger, I. (1977). Gruppenarbeit im Fremdsprachenunterricht. Heidelberg: Quelle und Meyer.
Struktur der neuen Lehramtsausbildungen [online] https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/pbneu/struktur/struktur.html [2018.10.14.]
Van Ek, J. A. (1986). Objectives for foreign language learning. Strasbourg: Council of Europe Wie ist das Studium aufgebaut? [online] http://www.lehramt-ost.at/lehramt-studieren/studienaufbau-inhalte/ [2018.10.14.]
The European Profiling Grid [online] http://www.epg-project.eu/wp-content/uploads/The-EPG-PDF-publication_EN.pdf [2018.10.14.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Langerné Buchwald Judit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.