A nyelvi tudatosság fejlesztése óvodásoknak és alsó tagozatos tanulóknak dobókockás játékokkal

Autores/as

  • Valéria Juhász Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.12

Resumen

A nyelvi tudatosság megfelelő fejlettségi szintje elengedhetetlen az írás-olvasás megtanulásához, illetve a további nyelvi fejlődéshez. Számos kisgyerek iskolába lépéskor nem rendelkezik megfelelő szintű nyelvi tudatossággal. A hazai és a nemzetközi kutatási eredmények is sürgetik, hogy már óvodáskorban kezdjük el a literációs készségek megfelelő előkészítését. Ebben – az általános nyelvi tapasztalatszerzésen túl –a nyelvi elemekre történő tudatos összpontosítás, figyelemráfordítás is szerepet játszik. Tanulmányunkban röviden részletezzük a nyelvi tudatosság szintjeit, majd olyan típusú dobókockás feladatokat adunk közre, amelyek hozzásegítik a gyerekeket ahhoz, hogy játékosan, örömmel foglalkozzanak a nyelvvel.

Biografía del autor/a

  • Valéria Juhász, Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

    főiskolai docens, tanszékvezető
    juhaszvaleria@jgypk.szte.hu

Referencias

Adamikné, J. A. (2006a). A nyelvi tudatosság fejlődése az anyanyelv elsajátítása során. Alkalmazott Nyelvtudomány, 6. évf. 1-2. pp. 5-23.

Adamikné, J. A. (2006b). Az olvasás múltja és jelene: az olvasás grammatikai, pragmatikai és retorikai megközelítésben. Budapest: Trezor.

Berninger, V. W., Abbott, R. D, Nagy, W., Carlisle, J. (2010). Growth in Phonological, Orthographic, and Morphological Awareness in Grades 1 to 6. Journal of Psycholinguistic Research, 39. évf. 2. sz. pp. 141-163. DOI: https://doi.org/10.1007/s10936-009-9130-6

Blomert, L., Csépe, V. (2012). Az olvasástanulás és -mérés pszichológiai alapjai. In: Csapó, B., Csépe, V. (Eds.) Tartalmi keretek az olvasás diagnosztikus értékeléséhez. pp. 17-85. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Csépe, V. (2006). Az olvasó agy. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Csirikné Czachesz, E. (1998). Olvasás és pedagógia. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió. Goswami, U. (2003). Phonology, learning to read and dyslexia: A Cross-linguistic analysis. In:

Csépe, V. (ed.) Dyslexia: Different brain, different behaviour: Neuropsychology and cognition. pp. 2-33. NY: Kluwer Academic/Plenum Publishers.

Goswami, U. (2011). A temporal sampling framework for developmental dyslexia. Trends in Cognitive Sciences, 15. évf. 1. sz. pp. 3-10. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2010.10.001

Gyarmathy, É. (2019). Öröm és boldogság az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 9-10. sz. pp. 112-121.

Gyarmathy, É. (2020). A különleges nevelési igény és a távtanulás a 21. század fényében, MTA.hu. [online] https://mta.hu/tudomany_hirei/a-kulonleges-nevelesi-igeny-es-a-tavtanulas-a-21-szazad-fenyeben-110655.

Hawkins, E. W. (1984). Awareness of language: an introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Hoover, W. A., Gough, P. B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing, 2. évf. 2. sz. pp. 127-160. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00401799

Juhász, V. (2017). A literációs tudatosság kialakulása az olvasástanulás előtt. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 26. évf. 12. sz. pp. 38-44.

Juhász, V. (2019). Nemzetközi Olvasáskonferencia 2019, Koppenhága. Anyanyelv-pedagógia, 4. http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=815 [2021. május 9.]

Juhász, V., Kálló, V. (2017a). A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisiskoláskorban. Anyanyelv-pedagógia, 10. évf. 3. sz. DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2017.3.3

Juhász, V., Kálló, V. (2017b). Fonológiai tudatosságot alapozó szókincsfejlesztő feladatsor - Játéksor az m fonémára 5-6 éveseknek óvodai foglalkozásra, Fejlesztő Pedagógia, 28. évf. 3-6. sz. pp. 164-175.

Juhász, V., Kálló, V., Radics, M. (2019). Anyanyelvi nevelés, írás-olvasás előkészítés óvodás- és kisiskoláskorban. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. Juhász, V., Radics, M. (2020). Játékok az iskolában - Anyanyelvi készséget, nyelvi tudatosságot és egyéb, nem kognitív képességet/készséget fejlesztő társasjátékok alkalmazása tanórán. Képzés és Gyakorlat, 18. évf. 1-2. sz. pp. 181-194. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.16

Lőrik, J., Kászonyiné, J. I. (2009). A fonológiai tudatosság fejlesztése és hatása az írott nyelv elsajátítására. In: Marton, K. (Ed.) Neurokognitív fejlődési zavarok vizsgálata és terápiája. Példák a bizonyítékokn alapuló gyakorlatra. Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, ELTE Eötvös Kiadó.

Steklács, J. (2018). PISA 2015 után, PISA 2018 előtt. A szövegértő olvasás fejlesztésének, tanításának feladatai. Könyv és Nevelés, 1. sz. [online] http://folyoiratok.ofi.hu/konyv-es-neveles/pisa-2015-utan-pisa-2018-elott. [2021. május 9.]

Török, T., Hódi, Á. (2015). A morfológiai tudatosság fejlődése, mérési lehetőségei és az olvasás-szövegértéssel való kapcsolata. Anyanyelv-pedagógia, 1. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=551. [2021. május 5.]

Tóth, D. (2012). Mit, miért, hogyan? Mérés és értelmezés a kognitív olvasásfejlődési vizsgálatokban. Doktori (PhD) disszertáció. Budapest. ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar Pszichológiai Doktori Iskola.

Tóth, L. (2002). Az olvasás pszichológiai alapjai. Debrecen: Pedellus Tankönyvkiadó.

Varga, V., Csépe, V. (2018). A szóolvasás modelljei siketek vizsgálatából származó nemzetközi adatok tükrében. Magyar Pszichológiai Szemle, 73. évf. 2. sz pp. 299-313. DOI: https://doi.org/10.1556/0016.2018.005

Wolf, M., Stoodley, C. J. (2008). The story and science of the reading brain. Thriplow: Icon.

Publicado

2021-11-28

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

A nyelvi tudatosság fejlesztése óvodásoknak és alsó tagozatos tanulóknak dobókockás játékokkal. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(3-4), 136-148. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.12