Az online zeneoktatás és a zenetanári attitűd szülői megítélése

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.77-85

Keywords:

music education, effectiveness, music teacher attitudes

Abstract

Many studies have been published on education during the pandemic and its impact as all aspects of education have been transferred to the digital space. Not only teaching and learning methods but also teachers' attitudes have had to change. We conducted an online survey of parents to find out their perceptions of changes in the effectiveness of music teaching before and during the pandemic, and to find out to what extent the two attitudes of music teachers identified in our study (1. flexible- permissive, 2. tarditional) influence the parents' perception of the effectiveness of music teaching and their children's motivation.

Author Biographies

  • Gabriella Józsa, Károli Gáspár Református Egyetem, Pedagógiai Kar, Gyakorlati és Továbbképzési Intézet

    jszgabi@gmail.com

  • Judit Váradi, Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar

    judit.varadi.06@gmail.com

References

Bogt, T. F. M., Delsing, M. J. M. H., van Zalk, M., Christenson, P. G., & Meeus, W. H. J. (2011). Intergenerational Continuity of Taste: Parental and Adolescent Music Preferences. Social Forces, 90(1), 297–319. https://doi.org/10.1093/sf/90.1.297

Bugeja, C. (2009). Parental Involvement in the Musical Education of Violin Students Suzuki and traditional Approaches Compared. Australian Journal of Music Education, 1, 19–28.

Creech, A. (2003). Learning a musical instrument: The case for parental support. Music Education Research, 12(1), 13–32. https://doi.org/10.1080/14613800903569237

Creech, A., & Hallam, S. (2003). Parent–teacher–pupil interactions in instrumental music tuition: A literature review. British Journal of Music Education, 20(1), 29–44. https://doi.org/10.1017/S0265051702005272

Davidson, J. W., & Borthwick, S. J. (2002). Family dynamics and family scripts: A case study of musical development. Psychology of Music, 30(1), 121–136. https://doi.org/10.1177/0305735602301009

Epstein, J. L. (1996). Perspectives and previews on research and policy for school, family, and community partnerships. In Booth, A., & J. F. Dunn (Eds.), Family–school links: How do they affect educational outcomes? (pp. 209–246). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53‒70). MMA MMKI.

Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71‒85). MMA MMKI.

Koops, L. H. (2012). ‘Now can I watch my video?’: Exploring musical play through video sharing and social networking in an early childhood music class. Research Studies in Music Education, 34(1), 15‒28. https://doi.org/10.1177/1321103X12442994

McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children's musical development. Psychology of Music 37(1), 91‒110. https://doi.org/10.1177/0305735607086049

Miksza, P., Parkes, K., Russell, J. A., & Bauer, W. (2021). The well-being of music educators during the pandemic Spring of 2020. Psychology of Music, 50(4), 1152–1168. https://doi.org/10.1177/03057356211042086

Oliveira, A., McPherson, G. E., Mota Ribeiro, L., & Oliveira-Silva, P. (2023). Musical achievement during a lockdown: The parental support miracle. Research Studies in Music Education, 45(1), 211‒226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794

Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23‒38). MMA MMKI.

Szalai, T., Mike, Á., & Radócz, M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103‒116). MMA MMKI.

Szűcs T., & Péter Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép (pp. 151–170). MMA MMKI.

Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18

Wright, R. (2010). Sociology and Music Education. In Wright, R. (Ed.), Sociology and Music Education (pp. 1–21). University of Western Ontario.

Published

2024-04-26

Issue

Section

Studies

How to Cite

Az online zeneoktatás és a zenetanári attitűd szülői megítélése. (2024). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 22(1), 77-85. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.77-85