Lemorzsolódási kockázat és jelentkezés a felsőoktatásba

Szerzők

  • Józsa Gabriella Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola, Neveléstudományi Program

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.5

Absztrakt

A felsőoktatási expanzió és tömegesedés következtében megjelenő heterogén hallgatói társadalommal együtt megjelent a lemorzsolódás jelensége is. A lemorzsolódásnak számos definíciója létezik, dolgozatunkban a felsőoktatást végzettség nélkül elhagyókat tekintjük lemorzsolódóknak. A szakirodalom alapján számos oka lehet a lemorzsolódásnak, mint pl. a nem megfelelő tanulási módszerek, képességek és anyagi források hiánya, nem megfelelő integráció a felsőoktatási intézménybe stb. Munkánkban arra keressük a választ, hogy a felsőoktatási intézménybe kerülés előtt milyen lemorzsolódási rizikófaktorok azonosíthatók. Vizsgálatunkhoz a 2017-es és 2018-as felvételi adatbázis országos adatait használjuk. Az eredmények azt mutatják, hogy több lemorzsolódási rizikófaktor is kimutatható a felvételi jelentkezésekből, melyből magyar jellegzetességként kiemelkedik a nyelvvizsga-bizonyítvány.

Információk a szerzőről

  • Józsa Gabriella, Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola, Neveléstudományi Program

    jszgabi@gmail.com

Hivatkozások

Berge, Z. L. & Huang, Y. P. (2004). A Model for Sustainable Student Retention: A Holistic Perspective on the Student Dropout Problem with Special Attention to e-Learning. DEOSNEWS 13 (5). [online] forrás [2019.01. 6.]

Cabrera, A. F., Nora, A., & Castañeda, M. B. (1993). College Persistence. Structural Equations Modeling Test of an Integrated Model of Student Retention. Journal of Higher Education, 64(2), pp. 123-139. DOI: https://doi.org/10.1080/00221546.1993.11778419

Fenyves, V., Bácsné Bába, É., Szabóné Szőke, R., Kocsis, I., Juhász, Cs., Máté, E., & Pusztai, G. (2017). Kísérlet a lemorzsolódás mértékének és okainak megragadására a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar példáján. Neveléstudomány, 3. sz. pp. 5-14. http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2017/nevelestudomany_2017_3_5-14.pdf [2019. 03. 28.] DOI: https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.1

Garai, O. & Kiss, L. (2014). A felsőoktatási jelentkezések tendenciáinak alakulása 2010 és 2014 között. Felsőoktatási Műhely, pp. 17-76.

Lassibille, G. (2011). Student Progress in Higher Education: What We Have Learned from Large-Scale Studies. Open Education Journal, Bentham Open, 4(4), pp. 1-8. DOI: https://doi.org/10.2174/1874920801104010001

Liskó, I. (2004). Perspektívák a középiskola után. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest. Miskolci, P., Bársony, F. & Király, G. (2018). Hallgatói lemorzsolódás a felsőoktatásban: elméleti, magyarázati utak és kutatási eredmények összefoglalása. Iskolakultúra, 28. évf. 3- 4. sz. pp. 87-105.

Polónyi, I. (2014). A hazai felsőoktatási részidős képzés néhány felvételi tendenciája és rekrutációs jellemzője. Statisztikai Szemle, 92. évf. 10. sz. pp. 892-918.

Pusztai, G. (2011). A láthatatlan kéztől a baráti kézig. Hallgatói értelmezői közösségek. Budapest: Új Mandátum Kiadó.

Sáska, G. (2014). Húsz év köz- és felsőoktatásáról, körkép. Iskolakultúra, 24. évf. 2. sz. pp. 3-18.

Szemerszki, M. (2018). Lemorzsolódási adatok és módszertani megfontolások. In Pusztai, G & Szigeti, F. (szerk). Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban. (pp. 15-27.), Debrecen: Debreceni Egyetemi Kiadó.

Szemerszki, M. (2014). A középiskolából a felsőoktatásba. Jelentkezési és felvételi tendenciák. Felsőoktatási Műhely, 1. 47-63.

Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). Chicago and London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226922461.001.0001

Tinto, V. (1975). Dropouts from higher education: A theoretical synthesis of recent literature. A Review of Educational Research, 45, 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Vlk, A., Stiburek, S., & Svec, V. (2016). Dropout calculation and related policies in czech Higher education. Conference Paper, ERIE. 650-657.Oktatási Hivatal Statisztikák, eredmények: https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/statisztikak_vizsgaeredmenyek [2019. 03. 28.]

FELVI Elmúlt évek statisztikái forrás [2019. 03. 28.]

Letöltések

Megjelent

2020-06-20

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Lemorzsolódási kockázat és jelentkezés a felsőoktatásba. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 55-66. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.5