Az online zeneoktatás és a zenetanári attitűd szülői megítélése

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.77-85

Schlagwörter:

zeneoktatás, hatékonyság, zenetanári attitűdök

Abstract

Számos hazai és nemzetközi tanulmány jelent meg a pandémia alatti oktatásról, annak hatékonyságáról, hiszen annak minden területe átkerült a digitális térbe. Nemcsak a tanítási és tanulási módszereknek, hanem a tanári hozzáállásoknak is változáson kellett átesni. Online adatfelvételünket szülők körében végeztünk, mely során egyrészt arra voltunk kíváncsiak, hogyan vélekednek a zeneoktatás hatékonyságának változásáról a világjárvány előtti és alatti időszakban, másrészt arra, hogy a vizsgálatunkban azonosított két zenetanári attitűd (1. rugalmas-megengedő, 2. tradicionális) mennyiben befolyásolja a zeneoktatás eredményességének, a gyermek motivációjának megítélését a szülők szerint.

Autor/innen-Biografien

  • Gabriella Józsa, Károli Gáspár Református Egyetem, Pedagógiai Kar, Gyakorlati és Továbbképzési Intézet

    jszgabi@gmail.com

  • Judit Váradi, Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar

    judit.varadi.06@gmail.com

Literaturhinweise

Bogt, T. F. M., Delsing, M. J. M. H., van Zalk, M., Christenson, P. G., & Meeus, W. H. J. (2011). Intergenerational Continuity of Taste: Parental and Adolescent Music Preferences. Social Forces, 90(1), 297–319. https://doi.org/10.1093/sf/90.1.297

Bugeja, C. (2009). Parental Involvement in the Musical Education of Violin Students Suzuki and traditional Approaches Compared. Australian Journal of Music Education, 1, 19–28.

Creech, A. (2003). Learning a musical instrument: The case for parental support. Music Education Research, 12(1), 13–32. https://doi.org/10.1080/14613800903569237

Creech, A., & Hallam, S. (2003). Parent–teacher–pupil interactions in instrumental music tuition: A literature review. British Journal of Music Education, 20(1), 29–44. https://doi.org/10.1017/S0265051702005272

Davidson, J. W., & Borthwick, S. J. (2002). Family dynamics and family scripts: A case study of musical development. Psychology of Music, 30(1), 121–136. https://doi.org/10.1177/0305735602301009

Epstein, J. L. (1996). Perspectives and previews on research and policy for school, family, and community partnerships. In Booth, A., & J. F. Dunn (Eds.), Family–school links: How do they affect educational outcomes? (pp. 209–246). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53‒70). MMA MMKI.

Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71‒85). MMA MMKI.

Koops, L. H. (2012). ‘Now can I watch my video?’: Exploring musical play through video sharing and social networking in an early childhood music class. Research Studies in Music Education, 34(1), 15‒28. https://doi.org/10.1177/1321103X12442994

McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children's musical development. Psychology of Music 37(1), 91‒110. https://doi.org/10.1177/0305735607086049

Miksza, P., Parkes, K., Russell, J. A., & Bauer, W. (2021). The well-being of music educators during the pandemic Spring of 2020. Psychology of Music, 50(4), 1152–1168. https://doi.org/10.1177/03057356211042086

Oliveira, A., McPherson, G. E., Mota Ribeiro, L., & Oliveira-Silva, P. (2023). Musical achievement during a lockdown: The parental support miracle. Research Studies in Music Education, 45(1), 211‒226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794

Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23‒38). MMA MMKI.

Szalai, T., Mike, Á., & Radócz, M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103‒116). MMA MMKI.

Szűcs T., & Péter Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép (pp. 151–170). MMA MMKI.

Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18

Wright, R. (2010). Sociology and Music Education. In Wright, R. (Ed.), Sociology and Music Education (pp. 1–21). University of Western Ontario.

Veröffentlicht

2024-04-26

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Az online zeneoktatás és a zenetanári attitűd szülői megítélése. (2024). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 22(1), 77-85. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.77-85