Az online zeneoktatás és a zenetanári attitűd szülői megítélése
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.77-85Schlagwörter:
zeneoktatás, hatékonyság, zenetanári attitűdökAbstract
Számos hazai és nemzetközi tanulmány jelent meg a pandémia alatti oktatásról, annak hatékonyságáról, hiszen annak minden területe átkerült a digitális térbe. Nemcsak a tanítási és tanulási módszereknek, hanem a tanári hozzáállásoknak is változáson kellett átesni. Online adatfelvételünket szülők körében végeztünk, mely során egyrészt arra voltunk kíváncsiak, hogyan vélekednek a zeneoktatás hatékonyságának változásáról a világjárvány előtti és alatti időszakban, másrészt arra, hogy a vizsgálatunkban azonosított két zenetanári attitűd (1. rugalmas-megengedő, 2. tradicionális) mennyiben befolyásolja a zeneoktatás eredményességének, a gyermek motivációjának megítélését a szülők szerint.
Literaturhinweise
Bogt, T. F. M., Delsing, M. J. M. H., van Zalk, M., Christenson, P. G., & Meeus, W. H. J. (2011). Intergenerational Continuity of Taste: Parental and Adolescent Music Preferences. Social Forces, 90(1), 297–319. https://doi.org/10.1093/sf/90.1.297
Bugeja, C. (2009). Parental Involvement in the Musical Education of Violin Students Suzuki and traditional Approaches Compared. Australian Journal of Music Education, 1, 19–28.
Creech, A. (2003). Learning a musical instrument: The case for parental support. Music Education Research, 12(1), 13–32. https://doi.org/10.1080/14613800903569237
Creech, A., & Hallam, S. (2003). Parent–teacher–pupil interactions in instrumental music tuition: A literature review. British Journal of Music Education, 20(1), 29–44. https://doi.org/10.1017/S0265051702005272
Davidson, J. W., & Borthwick, S. J. (2002). Family dynamics and family scripts: A case study of musical development. Psychology of Music, 30(1), 121–136. https://doi.org/10.1177/0305735602301009
Epstein, J. L. (1996). Perspectives and previews on research and policy for school, family, and community partnerships. In Booth, A., & J. F. Dunn (Eds.), Family–school links: How do they affect educational outcomes? (pp. 209–246). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Kerekes, R., & Kiss, J. (2022). Csoportos zenei órák az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 53‒70). MMA MMKI.
Kiss, J., Kerekes, R., & Bartalis, I. (2022). Motiváció megtartása az online térben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 71‒85). MMA MMKI.
Koops, L. H. (2012). ‘Now can I watch my video?’: Exploring musical play through video sharing and social networking in an early childhood music class. Research Studies in Music Education, 34(1), 15‒28. https://doi.org/10.1177/1321103X12442994
McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children's musical development. Psychology of Music 37(1), 91‒110. https://doi.org/10.1177/0305735607086049
Miksza, P., Parkes, K., Russell, J. A., & Bauer, W. (2021). The well-being of music educators during the pandemic Spring of 2020. Psychology of Music, 50(4), 1152–1168. https://doi.org/10.1177/03057356211042086
Oliveira, A., McPherson, G. E., Mota Ribeiro, L., & Oliveira-Silva, P. (2023). Musical achievement during a lockdown: The parental support miracle. Research Studies in Music Education, 45(1), 211‒226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23‒38). MMA MMKI.
Szalai, T., Mike, Á., & Radócz, M. (2022). A digitális zeneoktatás előnyei és hátrányai. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 103‒116). MMA MMKI.
Szűcs T., & Péter Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép (pp. 151–170). MMA MMKI.
Váradi, J., & Józsa, G. (2024). Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 7–18. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18
Wright, R. (2010). Sociology and Music Education. In Wright, R. (Ed.), Sociology and Music Education (pp. 1–21). University of Western Ontario.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Józsa Gabriella, Váradi Judit
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.