The Levels, Aims and Objectives of the Bologna System Education at the Faculty of Health Science of the University of Pécs

Authors

  • Krisztina Deutsch PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

Abstract

To enhance the European mobility of students, The Bologna Declaration set the introduction of the uniform two-cycle educational system in higher education as an aim, which was extended into a three-cycle system by the Berlin Declaration integrating the doctoral schools. In Hungary the law of 2005. CXXXIX. establis- hed the legal frame to transform the structure and content of the higher education. The new three-level education system was introduced in the health science edu- cation in 2006 with the launch of the basic academic lines. In our study we present the motivating and hindering aspects of this transformation of structure and con- tent that occurred and still occurs at the Faculty of Health Science of PTE. In ad- dition we examine how the educational levels, particularly the basic academic education that has been working for 3 years, can meet the objectives and aims stated in the Declarations.

Author Biography

  • Krisztina Deutsch, PTE BTK "Oktatás és Társadalom" DI

    PhD-hallgató

References

Balogh Zoltán–Betlehem József–Papp Katalin–Tulkán Ibolya–Kovácsné Tóth Ágnes (2009): Az elmúlt két évtized ápolóképzése a hazai felsőoktatásban. Nővér, 2009/1. szám. 3–12.

Betlehem József - Kukla Anikó - Deutsch Krisztina - Marton-Simora József - Nagy Gábor (2009): The changing face of European healthcare education: The hungarian experience. Nurse Education Today. 2009. 2. szám. 240–245. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.08.015

Betlehem József (2005): Átalakuló egészségtudományi felsőoktatás. Nővér. 2005. 4. szám. 27–31.

Betlehem József - Boncz Imre - Kriszbacher Ildikó - Illei György - Tahin Tamás - Bódis József (2008): Az ápolóképzés változása hazánkban az Európai felsőoktatási Térségben. Informatika és Menedzsment az Egészségügyben. 2008. 1. szám. 27–32.

Betlehem József - Sütő-Németh Tímea - Goján Roberta (2003): Nemzetköziesedés az ápolóképzésben. Magyar Felsőoktatás. 2003. 9-10. szám. 18–21.

Buda József (2006): Tizenöt éves a Pécsi Tudományegyetem Egészségügyi főiskolai Kara. PTE ETK, Pécs.

Kadocsa László (2002a): Trendek a felsőoktatásban I. Magyar Felsőoktatás. 2002. 7. szám. 26–29.

Kadocsa László (2002b): Trendek a felsőoktatásban II. Magyar Felsőoktatás. 2002. 8. szám. 25–30.

Kadocsa László (2002c): Trendek a felsőoktatásban III. Magyar Felsőoktatás. 2002. 9. szám. 26–30.

Tímárné Szabó Márta - Tóth Zoltánné (2008): Az ápoló szakképesítés központi programja. Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet, Pécs.

Újváriné Siket Adrienn - Betlehem József (2008) Hungarian Nurse Education. Nurse Education Today. 2008. 7. szám. 880. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.05.003

A 169/2000. (IX. 29.) Korm.rendelet az egyes tudományterületekhez tartozó tudományágak, valamint művészeti ágak felsorolásáról.

Az 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről.

A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről.

Az Európai Parlament és a Tanács 2005/36/EK IRÁNYELVE (2005. szeptember 7.) a szakmai képesítések elismeréséről.

Published

2010-12-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Levels, Aims and Objectives of the Bologna System Education at the Faculty of Health Science of the University of Pécs. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 43-57. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5286

Most read articles by the same author(s)