A lépcsős képzés szintjei, céljai, feladatai a Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Karán
Abstract
A Bologna Nyilatkozat az európai hallgatói mobilitás érdekében célul tűzte ki a felsőoktatásban az egységes kétciklusú képzési rendszer bevezetését, melyet a Berlini Nyilatkozat háromciklusúvá bővített, a doktori iskolák rendszerbe iktatásával. Magyarországon a 2005. évi CXXXIX. törvény teremtette meg a jogi kereteit a felsőoktatás szerkezeti és tartalmi átalakításának. Az új, háromlépcsős képzési struktúra bevezetése az alapszakok indításával 2006-ban az egészségtudomány képzési ágban is megtörtént. Írásunkban bemutatjuk, hogy a PTE Egészségtudományi Karán ennek a szerkezeti és tartalmi átalakulásnak milyen motiváló és gátló tényezői voltak és vannak ma is. Vizsgáljuk továbbá, hogy ugyanitt az egyes képzési szintek – különös tekintettel a gyakorlatban már 3 éve folyó alapképzésre – mennyire képesek betölteni a nyilatkozatokban deklarált célokat és feladatokat.
Literaturhinweise
Balogh Zoltán–Betlehem József–Papp Katalin–Tulkán Ibolya–Kovácsné Tóth Ágnes (2009): Az elmúlt két évtized ápolóképzése a hazai felsőoktatásban. Nővér, 2009/1. szám. 3–12.
Betlehem József - Kukla Anikó - Deutsch Krisztina - Marton-Simora József - Nagy Gábor (2009): The changing face of European healthcare education: The hungarian experience. Nurse Education Today. 2009. 2. szám. 240–245. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.08.015
Betlehem József (2005): Átalakuló egészségtudományi felsőoktatás. Nővér. 2005. 4. szám. 27–31.
Betlehem József - Boncz Imre - Kriszbacher Ildikó - Illei György - Tahin Tamás - Bódis József (2008): Az ápolóképzés változása hazánkban az Európai felsőoktatási Térségben. Informatika és Menedzsment az Egészségügyben. 2008. 1. szám. 27–32.
Betlehem József - Sütő-Németh Tímea - Goján Roberta (2003): Nemzetköziesedés az ápolóképzésben. Magyar Felsőoktatás. 2003. 9-10. szám. 18–21.
Buda József (2006): Tizenöt éves a Pécsi Tudományegyetem Egészségügyi főiskolai Kara. PTE ETK, Pécs.
Kadocsa László (2002a): Trendek a felsőoktatásban I. Magyar Felsőoktatás. 2002. 7. szám. 26–29.
Kadocsa László (2002b): Trendek a felsőoktatásban II. Magyar Felsőoktatás. 2002. 8. szám. 25–30.
Kadocsa László (2002c): Trendek a felsőoktatásban III. Magyar Felsőoktatás. 2002. 9. szám. 26–30.
Tímárné Szabó Márta - Tóth Zoltánné (2008): Az ápoló szakképesítés központi programja. Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet, Pécs.
Újváriné Siket Adrienn - Betlehem József (2008) Hungarian Nurse Education. Nurse Education Today. 2008. 7. szám. 880. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2008.05.003
A 169/2000. (IX. 29.) Korm.rendelet az egyes tudományterületekhez tartozó tudományágak, valamint művészeti ágak felsorolásáról.
Az 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről.
A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követelményeiről.
Az Európai Parlament és a Tanács 2005/36/EK IRÁNYELVE (2005. szeptember 7.) a szakmai képesítések elismeréséről.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2010 Deutsch Krisztina
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.