The experiences of a music therapy course in the training of special needs teacher trainees at the University of Kaposvár

Authors

  • Éva Kenesei Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar, Kaposvár

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.5

Abstract

In terms of public education, integrated education and its practical application receive increasing attention. For teachers, music therapy may be a proper tool for educating children. Listening to certain pieces of music has a calming effect on people. While creating music and rhythm, non-verbal connections are formed between teacher and child, or child and child. In teacher training, teaching practice provides an opportunity to get engaged in this topic. Teachers’ educational and developmental work may be a useful tool in this progress. By using music, we do not only teach music. Special needs teacher trainees receive music therapy as an optional subject.

References

A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követel- ményeiről. 2. számú melléklet a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelethez. Az alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei. X. Pedagógusképzés képzési terület. 4. Gyógypeda- gógia alapképzési szak. (Hatályos: 2010.05.31.) Magyar Hivatalos Jogszabálytár. Hatá- lyos Jogszabályok Hivatalos Gyűjteménye. Budapest : Magyar Közlöny Lap- és Könyv- kiadó. [CD-ROM] 2012/12. 2012. november 30-i állapot szerint.

Barber, Michael−Mourshed, Mona (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? In: McKinsey&Company honlapja. [online] McKinsey&Company, 2007. 56 p. [2014. 08. 06.] < URL: http://www.mckinsey.com/App_Media/Reports/SSO/Worlds_School_ Systems_Final.pdf

Campbell, Patricia Shehan (1991): Lessons form the world: A cross-cultural guide to music teaching and learning. New York : Schirmer Books, 1991. 320 p. doi: https://doi.org/10.5860/CHOICE.29-1442

Hermann Zoltán et al. (2009): TALIS „Teaching and Learning International Survey”: Pedagógusok az oktatás kulcsszereplői. Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás (TALIS) első eredményeiről. In: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapja. [online] Budapest : Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2009. 46 p. [2014. 08. 06.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/talis_090618.pdf

Kárpáti Andrea (2008): Tanárképzés, továbbképzés. In: Fazekas Károly et al. (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Budapest : Ecostat, 2008. 193–215. p.

Kenesei Éva (1994): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Budapest : Tárogató Kiadó, 1994. 116 p.

Kodály Zoltán (1956): Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket. In: Bónis Ferenc (szerk. 1982): Kodály Zoltán: Visszatekintés. I. kötet. Budapest : Zeneműkiadó Vállalat, 1982. 304–308. p.

Kokas Klára (1983): Képességfejlesztés zenei neveléssel. Budapest : Zeneműkiadó, 1982. 120 p.

Kokas Klára (1992): A zene felemeli kezeimet. Budapest : Akadémia Kiadó, 1992. 205 p.

Kokas Klára (2007): Öröm, bűvös égi szikra: Multimédiás DVD-ROM tanításaimról. Budapest : Kokas Klára magánkiadása, 2007.

Meyer, Heinz (1985): Arbeit mit Orff- Instrumenten im Musikunterricht. Frankfurt am Main : Verlag Moritz Diesterweg, 1985. 83 p.

Mészáros István (1997). Kodály Zoltán. In: Mészáros István: Magyar iskola: 996–1996. Előadások, cikkek, beszédek. Budapest : Eötvös József Könyvkiadó, 1997. 290–294. p.

Montessori, Maria (2011): A gyermek felfedezése. Budapest : Cartaphilus Könyvkiadó, 2011. 288 p.

Nielsen, Frede V. (2007): Music (and Arts) Education from the Point of View of Didaktik and Bildung. In: Bresler, Liora (Ed.): International Handbook of Research in Arts Education. Dordrecht : Springer, 2007. 265–286. p. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_17

Orff, Carl (1978): Musik für Kinder 1. Im Fünftonraum. Orff- Schulwerk. Mainz : Schott 's Söhne, 1978. 155 p.

Orff, Gertrud (1994): Orff zeneterápiájának alapfogalmai. Budapest : Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1994. 89 p.

Sáry László (1999): Kreatív zenei gyakorlatok. Pécs : Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, 1999. 157 p.

Szőnyi Erzsébet (1987): Kodály Zoltán nevelési eszméi. Tankönyvkiadó, Budapest. 1987. 96 p.

The Kodály concept of music education in practice : With a representative selection of demonstration class videos from kindergarten to secondary school and choir. (DVD) Kecskemét : Foundation for the Kodály Institutecop, 2007.

Ullrich, Heinrich − Vető Anna (1997): Ulwila színes kotta. Budapest : Down Alapítvány, 1997. 100 p.

Published

2014-12-20

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The experiences of a music therapy course in the training of special needs teacher trainees at the University of Kaposvár. (2014). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 12(3-4), 67-77. https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.5