Gondolatok műveltségről, kultúráról, zenéről a tanítóképzésben

Szerzők

  • Kenesei Éva

Absztrakt

A tanítóképzés történetében a felsőfokú képzés 1959-es elindulása egy folyamat meghatározó lépése volt. Ez a képzés minden területén éreztette hatását. A jelenlegi helyzetben, a zenei nevelésben, a zenetanításra való felkészítésben a lehetséges lépés most az, hogy a rendelkezésre álló időkeret jobb kihasználásával, a hagyományos és új zenetanítási értékeink átadása érdekében ne adjuk fel az értékalapú Kodály-koncepció lényegét. A tantárgyak képzési tartalmait meghatározzák a differenciált stúdiumok, és a teljes műveltségterület egymást átható komplexitása. Mindig sikerült megvalósítani a zenei képzésben az összehangolt szakmai munkát, a képzés tartalmi szempontjainak szem előtt tartásával, az elvárható hallgatói követelmények teljesítésével és a közoktatás kihívásainak, igényeinek való megfeleléssel. A magyar zenekultúra fejlődése érdekében Európai kitekintéssel foglalkozunk a pedagógusok képzésével.

Hivatkozások

Adorno, T. W. (1972): A félműveltség elmélete. In: Wessely, A. (Ed.). A kultúra szociológiája. Budapest: Osiris Kiadó. 2003. 96–113.

Barber, M. – Mourshed, M. (2007):How the World’s Best-performing School Systems Come out Top? McKinsey&Company. http://www.mckinsey.com/App_Media/Reports/SSO/Worlds_School_ Systems_Final.pdf [2010. május 18.]

Bácskai, E. – Manchin, R. – Sági, M. – Vitányi, I. (1972): Ének-zenei iskolába jártak… Budapest: Zeneműkiadó

Barkóczi, I. – Pléh, Cs. (1977): Kodály zenei nevelési módszerének hatásvizsgálata. Kecskemét: Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet

Bernstein, L. (1976): The Unanswered Question. Six Talks at Harvard. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press

Bloom, A. (1988): The Closing of the American Mind. New York: Simon & Schuster

Csikszentmihalyi, M. (1991): Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harper Perennial.

Gordon, E. E. (1988): Learning Sequences in Music. Chicago: G.I.A. Publicationc, Inc.

Gruhn, W. (1996): The Influence of Learning on Cortical Activation Pattern. In: ISME Research Commission XVI. International Seminar, Frascati, 59–70.

Kárpáti, A. (2008): Tanárképzés, továbbképzés. In: Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Budapest: Ecostat, 193–215.

Kenesei, É. Kis Jenőné (1994): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Budapest: Tárogató Kiadó.

Kenesei, É. Kis Jenőné (2007): Kodály Zoltán a tanítók képzéséről. In: Iskolakultúra, 17(11–12), 151–163.

Knausz, I. (2003): Mi a műveltség? In: Iskolakultúra, 13(12), 103–108.

Kodály, Z. (1929): Gyermekkarok. In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 38–45.

Kodály, Z. (1944): Mire való a zenei önképzőkör? In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 154–157.

Kodály, Z. (1956): Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket! In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 304–308.

Kodály, Z. (1962): Egy kis számadás. In: Kodály Zoltán (1982). Visszatekintés I. Ed. Bónis, F., Budapest: Zeneműkiadó, 99–112.

Kokas, K. (1972): Képességfejlesztés zenei neveléssel. Budapest: Zeneműkiadó. Kroó, Gy. (1970, Ed.): Zene és műveltség. Budapest: Zeneműkiadó.

Ladányi, A. (1988): A felsőfokú tanítóképzés előzményei (1945–1959). In: Tartalmilag megújított négyéves tanítóképzés: Helyzetfeltáró előtanulmányok. Ed. Magyarfalvi, L., Budapest: OPKM, 47–63.

Laczó, Z. (1985): The Non-Musical Outcomes of Music Education: Influence on Intelligence? In: Council for Research in Music Education, Bulletin No. 85., 109–118.

Laczó, Z. (2001a): Élmény – ismeret – személyiség – társadalom. In: Kútbanézők VI–VII. Újabb művészetpedagógiai írások az Academia Ludi et Artis műhelyeiből. Budapest: Academia Ludi et Artis, 27–32.

Laczó, Z. (2001b): Zenei nevelés a közoktatásban. In: Báthory, Z. & Falus, I. (2001, szerk.). Tanulmányok a neveléstudomány köréből – 2001, Budapest: Osiris Kiadó. 437–451.

Laczó, Z. (2002): Zenepedagógia és társadalom. In: Ének-zene, 9(4) 9–19.

Lebrecht, N. (2000): Művészek és menedzserek, avagy rekviem a komolyzenéért. Budapest: Európa Kiadó.

meNet. Music education Network. Retrieved February 8, 2010, from http://menet.mdw.ac.at/menetsite/english/index.html.

Mészáros, I. (1997): Kodály Zoltán. In: Magyar iskola: 996–1996. Előadások, cikkek, beszédek. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó, 290–294.

Németh, A. (1990): A magyar tanítóképzés története, 1775–1975. Zsámbék: Zsámbéki Tanítóképző Főiskola.

Nielsen, F. V. (2007): Music (and Arts) Education from the Point of View of Didaktik and Bildung. In: Bresler, L. (Ed.), International Handbook of Research in Arts Education, Dordrecht: Springer, 265–286. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_17

Parlitz, D. – Schürmann, K. – Gruhn, W. – Altenmüller, E. (1998): Verarbeitung und Wirkung von Musiksignalen im Großhirn. [Processing and Effects of Music Signals in the Cerebrum.] Ergebnisse experimenteller EEG-Studien mit 12-14 Jährigen Schülern, In: 6. Europäischer Kongreß für Musikermedizin und Musikphysiologie, Berlin: Hochschule der Künste, p. 97–99.

Rét, R. (1980, Ed.): Műveltségkép az ezredfordulón. Tanulmányok az akadémia távlati műveltségkoncepció alapján. Budapest: Kossuth Kiadó.

Saccani, R. (2001): Karmester amerikai importból. In: Találkozások. November p. 11.

Rowley, G. (1981, Ed.). A zene könyve. Budapest: Zeneműkiadó.

Schulze, G. (1992): Die Erlebnisgesellschaft. Kultursoziologie der Gegenwart. [Social Flow. Cultural Sociology of the Present.] Frankfurt am Main, New York: Campus Verlag.

Striker, S.(1996): Zárszó. In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 77–85.

OECD (2009): Teaching and Learning International Survey. (TALIS) Retrieved March 3, 2010, from http://www.oecd.org/document/0/0,3343,en_2649_39263231_38052160_ 1_1_1_1,00.html

Tanító alapszak képzési kimeneti követelményei. 2004. Képzés kezdete: 2006. szeptember. Retrieved October 7, 2009, from http://www.okm.gov.hu/main.php?folderID=638&articleID=227575&ctag=articlelist&iid=1.

The Kodály Concept of Music Education in Practice. (2007): With a representative selection of demonstration class videos from kindergarten to secondary school and choir. Ed. Platthy, S.&Ittzés, M. DVD-ROM. Kecskemét, Hungary: Foundation for the Kodály Institute.

Voigt, V. (1996): Milyen kultúrát kérünk, támogatunk, kutatunk, tanítunk… In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 29–32.

Vitányi, I. (1996): Bevezető előadás. In: A kultúra szerepe a változó világban (1996): országos tudományos konferencia: Győr, 1995. március 9–10. Ed. Striker, S. Budapest: Magyar Művelődési Intézet, 7–10.

Zsolnai, J.(1996): A pedagógia új rendszere címszavakban. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.

Letöltések

Megjelent

2012-06-25

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

Gondolatok műveltségről, kultúráról, zenéről a tanítóképzésben. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(1-2), 69-85. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5174