A zeneterápia kurzus tapasztalatai a gyógypedagógusok képzésében a Kaposvári Egyetemen
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2014.3-4.5Abstract
A közoktatás vonatkozásában egyre többet beszélünk az integrált nevelésről, annak gyakorlati megvalósulásairól. A pedagógusok kezében a zeneterápia egy igazi eszköz lehet a gyerekek nevelésében, a gyerekekkel való foglalkozásban. Bizonyos zenék hallgatása gyógyítóan hat az emberekre, a maguk formálta dallamok és ritmusok közben nonverbális kapcsolatok jönnek létre pedagógus és gyermek, gyermek és gyermek között. A pedagógusok felkészítésében lehetőség nyílik a témával való foglalkozásra a zenepedagógiai stúdiumokban, a tanítási gyakorlat során. A pedagógusok nevelőmunkája fejlesztés, és a zene mint eszköz jelenhet meg ebben a fejlesztésben. Zenével nemcsak zenére nevelünk. A gyógypedagógus-hallgatók tanulmányaik során fakultatív tárgyként foglalkoznak zeneterápiával.
Literaturhinweise
A 15/2006. (IV. 3.) OM rendelet az alap- és mesterképzési szakok képzési és kimeneti követel- ményeiről. 2. számú melléklet a 15/2006. (IV. 3.) OM rendelethez. Az alapképzési szakok képzési és kimeneti követelményei. X. Pedagógusképzés képzési terület. 4. Gyógypeda- gógia alapképzési szak. (Hatályos: 2010.05.31.) Magyar Hivatalos Jogszabálytár. Hatá- lyos Jogszabályok Hivatalos Gyűjteménye. Budapest : Magyar Közlöny Lap- és Könyv- kiadó. [CD-ROM] 2012/12. 2012. november 30-i állapot szerint.
Barber, Michael−Mourshed, Mona (2007): Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében? In: McKinsey&Company honlapja. [online] McKinsey&Company, 2007. 56 p. [2014. 08. 06.] < URL: http://www.mckinsey.com/App_Media/Reports/SSO/Worlds_School_ Systems_Final.pdf
Campbell, Patricia Shehan (1991): Lessons form the world: A cross-cultural guide to music teaching and learning. New York : Schirmer Books, 1991. 320 p. doi: https://doi.org/10.5860/CHOICE.29-1442
Hermann Zoltán et al. (2009): TALIS „Teaching and Learning International Survey”: Pedagógusok az oktatás kulcsszereplői. Összefoglaló jelentés az OECD nemzetközi tanárkutatás (TALIS) első eredményeiről. In: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapja. [online] Budapest : Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, 2009. 46 p. [2014. 08. 06.] < URL: http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/talis_090618.pdf
Kárpáti Andrea (2008): Tanárképzés, továbbképzés. In: Fazekas Károly et al. (szerk.): Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért. Budapest : Ecostat, 2008. 193–215. p.
Kenesei Éva (1994): Alternatív lehetőségek a zenepedagógiában. Budapest : Tárogató Kiadó, 1994. 116 p.
Kodály Zoltán (1956): Tanügyi bácsik! Engedjétek énekelni a gyermekeket. In: Bónis Ferenc (szerk. 1982): Kodály Zoltán: Visszatekintés. I. kötet. Budapest : Zeneműkiadó Vállalat, 1982. 304–308. p.
Kokas Klára (1983): Képességfejlesztés zenei neveléssel. Budapest : Zeneműkiadó, 1982. 120 p.
Kokas Klára (1992): A zene felemeli kezeimet. Budapest : Akadémia Kiadó, 1992. 205 p.
Kokas Klára (2007): Öröm, bűvös égi szikra: Multimédiás DVD-ROM tanításaimról. Budapest : Kokas Klára magánkiadása, 2007.
Meyer, Heinz (1985): Arbeit mit Orff- Instrumenten im Musikunterricht. Frankfurt am Main : Verlag Moritz Diesterweg, 1985. 83 p.
Mészáros István (1997). Kodály Zoltán. In: Mészáros István: Magyar iskola: 996–1996. Előadások, cikkek, beszédek. Budapest : Eötvös József Könyvkiadó, 1997. 290–294. p.
Montessori, Maria (2011): A gyermek felfedezése. Budapest : Cartaphilus Könyvkiadó, 2011. 288 p.
Nielsen, Frede V. (2007): Music (and Arts) Education from the Point of View of Didaktik and Bildung. In: Bresler, Liora (Ed.): International Handbook of Research in Arts Education. Dordrecht : Springer, 2007. 265–286. p. doi: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-3052-9_17
Orff, Carl (1978): Musik für Kinder 1. Im Fünftonraum. Orff- Schulwerk. Mainz : Schott 's Söhne, 1978. 155 p.
Orff, Gertrud (1994): Orff zeneterápiájának alapfogalmai. Budapest : Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1994. 89 p.
Sáry László (1999): Kreatív zenei gyakorlatok. Pécs : Jelenkor Irodalmi és Művészeti Kiadó, 1999. 157 p.
Szőnyi Erzsébet (1987): Kodály Zoltán nevelési eszméi. Tankönyvkiadó, Budapest. 1987. 96 p.
The Kodály concept of music education in practice : With a representative selection of demonstration class videos from kindergarten to secondary school and choir. (DVD) Kecskemét : Foundation for the Kodály Institutecop, 2007.
Ullrich, Heinrich − Vető Anna (1997): Ulwila színes kotta. Budapest : Down Alapítvány, 1997. 100 p.
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2014 Kenesei Éva
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.