The Supervisional Dimensions of Logotherapy

Authors

  • Szabolcs Varga Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.28

Abstract

In this study I intend to introduce to what extent the theoretical background of logotherapy is compatible with the theory, the principle and the actual practice of professional personality development (supervision) and how the rhetoric of logotherapy can be applied in the cases of professional development. I will address the issue whether Frankl’s image of man is in harmony with the aims of supervision. I will give an account of the logotherapic tools and methods which, according to my views, can be beneficial for the development of professional personality. While touching upon the tools and methodological repertoire of logotherapy, I will also introduce the ways of dereflection, paradoxical intention and attitude modulation; depending on length limits. I will speak about the dialogue form and the rhetoric of logotherapy and its application in supervision. I will also mention mind sensibility training, Socratic dialogue, guided curriculum vitae and the special stage.

References

Dalai Láma Őszentsége – Cutler, C. Howard (2004): A boldogság művészete a munkában. Budapest : Trivium Kiadó, 2004. 312 p.

Frankl, Viktor E. (1997): Orvosi lélekgondozás. UR Kiadó, 1997. 272 p.

Frankl, Viktor E.(1996): Az ember az értelemre irányuló kérdéssel szemben. Kötet Kiadó 1996. 212 p.

Frankl,Viktor E. (1959): Az egzisztenciaanalízis és logoterápia alapjai. In: Sárkány Péter – Zsók Ottó (2010): A logoterápia alapjai. Budapest : Jel Kiadó, 2010. 328 p.

Frankl,Viktor E. (2006): Értelem és egzisztencia Budapest : Jel Kiadó, 2006. 124 p.

Gendlin, T. Eugene (1989): Életproblémák megoldása önerőből Budapest : Tankönyvkiadó, 1989. 243 p.

Lukas, Elisabeth (2007): Szenvedésednek is van értelme. Szeged : Agapé Kiadó, 2007. 295 p.

Lukas, Elisabeth (2011): A logoterápia tankönyve. Szeged : Agapé Kiadó, 2011. 260 p.

Rogers, Carl (2010): Valakivé válni. Budapest: Edge 2000 Kiadó, 2010. 518 p.

Vik János (2013): A segítő beszélgetés alapelvei és gyakorlata. 2013. 11. 08-án elhangzott előadás anyaga (kézirat, 20 p.)

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The Supervisional Dimensions of Logotherapy. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 399-410. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.28