Positive and Negative Effects of Non-Formal Adult Learning on Social Relationships Based on the Results of a Research

Authors

  • Mária Kispálné Horváth Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.18

Abstract

In the first part of her article Kispálné Horváth Mária provides an overview of professional literature about the effects of adult learning on social relationships. In the second part she presents the results of a research carried out in 2013 which are related to the positive and negative effects of non-formal adult learning on social relationships. The 350 respondents are learning in various types of trainings including, for example, recreational clubs, cultural and artistic courses, sports clubs, religious trainings and life skills courses. Regarding the possible positive effects the author demonstrates the looser and tighter ways of broadening social relationships as well as family background which can support learning. Finally, as for the negative effects, the results relating to conflicts with other adult learners and family members are shown.

References

Bajusz Klára (2008): Az időskori tanulás. In: Új Pedagógiai Szemle, 2008. márc. 58. évf. 3. sz. 69–73. p.

Balázs Tamás (2004): Gyakorlati tapasztalatok a felnőttképzésben. In: Soós Roland – Fedor László – Balázs Tamás (szerk.): A non-formális tanulás térhódítása. A felnőttképzés módszertana. Szakirodalmi és módszertani gyűjtemény IV. kötet. Miskolc : Észak-magyarországi Regionális Munkaerőfejlesztési és Átképző Központ, 2004. 104–118. p.

Boga Bálint (1999): Az idős emberek és a felnőttoktatás. In: Kultúra és Közösség, 1999. 3. évf. 1. sz. 137–145. p.

Bourdieu, Pierre (1997): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Válogatott tanulmányok. Budapest : Új Mandátum Könyvkiadó, 1997. 156–177. p.

Cross, Patricia K. (1982): Adults as learners. Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco – Washington – London : Jossey-Bass, 1982. 287 p.

Cseke Viktória (2007): Tanári személyiség a közoktatásban és a felnőttoktatásban. In: Tudásmenedzsment, 2007. 8. évf. 1.sz. 37–43. p.

Cserné Adermann Gizella (2001): Konfliktusok a felnőttoktatásban. In: Tudásmenedzsment, 2001. 2. évf. 1. sz. 28–40. p.

Engler Ágnes (2011): Kisgyermeket nevelő hallgatók felsőfokú tanulmányainak vizsgálata. In: Debreceni Szemle, 2011. 19. évf. 2. sz. 243–256. p.

Engler Ágnes (2012): A felnőttkori tanulás közösségi hozadéka. In: Juhász Erika – Chrappán Magdolna (szerk.): Tanulás és művelődés. Debrecen : Debreceni Egyetem, 2012. 238–243. p.

Galbraith, Michael W. (1992): A hatékony segítő munka kilenc alapelve. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 63–68. p.

Harangi László (2002): Eltérő tanulói sajátosságok a felnőttoktatásban. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (szerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon. Budapest : Magyar Pedagógiai Társaság–OKI Kiadó–Szaktudás Kiadó Ház, 2002. 121. p.

Hidy Pálné (2006): Tétlenül és tehetetlenül? A tanulás funkciói és funkcióváltozásai az időskorban. In: Felnőttképzés, 2006. 4. évf. 2–3. sz. 20–25. p.

Jarvis, Peter (2004): Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London – New York : RoutledgeFalmer, 2004. 382 p. doi: https://doi.org/10.4324/9780203561560

Kálmán Anikó (2009): Az oktatástól az önálló tanulásig. Budapest : Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet, 2009. 240 p.

Kerülő Judit (2008): A felnőttek tanulási motivációi. In: Juhász Erika (szerk.): Andragógia és közművelődés. Debrecen : Debreceni Egyetem, 2008. 177–185.

Kerülő Judit (2010): „Sosem gondoltam, hogy a tanulás hiányozni fog!” A felnőttkori tanulás örömei és terhei. In: Csótiné Belovári Anita (szerk.): A felnőttképzés perspektívái nemzetközi konferencia kötete. 2010. szeptember 17. Kaposvár : Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara, 2010. 59–64. p.

Kispálné Horváth Mária (2007a): A felnőttek tanulási jellemzői I. In: Új Pedagógiai Szemle, 2007. szept. 57. évf. 9. sz. 31–45. p.

Kispálné Horváth Mária (2007b): A felnőttek tanulási jellemzői II. In: Új Pedagógiai Szemle, 2007. okt. 57. évf. 10. sz. 3–23. p.

Klein Sándor (2006): Egyenlő felek párbeszéde. A felnőttek tanulása a változó világban. In: Felnőttképzés, 2006. 4. évf. 1. sz. 6–9. p.

Maróti Andor (1992): Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában. In: Maróti Andor (szerk): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Budapest : Nyitott Könyv Kiadó, 2005. 99–118. p.

Maróti Andor (1996): Van-e didaktikája a felnőttek tanításának? In: Koltai Dénes (szerk.): Andragógiai olvasókönyv I. Pécs : Janus Pannonius Tudományegyetem, 1996. 248–259. p.

Meleg Csilla (2012): A bizalom hálójában – társadalmi nézőpontok. In: Jura, 2012. 18. évf. 1. sz. 72–77. p.

Puskás-Vajda Zsuzsa (2008): Önkéntes társulások, mint az esélyteremtés színterei. A helyi társadalom erőforrásai. In: Kopp Mária (szerk.): Magyar lelkiállapot 2008. Esélyerősítés és életminőség a mai magyar társadalomban. Budapest : Semmelweis Kiadó, 2008. 146–152. p.

Sipos Mercédesz (2011): Az időskori motiváció kutatása. In: Gerontoedukáció, 2011. 1. évf. 1. sz. 4–21. p.

Szabóné Molnár Anna (2009a): A tanuló felnőtt. In: Golnhofer Erzsébet (szerk.): A tanulás sokszínű világa. Tanulásfelfogások különböző nézőpontokból. A Pedagógusképzés tematikus száma, 2009. 7. évf. 2-3. sz. 199–220. p. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.09

Szabóné Molnár Anna (2009b): Tanulás időskorban. In: Zrinszky László (szerk.): A megújuló felnőttképzés. Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest : Gondolat Kiadó, 2009. 174–183. p.

Torgyik Judit (2013): A tanulás színterei felnőtt- és időskorban. Budapest : Eötvös József Könyvkiadó, 2013. 180 p.

Török Iván (2002): Negatív tanulási motívumok. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (szerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon. Budapest : Magyar Pedagógiai Társaság–OKI Kiadó–Szaktudás Kiadó Ház, 2002. 387–388.

Zrinszky László (1996): A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába. Budapest : Okker Oktatási Iroda, 1996. 258 p.

Published

2015-06-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Positive and Negative Effects of Non-Formal Adult Learning on Social Relationships Based on the Results of a Research. (2015). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 13(1-2), 265-276. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.18