A nem formális tanulás pozitív és negatív hatásai a felnőttek társas kapcsolataira egy kutatás eredményei alapján

Autor/innen

  • Mária Kispálné Horváth Nyugat-magyarországi Egyetem Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.18

Abstract

A tanulmány első részében szakirodalmi áttekintést ad a felnőttkori tanulás társas kapcsolatokra gyakorolt hatásairól. A tanulmány második részében egy 2013-ban folytatott kutatás azon eredményei kerülnek bemutatásra, melyek a nem formális felnőttkori tanulás társas kapcsolatokra gyakorolt pozitív és negatív hatásaival foglalkoznak. A 350 fő válaszadó többek között a következő képzéstípusokban tanul: hobbikörök, kulturális és művészeti tanfolyamok, sportklubok, vallási képzések, életvezetési tanfolyamok. A szerző a lehetséges pozitív hatások közül a társas kapcsolatok bővülésének lazább és szorosabb módjait és a tanulást támogató családi környezetet mutatja be. A negatív hatások közül a tanulótársakkal és a családtagokkal kialakuló konfliktusokkal kapcsolatos kutatási eredmények kerülnek ismertetésre.

Literaturhinweise

Bajusz Klára (2008): Az időskori tanulás. In: Új Pedagógiai Szemle, 2008. márc. 58. évf. 3. sz. 69–73. p.

Balázs Tamás (2004): Gyakorlati tapasztalatok a felnőttképzésben. In: Soós Roland – Fedor László – Balázs Tamás (szerk.): A non-formális tanulás térhódítása. A felnőttképzés módszertana. Szakirodalmi és módszertani gyűjtemény IV. kötet. Miskolc : Észak-magyarországi Regionális Munkaerőfejlesztési és Átképző Központ, 2004. 104–118. p.

Boga Bálint (1999): Az idős emberek és a felnőttoktatás. In: Kultúra és Közösség, 1999. 3. évf. 1. sz. 137–145. p.

Bourdieu, Pierre (1997): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Válogatott tanulmányok. Budapest : Új Mandátum Könyvkiadó, 1997. 156–177. p.

Cross, Patricia K. (1982): Adults as learners. Increasing Participation and Facilitating Learning. San Francisco – Washington – London : Jossey-Bass, 1982. 287 p.

Cseke Viktória (2007): Tanári személyiség a közoktatásban és a felnőttoktatásban. In: Tudásmenedzsment, 2007. 8. évf. 1.sz. 37–43. p.

Cserné Adermann Gizella (2001): Konfliktusok a felnőttoktatásban. In: Tudásmenedzsment, 2001. 2. évf. 1. sz. 28–40. p.

Engler Ágnes (2011): Kisgyermeket nevelő hallgatók felsőfokú tanulmányainak vizsgálata. In: Debreceni Szemle, 2011. 19. évf. 2. sz. 243–256. p.

Engler Ágnes (2012): A felnőttkori tanulás közösségi hozadéka. In: Juhász Erika – Chrappán Magdolna (szerk.): Tanulás és művelődés. Debrecen : Debreceni Egyetem, 2012. 238–243. p.

Galbraith, Michael W. (1992): A hatékony segítő munka kilenc alapelve. In: Maróti Andor (szerk.): Andragógiai szöveggyűjtemény II. Válogatás a felnőttoktatás elméletének külföldi szakirodalmából. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. 63–68. p.

Harangi László (2002): Eltérő tanulói sajátosságok a felnőttoktatásban. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (szerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon. Budapest : Magyar Pedagógiai Társaság–OKI Kiadó–Szaktudás Kiadó Ház, 2002. 121. p.

Hidy Pálné (2006): Tétlenül és tehetetlenül? A tanulás funkciói és funkcióváltozásai az időskorban. In: Felnőttképzés, 2006. 4. évf. 2–3. sz. 20–25. p.

Jarvis, Peter (2004): Adult Education and Lifelong Learning. Theory and Practice. London – New York : RoutledgeFalmer, 2004. 382 p. doi: https://doi.org/10.4324/9780203561560

Kálmán Anikó (2009): Az oktatástól az önálló tanulásig. Budapest : Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet, 2009. 240 p.

Kerülő Judit (2008): A felnőttek tanulási motivációi. In: Juhász Erika (szerk.): Andragógia és közművelődés. Debrecen : Debreceni Egyetem, 2008. 177–185.

Kerülő Judit (2010): „Sosem gondoltam, hogy a tanulás hiányozni fog!” A felnőttkori tanulás örömei és terhei. In: Csótiné Belovári Anita (szerk.): A felnőttképzés perspektívái nemzetközi konferencia kötete. 2010. szeptember 17. Kaposvár : Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara, 2010. 59–64. p.

Kispálné Horváth Mária (2007a): A felnőttek tanulási jellemzői I. In: Új Pedagógiai Szemle, 2007. szept. 57. évf. 9. sz. 31–45. p.

Kispálné Horváth Mária (2007b): A felnőttek tanulási jellemzői II. In: Új Pedagógiai Szemle, 2007. okt. 57. évf. 10. sz. 3–23. p.

Klein Sándor (2006): Egyenlő felek párbeszéde. A felnőttek tanulása a változó világban. In: Felnőttképzés, 2006. 4. évf. 1. sz. 6–9. p.

Maróti Andor (1992): Résztvevő-központúság a felnőttek tanításában. In: Maróti Andor (szerk): Tanulmányok és előadások a felnőttek képzéséről. Budapest : Nyitott Könyv Kiadó, 2005. 99–118. p.

Maróti Andor (1996): Van-e didaktikája a felnőttek tanításának? In: Koltai Dénes (szerk.): Andragógiai olvasókönyv I. Pécs : Janus Pannonius Tudományegyetem, 1996. 248–259. p.

Meleg Csilla (2012): A bizalom hálójában – társadalmi nézőpontok. In: Jura, 2012. 18. évf. 1. sz. 72–77. p.

Puskás-Vajda Zsuzsa (2008): Önkéntes társulások, mint az esélyteremtés színterei. A helyi társadalom erőforrásai. In: Kopp Mária (szerk.): Magyar lelkiállapot 2008. Esélyerősítés és életminőség a mai magyar társadalomban. Budapest : Semmelweis Kiadó, 2008. 146–152. p.

Sipos Mercédesz (2011): Az időskori motiváció kutatása. In: Gerontoedukáció, 2011. 1. évf. 1. sz. 4–21. p.

Szabóné Molnár Anna (2009a): A tanuló felnőtt. In: Golnhofer Erzsébet (szerk.): A tanulás sokszínű világa. Tanulásfelfogások különböző nézőpontokból. A Pedagógusképzés tematikus száma, 2009. 7. évf. 2-3. sz. 199–220. p. doi: https://doi.org/10.37205/TEL-hun.2009.2-3.09

Szabóné Molnár Anna (2009b): Tanulás időskorban. In: Zrinszky László (szerk.): A megújuló felnőttképzés. Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Budapest : Gondolat Kiadó, 2009. 174–183. p.

Torgyik Judit (2013): A tanulás színterei felnőtt- és időskorban. Budapest : Eötvös József Könyvkiadó, 2013. 180 p.

Török Iván (2002): Negatív tanulási motívumok. In: Benedek András – Csoma Gyula – Harangi László (szerk.): Felnőttoktatási és -képzési lexikon. Budapest : Magyar Pedagógiai Társaság–OKI Kiadó–Szaktudás Kiadó Ház, 2002. 387–388.

Zrinszky László (1996): A felnőttképzés tudománya. Bevezetés az andragógiába. Budapest : Okker Oktatási Iroda, 1996. 258 p.

Veröffentlicht

2015-06-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A nem formális tanulás pozitív és negatív hatásai a felnőttek társas kapcsolataira egy kutatás eredményei alapján. (2015). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 13(1-2), 265-276. https://doi.org/10.17165/TP.2015.1-2.18