The Analysis of Spelling Mistakes Explained by West-Hungarian Dialect in the Written Compositions of Primary School Students

Authors

  • Ildikó Koós ELTE PPK PPI, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.11

Abstract

Primary school aged pupils possess spoken language, but in school they are familiarized whith the written version of it as well. Also we have to know the characteristics of the spoken language used by the pupils, we know what kind of differences the pupils confront with during the acquisi- tion of the standard language. Students with dialectal backgrounds confront problems especi- ally in the acquisition of the spelling skills, regarding the field of spelling after pronunciation. It is especially important to know the mother tongue versions of the pupils. We examine the mistakes of the elementary school pupils in the West Hungarin region which can be explained on the basis of the dialect. In the free written composition of pupils,who are speakers of the West-Hungarian dialect we analyze the quantity of spelling mistakes which can be explained by the background of their dialects. We also examine which features of the West-Hungarian dialect have more influence on the pupils spelling skills.

Author Biography

  • Ildikó Koós, ELTE PPK PPI, Szombathely

    koos.ildiko@ppk.elte.hu

References

Boda, A. (2011). A helyesírás tanítása nyelvjárási hátterű tanulók számára. Anyanyelv-pedagógia, IV, évf. 3. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=333 [2015. május 1.]

Bokor, J. (1978). Néhány hangtani jelenség köznyelvesedésének sajátságai Sopronkövesd nyelvjárásában. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei.

Bokor, J. – Kolláth, A. (1988). Az általános iskolai tanulók nyelvhasználatának nyelvjárásiasságáról Rumban és Tanakajdon. Jelentkezünk, 1988. 39–40. sz. p. 115.

Gadányi, K. (Ed.) (2005). Guttmann Miklós Anyanyelv, Dialektus, Kétnyelvűség, Oktatás. a tanár és kutató 60. születésnapja tiszteletére. Szombathely: Berzsenyi Dániel Főiskola

Gósy, M. (1999). Pszicholingvisztika. Budapest: Corvina Kiadó.

Guttmann, M. (1995). A táji jelenségek vizsgálata tíz- és tizennégy évesek beszélt nyelvében Nyugat-Dunántúlon. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság 202. sz.

Hajba, R. (2005). Regionális köznyelviség Szombathelyen. In: Vörös, F. (Ed.), Regionális dialektusok, kisebbségi nyelvhasználat. Budapest – Nyitra – Somorja: Magyar Nyelvtudományi Közlemények 224. pp. 89–95.

Kiss, J. (2001). Az alkalmazott dialektológia: a nyelvjárások és az anyanyelvoktatás. In: Kiss, J. (Ed.), Magyar dialektológia, (pp. 145–157). Budapest: Osiris Kiadó.

Lengyel, Zs. (1999). Az írás. Kezdet – Folyamat – Végpont. Az írástanulás pszicholingvisztikai alapjai. Budapest: Corvina Kiadó.

Molnár, Z. (1980). Vizsgálatok a szombathelyi főiskolások beszédhang-használatának köréből. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei 71.

Parapatics, A. (2011). Pozitívan a nyelvjárásokról – az iskolában is. Anyanyelv-pedagógia, IV, évf. 3. sz. [online] http://www.anyanyelvpedagogia.hu/cikkek.php?id=347 [2015. május 1.]

Szabó, G. (1978). Regionális köznyelvi kutatás Szombathelyen. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei.

Published

2017-12-16

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

The Analysis of Spelling Mistakes Explained by West-Hungarian Dialect in the Written Compositions of Primary School Students. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(4), 115-123. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.11