A nyelvjárási regiszter használatával összefüggésbe hozható helyesírási hibák elemzése nyugat-dunántúli általános iskolások írásmunkái alapján

Autores/as

  • Ildikó Koós ELTE PPK PPI, Szombathely

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.11

Resumen

Iskolába lépéskor a tanulók anyanyelvük beszélt nyelvi változatát birtokolják, sok esetben az elsődleges nyelvhasználati regiszter az adott terület nyelvjárását, illetve azon belül egy tájnyelvet jelent. Így az anyanyelvoktatás során az (írott és beszélt) köznyelv tudatosítása nehézségeket is jelenthet, mivel a helyesírás terén – a magyar nyelvben különösen a kiejtés elvének érvényesítésekor – a nyelvjárási jellemzők eltérő szabályokat használhatnak a köznyelvi rendszerhez képest. A tanulók helyesírási készségének fejlesztése miatt a tanítónak ismernie kell tanítványai nyelvjárásának jellemzőit. A kutatásban vizsgáltuk, hogy a nyugat-dunántúli nyelvjárásban milyen mértékben és milyen nyelvi szempontokból alapja a nyelvjárási regiszterhasználat a 8–12 évesek fogalmazásaiban található helyesírási hibáknak; a nyelvjárási jellemzők közül melyek bírnak legnagyobb befolyással a helyesírási készség fejlődésére.

Biografía del autor/a

  • Ildikó Koós, ELTE PPK PPI, Szombathely

    PhD, főiskolai docens
    koos.ildiko@ppk.elte.hu

Referencias

Boda, A. (2011). A helyesírás tanítása nyelvjárási hátterű tanulók számára. Anyanyelv-pedagógia, IV, évf. 3. sz. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=333 [2015. május 1.]

Bokor, J. (1978). Néhány hangtani jelenség köznyelvesedésének sajátságai Sopronkövesd nyelvjárásában. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei.

Bokor, J. – Kolláth, A. (1988). Az általános iskolai tanulók nyelvhasználatának nyelvjárásiasságáról Rumban és Tanakajdon. Jelentkezünk, 1988. 39–40. sz. p. 115.

Gadányi, K. (Ed.) (2005). Guttmann Miklós Anyanyelv, Dialektus, Kétnyelvűség, Oktatás. a tanár és kutató 60. születésnapja tiszteletére. Szombathely: Berzsenyi Dániel Főiskola

Gósy, M. (1999). Pszicholingvisztika. Budapest: Corvina Kiadó.

Guttmann, M. (1995). A táji jelenségek vizsgálata tíz- és tizennégy évesek beszélt nyelvében Nyugat-Dunántúlon. Budapest: Magyar Nyelvtudományi Társaság 202. sz.

Hajba, R. (2005). Regionális köznyelviség Szombathelyen. In: Vörös, F. (Ed.), Regionális dialektusok, kisebbségi nyelvhasználat. Budapest – Nyitra – Somorja: Magyar Nyelvtudományi Közlemények 224. pp. 89–95.

Kiss, J. (2001). Az alkalmazott dialektológia: a nyelvjárások és az anyanyelvoktatás. In: Kiss, J. (Ed.), Magyar dialektológia, (pp. 145–157). Budapest: Osiris Kiadó.

Lengyel, Zs. (1999). Az írás. Kezdet – Folyamat – Végpont. Az írástanulás pszicholingvisztikai alapjai. Budapest: Corvina Kiadó.

Molnár, Z. (1980). Vizsgálatok a szombathelyi főiskolások beszédhang-használatának köréből. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei 71.

Parapatics, A. (2011). Pozitívan a nyelvjárásokról – az iskolában is. Anyanyelv-pedagógia, IV, évf. 3. sz. [online] http://www.anyanyelvpedagogia.hu/cikkek.php?id=347 [2015. május 1.]

Szabó, G. (1978). Regionális köznyelvi kutatás Szombathelyen. Szombathely: Szombathelyi Tanárképző Főiskola Tudományos Közleményei.

Publicado

2017-12-16

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

A nyelvjárási regiszter használatával összefüggésbe hozható helyesírási hibák elemzése nyugat-dunántúli általános iskolások írásmunkái alapján. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(4), 115-123. https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.11