Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt
A kutatás bemutatása
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18Keywords:
instrumental education, online education, music educationAbstract
The Doctoral Program on Educational Sciences of the University of Debrecen, the Faculty of Music and the Art Pedagogy Research Group of the Foundation for the Art of Future launched research in the fall of 2021, investigating the role of parents in children's musical education in both real and virtual space. The data collection took place in the spring of 2022 with the support of the Research Institute of Art Theory and Methodology of Hungarian Academy of Arts. The self-made measuring instrument, containing closed and open questions, focused on the opinions of parents whose children play an instrument in elementary art school or attend private singing lessons. The opinion of the respondents (N=458) can be interesting, as during this period they could see a little more into the teaching of music and see things from a different perspective. The survey also looked at parents' music listening habits and the factors that influence them. The results showed that those who had been involved in music more often attended concerts of light and classical music and listened to music not only in a contextual way but also for its own sake, while those who had never received music education tended to listen to music only as a back-up during other activities.
References
Creech, A., & Hallam, S. (2009). Interaction in instrumental learning: the influence of interpersonal dynamics on parents. International Journal of Music Education, 27(2), 94–106. https://doi.org/10.1177/0255761409102318
Daubney, A., & Fautley, M. (2020). Editorial Research: Music education in a time of pandemic. British Journal of Music Education, 37(2), 107–114. https://doi.org/10.1017/S0265051720000133
Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: The unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051721000048
Engler, Á., Markos, V., & Dusa, Á. R. (2021). Szülői segítségnyújtás a jelenléti és távolléti oktatás idején. Educatio, 30(1), 72–87. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.6
Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2017). Research Methods in Applied Settings: An integrated approach to design and analysis (3rd ed.). Routledge/Taylor & Francis.
Imre, N. (2019). Az iskola és a szülők közötti együttműködés lehetőségei. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/az-iskola-es-szulokozotti-egyuttmukodes-lehetosegei
Józsa, G., Szűcs, T., & Váradi, J. (2022). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 39–53). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Ketskeméty, L., & Izsó, L (1996). Az SPSS for Windows programrendszer alapjai. Felhasználói útmutató és oktatási segédlet. SPSS Partner Bt.
McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children’s musical development. Psychology of Music, 37(1), 91–110. https://doi.org/10.1177/0305735607086049
Kiss J., Bartalis I., & Kerekes R. (2024). A gyermek művészeti nevelését befolyásoló tényezők a szülők szemszögéből. Képzés és Gyakorlat 22(1), 37–46. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.37-46
Oliveira, A., McPherson, G., Mota Ribeiro, L., & Oliveira S. (2021). Musical achievement during a lockdown: The parental support miracle. Research Studies in Music Education, 45(1), 221–226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794
Pitts, S. (2009). Roots and routes in adult musical participation: investigating the impact of home and school on lifelong musical interest and involvement. British Journal of Music Education, 26(3), 241–256. https://doi.org/10.1017/S0265051709990088
Óváry, Z., & Váradi, J. (2022). Kitekintés a maszk mögül: A pandémia hatása a zeneoktatásra a világ különböző országaiban. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 87–102). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://mek.oszk.hu/23300/23363/23363.pdf
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. A gyermek, a tanár és az online. In Váradi, J. (Ed.). Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–39). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó. (Oktatáskutatás a 21. században 9.)
Szűcs, T., & Péter, Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép (pp. 151–170). MMA MMKI.
Szűcs, T., Kelemen H., & Mike, Á (2024). A szülők zenei biográfiája, művészeti tevékenysége és annak hatása gyermekük zenei tanulmányára. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 19–36. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.19-36
Váradi, J. (2010). How to educate an audience to acquire a taste for classical music? [Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének?] [PhD-értekezés] University of Jyväskylä.
Váradi J. (2019). Az élménypedagógia szerepe a művészeti nevelésben. Magyar Művészet, 7(3). 59–66.
Váradi J. (2023). A művészeti nevelés helyzete és szerepe a 21. században. Balassi Kiadó.
Váradi J. (Ed.) (2020). Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Váradi, J. (Ed.) (2020). Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangversenylátogatásban. Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Walker, J. M. T., Shenker, S. S., & Hoover-Dempsey, K. V. (2010). Why Do Parents Become Involved in Their Children’s Education? Implications for School Counselors. Professional School Counseling 14(1) https://doi.org/10.1177/2156759X1001400104
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Váradi Judit, Józsa Garbriella
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.