Az alapfokú zeneoktatás jellemzői virtuális térben a Covid-19 ideje alatt
A kutatás bemutatása
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.7-18Schlagwörter:
hangszeres oktatás, online oktatás, zeneművészeti nevelésAbstract
A Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar és A Jövő Művészetéért Alapítvány Művészetpedagógiai Kutatócsoportja 2021 őszén indított kutatást, amelyben a szülők szerepét vizsgálta a gyermekek zenei nevelésében a valós és virtuális térben egyaránt. Az adatgyűjtés 2022 tavaszán történt a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet támogatásával. A zárt és nyitott kérdéseket tartalmazó saját készítésű mérőeszköz azon szülők véleményére fókuszált, akiknek gyermeke alapfokú művészeti nevelésben tanul hangszeren játszani, vagy magánénekre jár. A kitöltők (N=458) véleménye érdekes lehet, hiszen ezen időszak alatt kicsit jobban beleláthattak a zenetanításba és más szemszögből látták az eseményeket. A kutatás a szülők zenehallgatási szokásait és az arra ható tényezőket is vizsgálta. Az eredmények rámutattak arra, hogy a zenével foglalkozók gyakrabban járnak könnyű- és komolyzenei koncertekre, továbbá a zenét nemcsak szituációhoz kötötten, hanem önmagáért is hallgatják, míg azok, akik soha nem részesültek zeneoktatásban inkább csak más tevékenység közben háttérként hallgatnak zenét.
Literaturhinweise
Creech, A., & Hallam, S. (2009). Interaction in instrumental learning: the influence of interpersonal dynamics on parents. International Journal of Music Education, 27(2), 94–106. https://doi.org/10.1177/0255761409102318
Daubney, A., & Fautley, M. (2020). Editorial Research: Music education in a time of pandemic. British Journal of Music Education, 37(2), 107–114. https://doi.org/10.1017/S0265051720000133
Daubney, A., & Fautley, M. (2021). U-turns in the fog: The unfolding story of the impact of COVID-19 on music education in England and the UK. British Journal of Music Education, 38(1), 3–12. https://doi.org/10.1017/S0265051721000048
Engler, Á., Markos, V., & Dusa, Á. R. (2021). Szülői segítségnyújtás a jelenléti és távolléti oktatás idején. Educatio, 30(1), 72–87. https://doi.org/10.1556/2063.30.2021.1.6
Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Leech, N. L. (2017). Research Methods in Applied Settings: An integrated approach to design and analysis (3rd ed.). Routledge/Taylor & Francis.
Imre, N. (2019). Az iskola és a szülők közötti együttműködés lehetőségei. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://ofi.oh.gov.hu/publikacio/az-iskola-es-szulokozotti-egyuttmukodes-lehetosegei
Józsa, G., Szűcs, T., & Váradi, J. (2022). A zenetanárok digitális attitűdjére ható tényezők vizsgálata. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 39–53). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Ketskeméty, L., & Izsó, L (1996). Az SPSS for Windows programrendszer alapjai. Felhasználói útmutató és oktatási segédlet. SPSS Partner Bt.
McPherson, G. E. (2008). The role of parents in children’s musical development. Psychology of Music, 37(1), 91–110. https://doi.org/10.1177/0305735607086049
Kiss J., Bartalis I., & Kerekes R. (2024). A gyermek művészeti nevelését befolyásoló tényezők a szülők szemszögéből. Képzés és Gyakorlat 22(1), 37–46. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.37-46
Oliveira, A., McPherson, G., Mota Ribeiro, L., & Oliveira S. (2021). Musical achievement during a lockdown: The parental support miracle. Research Studies in Music Education, 45(1), 221–226. https://doi.org/10.1177/1321103X211033794
Pitts, S. (2009). Roots and routes in adult musical participation: investigating the impact of home and school on lifelong musical interest and involvement. British Journal of Music Education, 26(3), 241–256. https://doi.org/10.1017/S0265051709990088
Óváry, Z., & Váradi, J. (2022). Kitekintés a maszk mögül: A pandémia hatása a zeneoktatásra a világ különböző országaiban. In Váradi, J. (Ed.), Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 87–102). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet. Letöltés dátuma: 2024.10.08. forrás: https://mek.oszk.hu/23300/23363/23363.pdf
Sz. Fodor, A., & Molnár-Tamus, V. (2022). Zeneoktatás szokatlan környezetben. A gyermek, a tanár és az online. In Váradi, J. (Ed.). Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangverseny-látogatásban (pp. 23–39). Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Szűcs, T. (2019). Az alapfokú művészeti iskola, egy esélynövelő iskolatípus. Debreceni Egyetemi Kiadó. (Oktatáskutatás a 21. században 9.)
Szűcs, T., & Péter, Cs. (2020). A szülők hatása gyermekük művészeti tevékenységeire. In Váradi, J. (Ed.), Művészeti körkép (pp. 151–170). MMA MMKI.
Szűcs, T., Kelemen H., & Mike, Á (2024). A szülők zenei biográfiája, művészeti tevékenysége és annak hatása gyermekük zenei tanulmányára. Képzés és Gyakorlat, 22(1), 19–36. https://doi.org/10.17165/tp.2024.1.19-36
Váradi, J. (2010). How to educate an audience to acquire a taste for classical music? [Hogyan neveljünk értő közönséget a komolyzenének?] [PhD-értekezés] University of Jyväskylä.
Váradi J. (2019). Az élménypedagógia szerepe a művészeti nevelésben. Magyar Művészet, 7(3). 59–66.
Váradi J. (2023). A művészeti nevelés helyzete és szerepe a 21. században. Balassi Kiadó.
Váradi J. (Ed.) (2020). Művészeti körkép. Kutatás a művészeti nevelés helyzetéről és lehetőségeiről, a tanórai és tanórán kívüli művészeti tevékenységről és rendezvényekről. Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Váradi, J. (Ed.) (2020). Az online tér megjelenése a zeneművészeti oktatásban és a hangversenylátogatásban. Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet.
Walker, J. M. T., Shenker, S. S., & Hoover-Dempsey, K. V. (2010). Why Do Parents Become Involved in Their Children’s Education? Implications for School Counselors. Professional School Counseling 14(1) https://doi.org/10.1177/2156759X1001400104
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Váradi Judit, Józsa Garbriella
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.