Ok, Boomer! Ok, Zapper? – Tracing Generation Stereotypes
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.5Abstract
Secondary school students are the members of generation Z, while their teachers mostly belong to gen X and baby-boomers. Members of the latter groups learnt how to use digital technology and the internet in their young adulthood; on the other hand, generation Z was born in the digital world. Due to this fact, their expectation on the future and their attitude are completely different from that of the older generations, not to speak about their values and priorities. Their parents and teachers, who belong to the older generations, many times have difficulty to understand these attitudes and values, and they are more likely to negatively describe Z-ers with stereotypes. The purpose of the research was to map and describe secondary school students’ opinions: to what extent they agree with stereotypes often uttered by the oldergenerations; moreover, what they think of their parents’ generation. The self-administered anonymous digital questionnaire was shared on the sites of the social media.
References
Bartal, O. (2019). The Role of the Teacher and the Blended-Learning Method. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 1. sz. pp. 133-139. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.1.11
Buda, A. (2019). Generációk, társadalmi csoportok a 21. században. Magyar Tudomány, 2019/1.sz. pp. 120-129. DOI: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.1.12
Csikósné, M. E. (2019). A gamifikáció felsőoktatási alkalmazásának lehetőségei. Képzés és Gyakorlat, 17. évf. 3-4. sz. pp. 23-32. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2019.3-4.2
Csikósné, M. E. (2020). Experience of Generation Z about Online Teaching-Learning. Az új nemzedékek értékrendje.: A Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Tudományos Konferenciáinak Tanulmánygyűjteménye, (pp. 289–300). Szabadka.
Giddens, A. (2008). Szociológia. Budapest: Osiris Kiadó.
McCrindle, M. (2014). The ABC of XYZ. Understanding the Global Generation. Forecast Strategy Researh. Australia: McCrindle Research Pty Ltd.
Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok. Budapest: HVG könyvek.
Prievara, T. (2015). A 21. századi tanár. Budapest: Neteducatio Kft.
Sparschuh, V. (2007). Mannheim Károly tanulmánya a generációk problémájáról – műtörténeti és elméleti dimenziók. Világosság, 2007/7–8. sz. pp. 107–122.
Steigervald, K. (2020). Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Budapest: Partvonal Könyvkiadó.
Szabó, Cs. M. (2020). Áthidalható-e a szakadék az oktatásban a digitális bennszülöttek és a digitális bevándorlók között? In: Hulyák-Tomesz, T. (Ed.), A kommunikáció oktatása 11: Generációs kérdések a kommunikációs készségfejlesztésben, (pp. 9–22). Budapest: Hungarovox Kiadó.
Szabó, Cs. M. (2020). A serdülők kockázatviselkedése az interneten: Mit gondolnak a jelenségről a pedagógusok? In: H. Varga, Gy. (Ed.), Személyközi és médiakommunikációs tudatosság az iskolában, (pp. 79–91). Budapest: Hungarovox Kiadó.
Szőke-Milinte, E. (2019). A Z generáció megismerése – megismerés a Z generációban. In: Kaposi, J. – Szőke-Milinte, E. (Ed.), Pedagógiai változások – a változás pedagógiája, (pp. 130–144). Budapest: Pázmány Péter Katolikus Egyetem.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Szabó Csilla Marianna, Csikósné Maczó Edit
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.