Educational Methodological Issues in the Fields of National Security and Counter-Terrorism Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2025.1.22-34Keywords:
higher education, national security education, counter-terrorism, new types of teaching methods, practice-oriented methods, digital teaching toolsAbstract
The development of educational methodology in higher education courses in national security and counter-terrorism has achieved significant changes in recent decades. In the 20th century, these fields typically used closed methods not accessible to the public, whereas today they have increasingly become open systems integrating multidisciplinary approaches. The aim of this study is to present the methodological elements that help students to develop their specific competences in the field of national security and counter-terrorism. In the Hungarian higher education system, courses in national security and counter-terrorism are primarily offered at the Ludovika University of Public Service, where they have a number of unique features. Creative solutions, the integration of traditional and electronic/online environments, and a practice-oriented approach to teaching are highly important during the education of the field and they are presented in this paper. We are continuously seeking new solutions to improve educational methodologies (interdisciplinary approach, practice-oriented focus), expanding students' competencies while addressing the needs of the respective fields.
References
222/2019. (IX. 25.) Korm. rendelet az államtudományi képzési területen szerezhető képesítések jegyzékéről és a képzések képzési és kimeneti követelményeiről. https://njt.hu/jogszabaly/2019-222-20-22
282/2016. (IX. 21.) Korm. rendelet az államtudományi képzési terület alap- és mesterképzési szakjainak meghatározásáról és azok képzési és kimeneti követelményeiről, valamint az azzal összefüggő kormányrendeletek módosításáról. https://njt.hu/jogszabaly/2016-282-20-22
534/2023. (XII. 5.) Korm. rendelet az államtudományi képzési terület képzéseiről. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a2300534.kor
7/2016. (II. 15.) MvM rendelet az államtudományi képzési terület alap- és mesterképzési szakjainak meghatározásáról és azok képzési és kimeneti követelményeiről. https://njt.hu/jogszabaly/2016-7-20-6N
Adatvizualizációs linkgyűjtemény (2024). https://start.me/p/qb6d2Q/dataviz
d’Amato, A. L., & Hunter, S. T. (2023). Creativity training needs assessment for homeland security enterprise: a case for creative thinking. Journal of Policing, Intelligence and Counter Terrorism, 19(1), 61–82. https://doi.org/10.1080/18335330.2023.2209849
Barrell, J. (2007). Problem-Based Learning: An Inquiry approach. Corwin Press.
Berger, L., Borghoff, U. M., Conrad, G., & Pickl, S. (2025). Intelligence Education Made in Europe: Critical Reflections on the German Experience. International Journal of Intelligence and CounterIntelligence, 38(3), 802–821. https://doi.org/10.1080/08850607.2025.2460940
Boda, J. (2022). The Situation of National Security Studies. Nemzetbiztonsági Szemle, 10(3), 13–24. http://doi.org/10.32561/nsz.2022.3.2
Corvaja, A. Sch., Jeraj, B., & Borghoff, U. M. (2016). The Rise of Intelligence Studies: A Model for Germany? Connections, 15(1), 79–106. http://dx.doi.org/10.11610/Connections.15.1.06
Dexter, H., Phythian, M., & Strachan-Morris, D. (2017). The what, why, who, and how of teaching intelligence: the Leicester approach. Intelligence and National Security, 32(7), 920–934. https://doi.org/10.1080/02684527.2017.1328821
Dobák, I. (2008). A nemzetbiztonsági felsőoktatás aktuális kérdései. Hadtudományi Szemle, 11(1), 157–172. https://folyoirat.ludovika.hu/index.php/hsz/article/view/4760/3869
Dobák, I. (2022). Nemzetbiztonsági felsőoktatási modellek – válogatott nemzetközi példák. Scientia et Securitas, 3(2), 134–144. https://doi.org/10.1556/112.2022.00099
Dujmovic, N. (2017). Less is more, and more professional: reflections on building an ‘ideal’ intelligence program. Intelligence and National Security, 32(7), 935–943. https://doi.org/10.1080/02684527.2017.1328822
Felvi.hu – felvételi keretszámok – polgári nemzetbiztonsági képzés. https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYjgxYTUwMzktYmJjZS00MTU0LWIzYjgtOTJiOTUxYjBhMm Y3IiwidCI6Ijg3NTQzNjFiLWE0OWEtNDg5NC1iYzc1LWRlYTQ2YTI1MzZj MiIsImMiOjl9
Gearon, L. (2019). Securitisation theory and the securitised university: Europe and the nascent colonisation of global intellectual capital. Transformation in Higher Education, 4, 1–11. https://doi. org/10.4102/the.v4i0.70
S. Gaspard, J. J., & Pili, G. (2024). Root values and root skills: a new model for intelligence education. Intelligence and National Security, 39(7), 1194–1212. https://doi.org/10.1080/02684527.2024.2390762
Goodman, M.S. (2006). Studying and Teaching About Intelligence: The Approach in the United Kingdom. Studies in Intelligence, 50(2), 1–15. https://www.cia.gov/resources/csi/static/Studying-Teaching-Intel-UK_6.pdf
Harland, T. (2002). Zoology students’ experiences of collaborative enquiry in problem-based learning. Teaching in Higher Education, 7(1), 3 – 15. https://doi.org/10.1080/13562510120100355
ICE – Intelligence College in Europe (é.n.). Academic Network. https://www.intelligence-college-europe.org/academic-network/
Ivan, C., Chiru, I., Berger, L., & Prezelj, I. (2025). Mapping European Intelligence Education and Culture(s): Exploring Trends, Challenges, and Perspectives. International Journal of Intelligence and CounterIntelligence, 38(3), 745–749. https://doi.org/10.1080/08850607.2025.2480000
Korpics, M., Méhes, T., & Domokos, K. (2023). Módszertani Kézikönyv a kreatív tanuláshoz. Ludovika Egyetemi Kiadó.
NBI (2021). Tematikus történelmi séta. https://nbi.uni-nke.hu/hirek/2021/12/14/tematikus-tortenelmi-seta
NKE PPI (2019). 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00014 „Közszolgálati Technológia Transzfer Kezdeményezés” https://ppi.uni-nke.hu/egyetemi-oko
Pásztor-Kovács, A. (2015). Kollaboratív problémamegoldó képesség: egy új, integratív elméleti keret. Iskolakultúra, 25(2), 3–16. https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.2.3
Petruska, F. (2024). A köz- és felsőoktatás az MI korában. Ludovika.hu. https://www.ludovika.hu/blogok/itkiblog/2024/05/13/a-koz-es-felsooktatas-az-mi-koraban/
Project 3S (2023. jún. 14.). Simulate, struggle, solve. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CBc2EfSlAfE
Rémai, D. (2024). Vizualizáljunk adatot! Ludovika.hu. https://www.ludovika.hu/blogok/kreativity-blog/2024/03/04/vizualizaljunk-adatot/
TEK Tanszék (2022). Belső kutatás a lehetséges partnerintézetek feltárásáról. Kézirat.
Vida, C. (2014). A tudományos képzés rendszere a nemzetbiztonság területén. Nemzetbiztonsági Szemle, 2(Különszám I.), 40–57.
Williams, R., Macdermid, J., & Wessel, J. (2003). Student adaptation to problem-based learning in an entry-level master’s physical therapy program. Physiotherapy Theory and Practice, 19(4), 199–212. https://doi.org/10.1080/09593980390246715
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dobák Imre, Rémai Dániel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

