A mentori tevékenység szerepe a pedagógusképzésben – egy konduktor-tanító szakos hallgatók körében végzett pilot-vizsgálat tanulságai
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2024.2.56-69Palabras clave:
mentor, pályakezdő pedagógus, pályaszocializációResumen
A mentor szerepe egy iskola életében egyértelműen kiemelkedő jelentőségű. Mivel a pályakezdő pedagógus pályán maradását döntően meghatározzák a kezdeti időszak tapasztalatai, nem lényegtelen tehát, hogy milyen színvonalon végezzük ezt a tevékenységet. A gyakorlóiskola a pedagógusképzésben az a terep, ahol a hallgatók a felsőoktatási intézményben elsajátított elméleteket a gyakorlatban megvalósítják. Mind az intézménynek, mind pedig az ott mentori szerepet betöltő tanároknak rendkívül nagy a jelentősége, hiszen a pályakezdő itt találkozik először „élesben” a pedagógus hivatással. E témakörben már megjelent szakirodalmi ismereteket felhasználva majd azokat továbbgondolva feltáró jellegű kutatásomban feltérképeztem a Semmelweis Egyetem Pető András Kar konduktor-tanító specializációs hallgatók külső gyakorlathoz kapcsolódó attitűdjeit, a mentori tevékenységről alkotott véleményüket, a mentor-hallgató közötti kapcsolat a gyakorlat sikerességére gyakorolt hatását, és a pályakezdő pályaszocializációját befolyásoló tényezőket. Megismertem a részükről megfogalmazott igényeket és a mentortól elvárt segítséget, támogatást.
Referencias
Czető, K. (2010). Összefoglaló áttekintés a hazai gyakorlatvezető mentortanár-képzésekről. In M. M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 45–72). ELTE Eötvös Kiadó.
Di Blasio, B., Paku, Á., & Marton, M. (2011). A mentor, mint kapuőr a tanári professzió kialakításában. Új Pedagógiai Szemle, 61(11–12), 183–193.
Falus, I. (2003). A pedagógus. In I. Falus (Ed.), Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Hunya, M., & Simon, G. (2013). A gyakornokok támogatása. Szakirodalmi összefoglaló 1–25. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/sites/default/files/attachments/t315_mentor_ szakirodalmi_osszefoglalo.pdf
Jáki, G. (2010). Tanárjelöltek és pályakezdő tanárok mentorálása az iskola világában. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 73–105). ELTE Eötvös Kiadó.
Kállai, G., & Szemerszki, M. (2015). Pedagógushallgatók a képzés elején. Educatio, 24(1), 123–128. http://www.edu-online.eu/hu/educatio_reszletes.php?id=106
Káplár-Kodácsy, K., & Dorner, H. (2017). Felnőttkori tanulási modellek a reflektív gyakorlat szolgálatában. A mentori munka, mint felnőttkori tanulásszervezési forma. Neveléstudomány, 5(3), 31–49. https://doi.org/10.21549/NTNY.19.2017.3.3
Kolb, A.Y., & Kolb, D.A. (2011). The Kolb Learning Style Inventory - Version 4.0. Experience Based Learning Systems, Inc.
Kotschy, B. (2009). Új elemek a tanárképzés rendszerében. Educatio, 18(3), 371–378.
Kotschy, B. (2011). Mentorálás – A pályakezdő tanárok támogatása. Interjú Kotschy Beátával. In E. Szegedi (Ed.), Alma a fán: Fókuszban a tanulás támogatása (pp. 40–46.) https://tka.hu/docs/palyazatok/alma_a_fan_-_fokuszban_a_tanulas_tamogatasa_2014.pdf
Kotschy, B., Sallai, É., & Szőke-Milinte, E. (2016). Mentorok tevékenységének támogatása, Segédanyag a köznevelési intézményekben dolgozó pedagógusgyakornokok mentorainak. Oktatási Hivatal.
Koukounaras-Liagkis, M., Karavas, E., & Papaioannou, M. (2024), "Using the “most significant change” technique to evaluate the teaching competence and psycho-emotional development of prospective teachers during the teaching practicum", International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(3), 295–312. https://doi.org/10.1108/IJMCE-04-2023-0037
Nádasi, M. (2010). Tanárjelöltek, pályakezdők, vezetőtanárok a tanárrá válás kritikus szakaszairól. Tapasztalatok bemutatása In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 105–113). ELTE Eötvös Kiadó.
Nádasi, M. (2011). A mentorképzés tartalmáról. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 7–16). ELTE Eötvös Kiadó.
Relihan, M.C., & O'Donovan, R. (2024). "Putting the cart behind the horse: conceptualising the “emotionality” of mentoring in initial teacher education", International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 13(4), 511–526. https://doi.org/10.1108/IJMCE-07-2023-0070
Sági, M. (2010). Tanárjelöltek oktatással kapcsolatos nézeteinek alakulása a tanítási gyakorlat folyamán. Empirikus vizsgálat. In M. M. Nádasi (Ed.) A mentorfelkészítés rendszere és próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése II. kötet (pp. 115–140). ELTE Eötvös Kiadó.
Simon, G. (2013). A gyakornokokat támogató rendszer koncepciója Elméleti alapvetés OFI TÁMOP-3.1.5/12-2012-0001 Pedagógusképzés támogatása 19. http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/ t315_gyak_tamrendsz_koncepcio_130708.pdf
Szivák, J. (1999). A kezdő pedagógus. Iskolakultúra, 9(4), 3–13.
Szivák, J. (2003). A kezdő pedagógus. In I. Falus (Ed.), Didaktika - Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Szivák, J. (2011). A reflektív gondolkodás fejlesztése. In M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 126–136). ELTE Eötvös Kiadó.
Szivák, J., Lénárd, S., & Rapos, N. (2011). Mentor és tanárjelölt az összefüggő egyéni gyakorlaton – módszertani ajánlás. In M. M. Nádasi (Ed.), A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése III. kötet (pp. 17–37). ELTE Eötvös Kiadó.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Perger Katalin

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.

