A Flight Safety Index alkalmazhatóságának vizsgálata a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földhasználat tervezésében, tekintettel a repülésbiztonságot veszélyeztető madárfajokra

Autor/innen

  • Gergely Balázs Artvill Kft., 1093 Budapest, Lónyay u. 29.
  • Viktor Grónás Szent István Egyetem, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet 2100 Gödöllő, Páter K. u. 1.
  • Miklós Heltai Szent István Egyetem, Vadvilág Megőrzési Intézet 2100 Gödöllő, Páter K. u. 1.
  • Norbert Bleier Szent István Egyetem, Vadvilág Megőrzési Intézet 2100 Gödöllő, Páter K. u. 1

DOI:

https://doi.org/10.56617/tl.3771

Schlagwörter:

földhasználat tervezés, vadvédekezés, repülésbiztonság

Abstract

A repülés biztonságára veszélyt jelentő állatfajok távoltartására az elmúlt évtizedekben számos módszert fejlesztettek ki, amelynek széles skáláját alkalmazzák hazánkban. Azonban az érintett fajok egyes ökológiai igényeire negatívan ható földhasználati eljárások célzott bevezetése - hatékonysága ellenére – ezidáig váratott magára. Kutatásunk célja ezen eljárás hazai bevezetésének módszertani megalapozása volt. Cikkünkben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földhasználati tervezésének első lépését jelentő, a repülésbiztonságot leginkább veszélyeztető madárfajok kiválasztásának egyik lehetséges módszerét mutatjuk be. A vizsgálat keretén belül megállapítottuk a területen előforduló madárfajok úgynevezett Flight Safety Index (FSI) értékeit és azokat összevetettük a rendelkezésre álló baleseti statisztikákkal. Mivel a FSI a fajok ökológiai igényeit is figyelembe veszi, így lehetőséget nyújt a repülésbiztonságot szem előtt tartó földhasználati tervezés irányvonalainak kijelölésére.

Autor/innen-Biografien

  • Gergely Balázs, Artvill Kft., 1093 Budapest, Lónyay u. 29.

    balazsgrg@gmail.com

  • Viktor Grónás, Szent István Egyetem, Környezet- és Tájgazdálkodási Intézet 2100 Gödöllő, Páter K. u. 1.

    gronas.viktor@kti.szie.hu

  • Norbert Bleier, Szent István Egyetem, Vadvilág Megőrzési Intézet 2100 Gödöllő, Páter K. u. 1

    bnorbi@ns.vvt.gau.hu

Literaturhinweise

Allan, J. R. 2002: The costs of bird strikes and bird strike prevention. In: Clark, L., Hone, J., Shivik, J. A.,Watkins, R. A., Vercauteren, K. C., Yoder, J.K. (Eds.): Human Conflicts with Wildlife: Economic Considerations, Proceedings of the Third NWRC Special Symposium. National Wildlife Research Center, Fort Collins, CO, USA, pp. 147–153.

Bird Strike Comittee USA 2007: Best Management Practices For Airport Wildlife Control, FAA, 2007

BUD. 2006: Madár és Vadvédekezési kézikönyv, Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér

Dekker, A., Van Gasteren, H., Both, I. 2010: A quantified species specific Bird Hazard Index. In: Proceedings of the 29th International Bird Strike Comm. Meeting, Cairns, Australia

Dolbeer, R. A., Wright, S. E., Cleary, E. C. 2000: Ranking the hazard level of wildlife species to aviation. Wildl. Soc. Bull. 28, 372–378.

Dolbeer, R. A., Eschenfelder, P. 2002: Population increases of large birds, airworthiness standards and highspeed flight: a precarious combination. In: Proceedings of the 55th International Air Safety Seminar, Dublin, Ireland. Flight Safety Foundation, Alexandria, VA, USA, pp. 273–281. https://doi.org/10.5070/V420110076

Dolbeer R. A.,Wright, S. E. 2008: Wildlife strikes to civil aircraft in the United States, 1990–2007. U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration, Office of Airport Safety and Standards, Serial ReportNo. 14,Washington, DC, USA, 57 pp.

International Birdstrike Committee 2006: Standards For Aerodrome Bird/Wildlife Control Recommended Practices No. 1, 2006

Kelly T. C., Allan, J. 2006: Ecological effects of aviation. In: Davenport, J., Davenport, J. L. (Eds.), The Ecology of Transportation: Managing Mobility for the Environment. Springer, The Netherlands, pp. 5–24. https://doi.org/10.1007/1-4020-4504-2_1

Kelly T. C., O’callaghan, M. J. A., Bolger, R. 2001: The avoidance behaviour shown by the rook (corvus frugeilegus) to commercial aircraft. In: Pelz, H. -J., Cowan, D. P., Feare, C. J. (Eds.), Advances in Vertebrate Pest Management, pp. 291–299.

Maragakis I. 2009: Bird population trends and their impact on Aviation safety 1999–2008, European Aviation Safety Agency Safety Analysis and Research Department Executive Directorate, 2009

Morgenroth C. 2003: Development of an Index for Calculating the Flight Safety relevance of Bird Species for an Assessment of the Bird Strike Hazard at Airports. Bird and Aviation Vol 23 (2003) No.2.

Solman V.E.F. 1973: Birds and aircraft. Biol. Conserv. 5, 79–86. https://doi.org/10.1016/0006-3207(73)90082-7

Thorpe J. 2003: Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, 1912–2002. In: Proceedings of the 26th International Bird StrikeComm.Meeting, Warsaw, Poland. pp. 85–113

Thorpe J. 2005: Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, 2002–2004 (with an appendix of animal strikes). In: Proceedings of the 27th International Bird Strike Comm. Meeting, Athens, Greece. pp. 17–24

Thorpe J. 2010: Update on Fatalities and destroyed aircraft due to bird strikes, (with an appendix for 2008–2009). In: Proceedings of the 29th International Bird Strike Comm. Meeting, Cairns, Australia.

Zakrajsek E. J., J. A. Bisonette. 2005: Ranking the risk of wildlife species hazardous to militairy aircraft. Wildlife Society Bulletin 2005. 33(1):258–264. https://doi.org/10.2193/0091-7648(2005)33[258:RTROWS]2.0.CO;2

Veröffentlicht

2012-07-09

Ausgabe

Rubrik

Cikkek

Zitationsvorschlag

A Flight Safety Index alkalmazhatóságának vizsgálata a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földhasználat tervezésében, tekintettel a repülésbiztonságot veszélyeztető madárfajokra. (2012). TÁJÖKOLÓGIAI LAPOK | JOURNAL OF LANDSCAPE ECOLOGY , 10(1), 17-24. https://doi.org/10.56617/tl.3771

Ähnliche Artikel

21-27 von 27

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in

1 2 > >>