Determining the success factors of settlements based on the experience of village- research
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2020.07.01.37-43Kulcsszavak:
sustainable development, success factorsAbsztrakt
The settlements are value-carriers. Of course not every valuable condition is a key of the success. The objective of this study is to survey the general success factors of settlements. The settlements as autonomies due to their far-reaching role-system possess means of different characteristics, which can strengthen or even weaken each other’s effects. One part of the instruments used by the settlements are unique, whereas other instrument work alike everywhere. The success of settlement depends on whether they are aware of the factors that determine their success, and whether they find their own effective tools to reach their objectives. This study presents which factors could we identify that determine success, based on our village seminar researches that have been ongoing since 2007.
Hivatkozások
Bartik, T. J. (1995): Economic Development Strategies. Upjohn Institute Working Paper No. 95-33. Kalamazoo, MI: W.E. Upjohn Institute for Employment Research. http://research.upjohn.org/up_workingpapers/33
Beluszky P.- Sikos T.T. (2007): Változó falvaink (Magyarország falutípusai az ezredfordulón) Magyarország az ezredfordulón/ Stratégiai tanulményok a Magyar Tudományos Akadémián IV. A területfejlesztési program tudományos alapozása Budapest MTA Társadalomkutató Központ
Bódi, F.- Bőhm, A. (2000): A sikeres és sikertelen településekről (About Successful and Unsuccessful Settlements) In: Bódi F.- Bőhm A.: Sikeres helyi társadalmak Magyarországon (Successful Local Society in Hungary) Agroinform Kiadóház Budapest
Brown, L. R. (1982): Building a sustainable society. Society, 1982, Volume 19, Number 2, p. 75
Čapková, S. (2005): Local Government and Economic Development. — Čapková, S. (ed.) Local Government and Economic Development. Open Society Institute, Budapest, pp. 1-19.
Csete, M. (2006): A fenntarthatóság helyi megvalósítása. Gazdálkodás Agrárökonómiai Tudományos Folyóirat. (50) 16. sz. különkiadás
Káposzta, J (2011): Regionális Gazdaságtan Budapest Szaktudás Kiadóház ISBN 978-615-5224-10-2
Kovács, Z. (2001): A települések fejlődése. In: Beluszky P- Kovács Z.- Olessák D. (szerk): A terület- és településfejlesztés kézikönyve. CEBA Kiadó. pp. 67-91
Ludescher, G. (2010): A vállalkozások és a közösségek szerepe a rurális térségek megújulásában (Function of the enterprises and communities in connection with regeneration of the rural areas) IDResearch Kft./Publikon Kiadó, Pécs, 2010, 148 p.
Molnár, M. (2017): A SZIE faluszeminárium, mint speciális vidék-kutató műhely Pro Scientia Ruralis 2:1 pp- 92- 101
Nagyné Molnár, M. (2013): Terület- térségmarketing (Regional marketing) ISBN 978-615-5183-79-9 Debreceni Egyetem Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma
Nagyné, Molnár Melinda (2013)? Factors of success in case of local society DETUROPE: CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM AND REGIONAL DEVELOPMENT 5 : 3 pp. 63-70., 8 p.
Piskóti, I. (2012): Régió és településmarketing (Regional and Settlement marketing) Akadémiai Kiadó Budapest
Szlávik, J. (szerk.) (2007): Környezetgazdaságtan. BME GTK Közgazdaságtudományok Intézet. Budapest: Typotex Kiadó
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2020 Melinda Molnár Nagyné
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).