Investigation of local product consumption habits and their impact in the Kecskemét sub-region

Authors

  • Zsolt Ádám Orbán Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy https://orcid.org/0000-0002-9849-1973

DOI:

https://doi.org/10.18531/sme.vol.10.no.2.pp.62-73

Keywords:

local products, agriculture, consumer habits, rural development, short supply chain

Abstract

The promotion of local product production and consumption is at the heart of both the European Union and Hungarian rural development agendas. In the effort to bolster the reach of small-scale producers, significant subsidies are allocated. Yet, the question of consumer preference for locally produced goods remains open.

This paper presents a primary research study aimed at deciphering consumer habits within the Kecskemét microregion. It scrutinizes the channels through which consumers acquire their everyday food products and evaluates the proportion obtained from local sources. The study also probes the degree to which various factors - price, quality, eco-friendly packaging, and production locale and methods - influence consumer buying behavior.

The central goal of this research is to provide an incisive snapshot of current purchasing trends in the Kecskemét area, thereby gauging the prevailing landscape for small-scale producers and short supply chains.

Author Biography

  • Zsolt Ádám Orbán, Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Institute of Rural Development and Sustainable Economy

    PhD student
    E-mail: orban.zs.adam@gmail.com

References

Az 123/2009. (IX. 17.) FVM rendelet a Helyi Vidékfejlesztési Közösségek és a LEADER helyi akciócsoportok részére az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK tanácsi rendelet keretében nyújtott támogatás részletes feltételeiről szóló 141/2008. (X. 30.) FVM rendelet módosításáról http://www.hermanottointezet.hu/node/412324 Download date: 03/31/2021

Az 52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000052.fvm Download date: 03/31/2021

Bakos, I. M. (2017): Local food systems supported by communities nationally and internationally). Deturope, 9(1), 59–79.

Balázs, B. – Pataki, G. – Lazányi, O. (2016): Prospects for the future: community supported agriculture in Hungary. Futures, (83), 100–111. https://doi.org/10.1016/j.futures.2016.03.005

Balázs, B. – Simonyi, B. (2009): Együtt a helyi élelmiszer rendszerekért – Civil összefogás a kistermelői rendelet módosítására. (Together for local food systems – Civil coalition for the amendment of the Small Farmers' Regulation.) Védegylet, ESSRG, Budapest.

Balázs, B. (2012): Local food network development in Hungary. International Journal of Soci-ology of Agriculture and Food, 19(3), 403–421.

Benedek, Zs. (2014): A rövid ellátási láncok hatásai. (The impact of short supply chains.) CERR, Budapest

Betz, M. E. – Farmer, F. (2016): Farmers' market governance and its role on consumer motives and outcomes. in: Local Environment, 21(10), 1420–1434. https://doi.org/10.1080/13549839.2015.1129606

Gallastegui, G. I. (2002): The Use of Eco-Labels: A Review of the Literature. European Environment, 12(6), 316–31.

Galt, R. E. – Bradley, K. – Christensen, L. O. – Munden-Dixon, K. (2019): The (un)making of "CSA people": member retention and the customization paradox in Community Supported Agriculture (CSA) in California. Journal of Rural Studies, (65), 172–185. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.10.006

Gorotyák, I. (2013): Rövid élelmiszerellátási láncok és vidékfejlesztés. (Short food supply chains and rural development.) Thesis. EJF, Szeged, Hungary https://www.teir.hu/ Download date: 03/31/2021

Kotler, P. – Keller, K. L. (2006): Marketingmenedzsment (Marketing management.) Akadémiai Kiadó, Budapest.

Kuslits, B. – Kocsis, T. (2018): Körforgás, visszacsatolás a fenntartható élelmiszerpiacon. (Circulation, feedback in a sustainable food market.) Lépések, 23(2), 6–7.

Mundler, P. – Laughrea, S. (2016): The contributions of short food supply chains to territorial development: a study of three Quebec territories. Journal of Rural Studies, 45, 218–229. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2016.04.001

Nagy, Sz. (2019): Az ár, a minőség, a márkanév és a környezetbarátság fontossága a vásárlói döntések során. (The importance of price, quality, brand and environmental friendliness in consumer decisions.) In: Veresné, S. M. – Lipták, K.(eds.): Mérleg és kihívások – XI. Nemzetközi tudományos konferencia. 252–264. p. Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Miskolc.

OECD (1995): Niche Markets as a Rural Development Strategy, OECD, Paris

Orbán, Zs. Á. (2020): Analysis of short supply chain and the chance of a new sales system in the kecskemét micro region. Studia Mundi – Economica, 7(3), 60–74. DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2020.07.03.60-74

Póla, P. (2014): Rövid Élelmiszer láncokkal a vidék fejlesztéséért. (Short Food Chains for Rural Development.) http://www.mvh-hacs.hu/tanulmanyok Download date: 03/31/2021

Reszkető, T. (ed.) (2015): Széchenyi 2020 Vidékfejlesztési Program (Széchenyi 2020 Rural Development Programme), Handbook, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Budapest

Ritter, K. (2008) The chances of local development – the crisis of agricultural employment and territorial disparities in Hungary. Területi Statisztika, 48(5), 554–572.

Ritter, K. (ed.) (2017): Vidékgazdasági tanulmányok. (Rural economic studies.), Szent István University Publishing House, Gödöllő, Hungary

Ritter, K. (2014): Possibilities of local economic development (LED) in lagging rural areas Acta Carolus Robertus, 4(1), 101–108.

Salánczi, I. – Fekete, T. (1985): A településfejlesztés és a falusi népesség változásának összefüggései Győr-Sopron megyében. (The relationship between settlement development and the change of the village population in Győr-Sopron county.) Területi statisztika, 35(3), 331–342.

Szabó, D. (2017): Determining the target groups of Hungarian short food supply chains based on consumer attitude and socio-demographic factors. Studies in Agricultural Economics, 119(3), 115–122.

Szomi, E. (ed.) (2016): Helyi termék kézikönyv (Local Product Handbook), Handbook, Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, Szeged

Downloads

Published

2023-10-30

Similar Articles

161-170 of 252

You may also start an advanced similarity search for this article.