Investigation of the mode of commuting to school of students in the eastern agglomeration of Budapest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2020.07.03.2-14

Keywords:

helyiérdekű vasút, közlekedés, operátor, regionális vonalak, szállítás

Abstract

Mobility, as the basic need in the 21st century society can also be met with the help of public transport systems. This will also ensure competitiveness, an adequate quality of life and social cohesion. Passengers, service providers and decision-making organizations with an official role (e.g. the state, local governments, specialist authorities) are the main actors in today's transport systems. The provision of line infrastructures well characterizes the development and economic and social weight of a given area. An important factor in the life of an agglomeration is the factors influencing the use of infrastructure (e.g. density of service, schedule, accessibility, proximity to the city / city centre, delays, congestion, etc. The railway and local railway (HÉV) lines, as the most common representatives of public transport, dating back more than a century and a half, can also be found in the eastern agglomeration of Budapest. The Gödöllő HÉV line and the MÁV main railway line 80a (Budapest–Hatvan), which form an almost loop with it, form two important backbones on the transport map of the region. With the help of primary questionnaire research, I examine the schooling habits of 11th grade high school students in the eastern agglomeration of Budapest.

Author Biography

  • Attila Erdei, Szent István Egyetem, Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola

    PhD-hallgató
    E-mail: erdei1974attila@gmail.com

References

Enyedi Gy. (1988): A városnövekedés szakaszai. Budapest, Akadémiai Kiadó. 110 p.

Erdei A. – Erdeiné Késmárki-Gally Sz. (2018): Development of China’s railway connections in the 21th century In: Neszmélyi, György Iván (szerk.) Regional integration and spatial processes in the world, Szent István Egyetemi Kiadó, Gödöllő, pp. 27-41.

Káposzta J. (2019): A regionális térszerkezet változásainak kapcsolatrendszere, STUDIA MUNDI - ECONOMICA 6: 3 pp. 18-28. DOI: https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2019.06.03.18-28

KSH (2013): Közlemények a budapesti agglomerációról 16. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/regiok/bptelepulesszerk.pdf (Hozzáférés: 2020. 04. 07.)

KSH (2014): Magyarország településhálózata 1. Agglomerációk, településegyüttesek. http://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/mo_telepuleshalozata/agglomeracio.pdf (Hozzáférés: 2020. 04. 07.)

KSH (2018): https://www.ksh.hu/docs/teruletiatlasz/jarasok (Hozzáférés: 2020. 04. 07.)

MÁV (2016): Belső anyag.

MÁV (2018): Vasútállomások. A magyar királyi államvasutak és a kezelésében levő helyiérdekű vasutak térképe, http://vasutallomasok.hu/terk/MAVterkep.jpg (Hozzáférés: 2019. 01. 03.)

Péli L. – Neszmélyi Gy. I. (2015): Territorial Differences of Rural Cities and the Development of Transport Infrastructure in Hungary, ROMANIAN REVIEW OF REGIONAL STUDIES: JOURNAL OF THE CENTRE FOR REGIONAL GEOGRAPHY 11: (2) pp. 69-84.

TeIR (2019): Gödöllői járás, Helyzet-Tér-Kép. http://www.teir.hu/helyzet-terkep/kivalasztott mutatok.html (Hozzáférés: 2019. 02. 26.)

Tisza I. (1996): A magyar állami, magán- és helyiérdekű vasúttársaságok fejlődése 1876-1900 között, In: Kovács L. (szerk.): Magyar Vasúttörténet 2. kötet. Budapest: Közlekedési Dokumentációs Kft., pp. 83-84.

Tóth, T. – Káposzta, J. (szerk.) (2014): Tervezési módszerek és eljárások a vidékfejlesztésben (elmélet). Gödöllő: Szent István Egyetemi Kiadó, 2014. 163 p.

Wettstein D. – Szabó A. (2005): Helyiérdekű vasutak építészete. Architectura Hungariae 7(3). http//ww.arch.et.bme.hu/arch_old/korabbi_folyam/27/27szabow.html (Hozzáférés: 2019. 01. 03.)

1005/1971. (II.26.) számú kormányhatározat

1880. évi XXXI. törvénycikk a helyi érdekü vasutakról

2005. évi LXIV. törvény a Budapesti Agglomeráció Területrendezési Tervéről

2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

345/2012. (XII.6.) Korm. rendelet egyes közlekedésfejlesztési projektekkel összefüggő közigazgatósági hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvántartásáról és az eljáró hatóságok kijelöléséről

Published

2020-09-28

Similar Articles

71-80 of 91

You may also start an advanced similarity search for this article.