The situation and development possibilities of rural tourism

Authors

  • Csilla Molnár Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
  • Bulcsú Remenyik Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendégipari és Idegenforgalmi Kar, Turizmus Intézeti Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2017.04.05.44-59

Keywords:

falusi turizmus, vidékfejlesztés, rekreáció

Abstract

In today's experience economy, more and more people recognize that for the relaxation of physical, mental and spiritual tensions in stressful everyday life is not a crowded metropolis or mass tourism destination is the best, so they often seek village romance, authentic culture, gastronomy, peace and quiet, as well as the active recreational facilities that give the country an excellent space. The main target group is middle and older age groups, but we believe that this tourism product can be attractive to younger age groups.

Author Biographies

  • Csilla Molnár, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar, Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet

    egyetemi docens
    E-mail: Molnar.Csilla@gtk.szie.hu

  • Bulcsú Remenyik, Budapesti Gazdasági Egyetem, Kereskedelmi, Vendégipari és Idegenforgalmi Kar, Turizmus Intézeti Tanszék

    egyetemi docens
    E-mail: Remenyik.Bulcsu@uni-bge.hu

References

Csizmadia L. et al (1992): Fizetővendéglátás és falusi turizmus I-II. Budapest, KIT Kiadó, 376p.

Dashper, K. (Editor) (2014): Rural Tourism: An International Perspective Hardcover

Unabridged. Cambridge Scholars Publishing. ISBN (10): 1-4438-6677-6, ISBN (13): 978-1-4438-6677-4

European Travel Comission (2017): European Tourism. Trends & Prospects. http://www.etc-corporate.org/reports/european-tourism-2017-trends-and-prospects- (q1-2017) (2017.09.28)

Gannon A. (1994), Rural tourism as a factor in rural community economic development for economies in transition. Journal of Sustainable Tourism, Vol. 2, No.1-2. pp.51-60.

Kim, J.H. –Ritchie, J.B. –McCormick, B.(2010): Developement of a scale to a measure of memeorable tourism experiences. Journal of Travel Research. Vol.51. Nr.1. pp.12- 25.

Komppula, R. (2005): Pursuing Customer Value in Tourism – A Rural Tourism Case- Study. Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 3, No. 2: p. 83–104.

Kovács D (2015): Falusi turizmus Magyarországon – kérdések és dilemmák. Területi Statisztika 55(6): 592–613.

Kulcsár Noémi (2013): Fogyasztói értékdimenziók vizsgálata a falusi turizmusban. Doktori (PhD) értekezés. Budapest. Corvinus Egyetem.

MacCannell, D.(1973): Staged Authenticity: Arrangements of Social Space in Tourist Settings. The American Journal of Sociology, Vol. 79, Nr. 3, pp. 589-603.

Michalkó G. − Rátz T. (2005): A kulturális turizmus élmény-gazdaságtani szempontjai. in: Enyedi, Gy. – Keresztély, K. (2005): A magyar városok kulturális gazdasága. Magyarország az ezredfordulón. Stratégiai tanulmányok a Magyar Tudományos Akadémián. Műhelytanulmány. Bp.: MTA Társadalomkutató Kp. http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/ipar_es_gazdasagtortenet/A_magyar_varosok_ kulturalis_gazgasaga/index.htm (2017. 09. 28.)

Molnár Cs. (2015): Kihívások és lehetőségek a turisztikai szolgáltatások marketingjében. In: Csáfor Hajnalka (szerk.) Múltbeli tapasztalatok, jelenkori feladatok: válogatás a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar oktatóinak tanulmányaiból . 153 p. Eger: Líceum Kiadó, 2015. pp. 21-37. (ISBN:978-615-5509- 27-8)

Molnár Cs. (2017): Kreativitás és innováció az egészségturizmusban. Trendek és kihívások. Kautz Konferencia elektronikus tanulmánykötete (befogadott kézirat, várható megjelenés 2018 február)

Pine, B.J. –Gilmore, J.H. (1998): Welcome to the Experience Economy. Harward Business Review. https://hbr.org/1998/07/welcome-to-the-experience-economy

Remenyik B.–Sikó B. (2017): Regional Cooperation with NGOS in Tourism. NFL füzetek. Budapest, (megjelenés alatt)

Rehák G. (2011): Turizmuspolitika Magyarországon. PhD-disszertáció. Debrecen, Debreceni Egyetem

Sasu K,A. – Epuran, G. (2016): An overview of the new trends in rural tourism. Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series V: Economic Sciences • Vol. 9 (58) No. 2.

Szabó, G. (2006): A vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése az idegenforgalmi tevékenységek fejlesztése révén. Szakmai elemzés. Falusi- és Agroturizmus Országos Szövetsége. Budapest, p. 46

Szalók Cs. et al. (2016): A Balaton Régió települései turisztikai fejlettségének vizsgálata a Turisztikai Komplex Mutató (TKM) segítségével. Prosperitás különszám.

UNWTO. 2016. Tourism Highlights. Madrid : World Tourism Organization. ISBN 978-92-844-1689-9.

Virág Á. (2017): A turisztikai együttműködés hatékonysága a Tokaji borvidéken. Falu, XXXII. (1) pp. 49-57.

www.fatosz.eu (2017. 10. 09.)

www.ksh.hu (2017. 10. 01.)

http://termalonline.hu/termal-hirek/10-legnepszerubb-termalfurdos-telepules-2016- ban (2017. 02.16.)

http://www.sycultour.eu/ (2017.10.10.)

http://www.fvsze.com/jobs/?search_keywords=&submit=#s=1 (2017.10.10)

Published

2017-12-28

Similar Articles

11-20 of 47

You may also start an advanced similarity search for this article.