Efficiency measurement of tourist organizations

Authors

  • Ágnes Béres-Virág Szent István Egyetem, Gazdaság és Társadalomtudományi Kar

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2018.05.01.2-12

Keywords:

turizmus, együttműködés, hatékonyság, mutatórendszer

Abstract

The development based on management of different settlements, regions as destinations have significant role in the tourism of Hungary. Over the past decade several tourist organizations have been established which involve a variety of tourist stakeholders. Numerous international and domestic researches have also dealt with the cooperation of tourist areas and their competitiveness and sustainability but less attention was paid to the efficiency of the tourist organizations. The purpose of the study was to evaluate the practical assessment and implementation of efficiency measurement, which can improve the operation of the internal trust network.

Author Biography

  • Ágnes Béres-Virág, Szent István Egyetem, Gazdaság és Társadalomtudományi Kar

    tanársegéd
    E-mail: virag.agnes@gtk.szie.hu

References

Aubert A. (2008): A desztináció lehatárolás problematikája a fejlesztési programok és a TDM-modell bevezetésének folyamatában. In: Hanusz Á. (szerk.): A turizmus szerepe a kistérségek és a régiók gazdasági felzárkóztatásában. Konferencia kiadvány, Kapitális Nyomdaipari és Kereskedelmi Kft. Debrecen, pp. 17-31. ISBN 978-963-7336-97-3

Dupeyras, A. – MacCallum, N. (2013): Indicators for Measuring Competitiveness in Tourism: A Guidance Document, OECD Tourism Papers, 2013/02, OECD Publishing

Lengyel M. (2007): TDM Működési Kézikönyv. Heller Farkas Főiskola, Budapest, 212 p. ISBN 978-963-06-4143-2

Lőrincz K. – Raffay Á. – Hajmásy Gy. (2014): A turisztikai desztináció menedzsment rendszer gazdasági fenntarthatósága Magyarországon. http://www.gtk.unipannon.hu/wpcontent/uploads/2015/03/TDM_fenntarthatosag_Lorincz_Raffay_Hajmasy_2014november.pdf

Piskóti I. – Hidvéginé Molnár J. – Pataki S. – Schumpler H. – Gulyás I. (2007): Desztináció-menedzsment lépésről-lépésre. Módszertani füzet desztinációmenedzsment szervezetek létrehozásához és működtetéséhez az Észak-magyarországi Turisztikai Régió példáján – munkaanyag. Eger – Miskolc, 43 p.

Sulyok J. (2004): Desztinációs marketing szervezetek tevékenységének hatékonyságmérése In: Turizmus Bulletin, VI. évfolyam 4. szám p. 30–32. ISSN 1416-9967

Szalók CS. (2014): Települések turisztikai potenciáljának mérése. A BGF KVIK Turizmus Intézeti Tanszékén folyó TDM-kutatásról. In: Turizmus Bulletin, XVI. évfolyam 3–4. szám, 94. p. ISSN 1416-9967

Sziva I. (2010): Turisztikai Desztinációk versenyképességének értelmezése és elemzése. Doktori értekezés, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Doktori Iskola, Budapest, 197 p.

Tőzsér A. (2010): A versenyképes turisztikai desztináció: Új turisztikai versenyképességi modell kialakítása. Doktori disszertáció, Miskolci Egyetem, Vállalkozáselmélet és gyakorlat Doktori Iskolája, Miskolc, 224 p.

UNWTO (2004): Indicators of Sustainable Development for Tourism Destinations A Guidebook, Madrid, 507 p. ISBN 92-844-0726-5

UNWTO (2007): Sustainable tourism indicators and destination management Regional Workshop Kolašin, Montenegro, 25-27 April 2007 Final Report, 106 p.

Virág Á. (2017): A turisztikai együttműködés szerepe a Tokaji borvidéken. Doktori értekezés. Szent István Egyetem, Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola, Gödöllő, 176 p.

Published

2018-03-20