Rail as a natural monopoly and possibilities of its regulation

Autor/innen

  • Anna Forgács Budapest Business School, College of International Management and Business, Department of Entrepreneurship and Human Resources
  • Szabolcs Szabó Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2015.02.02.50-60

Schlagwörter:

railway, public costs-private costs, natural monopoly, price cap regulation

Abstract

Government regulation is required for goods with a gap between social and private costs and social and private benefits. Such goods can be classified into three types:

  1. toll goods, which are non-rival but exclusion from use is possible;
  2. common pool goods, which are privately consumed and exclusion is not possible;
  3. collective goods, which are jointly consumed and exclusion is not

Toll goods (the railway for example) are characterized by the need of a significant amount of capital and an almost zero marginal production cost. As one single asset is enough to meet the entire public demand, providers of such services can be defined as natural monopolies and as so the issue is to avoid those monopolies to supply scarce services at high prices. Efficient regulation requires the government to stand apart from and an independent regulatory agency to restrict monopolist operation. This regulatory task can be accomplished by simulating competition (price cap regulation) or by motivating competition (free access to networks).

We address this issue focusing mainly on the Hungarian railways.

Autor/innen-Biografien

  • Anna Forgács, Budapest Business School, College of International Management and Business, Department of Entrepreneurship and Human Resources

    associate professor
    E-mail: Forgacs.Anna@kkk.bgf.hu

  • Szabolcs Szabó, Szent István University, Faculty of Economics and Social Sciences

    PhD student
    E-mail: szabo.szabolcs2@freemail.hu

Literaturhinweise

Baldwin, R. [2013]: Regulatory stability and the challenges of re-regulating. Centre on Regulation in Europe

Csillik P., Ferenczy E., Galgóczi B., Szabó J. [2000]: Az általános érdekű gazdasági szolgáltatások közös szabályairól, Kézirat

Duncan, R. [2012]: The New Depression –The Breakdown of the Paper Money Economy, John Wiley & Sons Singapore Ptc. Ltd. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/9781119199199

Európai Tanács (2015): Negyedik vasúti csomag http://www.consilium.europa.eu/hu/policies/4th-railway-package/

European Comission (2006): Freight Transport Logistics in Europe– the key to sustainable mobility , Commission of the European Communities, Brussels http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2006:0336:FIN:EN:PDF

European Comission (2011): White Paper, Roadmap to a Single European Transport Area http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0144&from=EN

European Comission (2015): Fact-finding studies in support of the development of an EU strategy for freight transport logistics, Lot 1: Analysis of the EU logistics sector, Final report, http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/studies/doc/2015-01-freight-logistics-lot1-logistics-sector.pdf

Eurostat: http://ec.europa.eu/transport/strategies/facts-and-figures/transport-matters/index_en.htm

Gilmor, D. [2014]: State of Logistics Union 2014, Supply Chain Digest, June 17, 2014 http://www.scdigest.com/ASSETS/FIRSTTHOUGHTS/14-06-17.php?cid=8190)

Horváth A. - Pónusz M. [2011]: Fuvarozási ágak és szolgáltatók közötti választás elemzése az ellátási lánc működésének szemszögéből, In: Erdei Ferenc VI. Tudományos Konferencia. Kecskemét, 2011.Aug. 25-26.. (p.415-419l) ISBN 978-963-7294-98—3 Ö, ISBN 978-615-5192-00-5 (II. kötet)

Karmazin Gy. (2015): Logisztikai szolgáltató központokat működtető vállalkozások fejlesztése hálózati kutatások eredményeinek felhasználásával. In: Karmazin Gy. (főszerk): LOGISZTIKA Trendek és legjobb gyakorlatok, I. évfolyam, 1. szám, Szolnok, 2015. április, pp.14-16.

Koós G. [2013]: Piacnyitás a vasúti szektorban- a negyedik vasúti csomag, Verseny és szabályozás 2013.1. szám pp.324-374 MTA Közgazdaságtudományi Intézet, http://econ.core.hu/file/download/vesz/verseny_13_KoosG_vasut.pdf

Krugman, P. [2012]: Elég legyen a válságból! Most! Akadémiai Kiadó, 2012

Lund, S., Manyika, J., Nyquist, S., Mendonca, L. and Ramaswamy, S. [2013]: Game changers: Five opportunities for US growth and renewal, McKinsey & Company, http://www.mckinsey.com/insights/americas/us_game_changers

Regulation in Europe. http://www.cerre.eu/sites/cerre/files/130204_CERRE_Study_Stability_Final.pdf

Schulz, J. D. [2014]: 25th Annual State of Logistics: It’s complicated, Logistics management, July 1, 2014 http://www.logisticsmgmt.com/article/25th_annual_state_of_logistics_its_complicated

Valentiny P. [2013]: Változások a hálózatos közszolgáltatások szabályozási intézményrendszerében, Verseny és szabályozás 2013.1.sz. pp.281-318 MTA Közgazdaságtudományi Intézet http://econ.core.hu/file/download/vesz2013/intezmeny.pdf

Other literature:

Carew, D. D. – Mandel, M. [2014]: Infrastructure Investment and Economic Growth- Surveying New Post-Crisis Evidence, Progressive Policy Institute http://www.progressivepolicy.org/wp-content/uploads/2014/03/2014.03-Carew_Mandel_Infrastructure-Investment-and-Economic-Growth_Surveying-New-Post-Crisis-Evidence.pdf

Európai Bizottság (2014): Közérthetően az Európai Unió szakpolitikáiról, Közlekedéspolitika http://europa.eu/pol/pdf/flipbook/hu/transport_hu.pdf

Principles:

A 91/440/EEC http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=OJ:L:1991:237:FULL&from=EN

A 95/19/EC http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31995L0019:EN:HTML

A 2001/12/EC http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0012&from=EN

A 2001/13/EC http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0013&from=EN

A 2001/14/EC http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32001L0014&from=EN

A 2004/49/EC http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:220:0016:0039:EN:PDF

A 2004/51/EC http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:220:0058:0060:EN:PDF

A 881/2004 http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:220:0003:0015:EN:PDF

A 2007/58/EC http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0044:0050:EN:PDF

A 2007/59/EC http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:315:0051:0078:EN:PDF

A 2013/0014/COD http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013PC0027&from=EN

A 2013/0015/COD http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013PC0030&from=EN

A 2013/0016/COD http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013PC0031&from=EN

Veröffentlicht

2015-11-02

Ähnliche Artikel

31-40 von 91

Sie können auch eine erweiterte Ähnlichkeitssuche starten für diesen Artikel nutzen.