The protection of train crews during their work in the agglomeration of Budapest
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2021.08.04.17-26Schlagwörter:
train, abuse, law, transportation, railwayAbstract
A peaceful, prosperous era for Hungary began with the Compromise of 1867. Especially the development of Budapest was impressive at the turn of the 19th and 20th centuries, which made the capital a real metropolis in the heart of the Carpathian-Basin. At this time, the establishment of the proper railway network and railway connections gave the basis of the economic prosperity of the country. Development of railway had not only positive, but also negative effects, such as the emergence of dangerous criminals, robbers, thieves, violent people who harmed the passengers and threatened the safety of rail transport. In the recent years, the number of violence attacks increased against the train-crew members (e. g. ticket inspectors, train drivers). Especially trains running in the agglomeration of Budapest have required police actions. The study consists of three main parts. The first part contains a brief presentation of the Hungarian railway system, the second part presents the suburban and local railways (HÉV) in the agglomeration of Budapest, and the third part presents the nature and number of crimes committed against the train crew members and the security regulations against attacks.
Literaturhinweise
Áldorfai, György; Józsa, Viktória; Káposzta, József; Nagy, Henrietta; Varga-Nagy, Adrienn (2017): Challenges and development paths of central and Eastern European locations in the globalised world: report on the first international smart communities academy. DETUROPE: CENTRAL EUROPEAN JOURNAL OF TOURISM AND REGIONAL DEVELOPMENT 9:3 pp. 229-232., 4 p. (2017)
BFK (2021): Budapesti agglomerációs stratégia 2040. Available at: https://budapestvasut2040.hu/wp content/uploads/2021/01/BAVS_magyar_web_2021.pdf (11.04.2021)
Erdeiné, Késmárki-Gally Sz., Fenyvesi, L. (2012): Tendencies and challenges in global agriculture. Problems Of World Agriculture: Scientific Journal Of Warsaw University Of Life Sciences 27:12, pp. 47-53.
Köller, L. (2003): A különböző vasúti hálózatok vonali és hálózati hatékonysága, illetve a versenyképesség értelmezése a vasútnál hazai tapasztalatok és nemzetközi példák alapján. Available at: http://www.vki.hu/~tfleisch/~haver/szakirodalom/haver KOLLER-vasut.pdf (17.10.2020)
KSH (2021): Helyközi személyszállítás összesen. Available at: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_evkozi/e_odme007.html (14.04.2021)
Lovas Gy. (1999): A Budapest-Gödöllő-Vác helyiérdekű vasút. In: Villányi Gy., Varga K., Keller L., Horváth F., Molnár E., Kubinszky M. (szerk.): Vasúthistória Évkönyv. Magyar Állam Vasutak, 240–288.
MÁV-HÉV (2019): Bemutatkoznak Budapest elővárosi vasútvonalai. Available at: https://mav-hev.hu/hireink/bemutatkoznak-budapest-elovarosi-vasutvonalai-0 (21.11.2020)
MÁV-START (2020): MÁV-START Zrt. internal data
MMKM: A magyar királyi államvasutak és a kezelésében levő helyiérdekű vasutak térképe. Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, MMKM TKGY 2948.
Péli, L., Neszmélyi, Gy. I. (2015): Territorial Differences of Rural Cities and the Development Of Transport Infrastructure In Hungary. Romanian Review Of Regional Studies: Journal Of The Centre For Regional Geography 11:2, pp. 69-84.
Tisza, I. (1996): A magyar állami, magán- és helyiérdekű vasúttársaságok fejlődése 1876-1900 között. In: Kovács L. (szerk.): Magyar Vasúttörténet 2. kötet. Közlekedési Dokumentációs Kft., 83–84.
Wettstein D., Szabó, A. (2005): Helyiérdekű vasutak építészete. Architectura Hungariae, 7, 3. Available at: http//ww.arch.et.bme.hu/arch_old/korabbi_folyam/27/27szabow.html (21.09.2020)
évi C. törvény a Büntető Törvénykönyvről
/2018. (XI. 10.) Korm. határozat az egyes kiemelt projekteknek az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretében előkészítési célú projektként történő nevesítéséről, valamint az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat módosításáról
/2018. (XI. 10.) Korm. határozat a budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól
/2018. (XI. 10.) Korm. határozat a budapesti elővárosi gyorsvasúti vonalak (HÉV) egységes rendszerben történő fejlesztésérő
Downloads
Veröffentlicht
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2021 Attila Erdei
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).