AZ OKTATÁS ÉS A TUDATOSSÁG JELENTŐSÉGE A CSALÁDOK DIGITÁLIS ESZKÖZHASZNÁLATÁBAN

Autor/innen

  • Szilárd Malatyinszki Kodolányi János Egyetem

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2022.09.01.68-77

Schlagwörter:

oktatás, digitalizáció, család, tudatosság, eszközhasználat

Abstract

A családok élete az elmúlt évtizedekben, de leginkább az elmúlt években alapvetően megváltozott. A digitális eszközök térnyerése megváltoztatta az időgazdálkodást (munka- és szabadidő egyaránt), munkamódszereket, oktatástechnikai eszközöket. A vírushelyzet megjelenésével a családok otthonukba kényszerültek, így a családtagoknak osztozniuk kellett eszközökben, térben és időben egyaránt. Az online térben történő munkavégzés, oktatás, szórakozás és az életfolyamatok kezelése kiegyensúlyozottan csak kellő tudatossággal történhet. E tudatosságban a családtagok számíthatnak egymásra, de szükséges egy jelentős szintű tanulás és szocializáció mind a felnőttek, mind a gyermekek részéről. E mellett a hatékony munkavégzés érdekében a munkáltatónak olyan irányítási, ellenőrzési és motivációs rendszereket kell alkalmaznia, melyek támogatják a családi élet egyensúlyát is.

Autor/innen-Biografie

  • Szilárd Malatyinszki, Kodolányi János Egyetem

    egyetemi docens
    E-mail: mszilard@kodolanyi.hu

Literaturhinweise

A 487/2020. (XI. 11.) Korm. Rendelet a veszélyhelyzet során a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról, https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A2000487.KOR, letöltve: 2022. 01. 14.

Aronson, Elliot Pratkanis, Anthony (1992): Rábeszélőgép, AB OVO Kiadó, Budapest, ISBN: 9789637853036

CodeBerry (2020): A 15 leggyakoribb otthonról végezhető munka 2020-ban, https://codeberryschool.com/blog/hu/15-otthonrol-vegezheto-munka/ , letöltve: 2022. 01. 14.

Forbes.hu (2022): Öt tipp ahhoz, hogy profin elkerüld a kellemetlen home office bakikat, https://forbes.hu/legyel-jobb/ot-tipp-ahhoz-hogy-profin-elkeruld-a-kellemetlen-home-office-bakikat/, letöltve: 2022. 01. 14.

Galán Anita (2014): Az internetfüggőség kialakulása és prevalenciája, https://metszetek.unideb.hu/files/201401_17_galan_anita_1.pdf, letöltve: 2022. 01. 13.

Hegyeshalmi Richárd (2018): Videojáték-függség = betegség, index.hu, Index - Tech - Videojáték-függőség = betegség, letöltve: 2022. 01. 08.

Holló Sándor (2022): Az atipikus foglalkoztatás, https://www.atipikus.hu/index.php/atipikus-foglalkoztatas, letöltve: 2022. 01. 14.

Hovánszki Arnold (2005): A tipikus és az atipikus foglalkoztatás Magyarországon, Munkaügyi Szemle, 2005. július-augusztus, http://www.munkaugyiszemle.hu/sites/default/files/Hovanszky.pdf, letöltve: 2022. 01. 14.

Káposzta, József; Nagy, Henrietta; Sólyomfi, Hanna Andrea (2018): Influence of security issues on sustainable and smart rural development in Hungary. ENGINEERING FOR RURAL DEVELOPMENT 2018 pp. 477-483., 7 p. (2018) DOI: https://doi.org/10.22616/erdev2018.17.n058

Káposzta, J.; Illés, B.; Nagy, H. (2017): Examination of impact of economic policy on quality of life in regions of some european countries with global perspective. ENGINEERING FOR RURAL DEVELOPMENT 16:1 pp. 236-241., 7 p. DOI: https://doi.org/10.22616/erdev2017.16.n045

Káposzta, J; Nagy, H. (2015): Status report about the progess of the Visegrad Countries in relation to Europe 2020 targets. EUROPEAN SPATIAL RESEARCH AND POLICY 22:1 pp. 81-99., 19 p. (2015) DOI: https://doi.org/10.1515/esrp-2015-0018

Kate Whiting (2020): These are the top 10 job skills of tomorrow – and how long it takes to learn them, https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/, letöltve: 2022. 01. 08.

Kimberly S. Young - Cristiano Nabuco de Abreu (2011): Internet Addiction: A Handbook and Guide to Evaluation and Treatment, John Wiley & Sons, Inc. ISBN: 978-0470551165

Kiss Orchidea Edit – Izsó Lajos – Eglesz Dénes – Fekete István (2002): Professzionális számítógépes játékok a motiváció empirikus vizsgálatának tükrében, Alkalmazott Pszichológia, IV. 1. 5-33, https://people.inf.elte.hu/fekete/pub/Folyoirat_cikkek/2005%20Jatekosok_motivacioja.pdf, letöltve: 2022. 01. 08.

Lottó-Számok.hu, A számítógép- és internetfüggőség - https://lotto-szamok.hu/jatekszenvedely/, letöltve: 2022. 01. 13.

Malatyinszki Szilárd (2020a): Az új generáció, mint erőforrás, Multidiszciplináris kihívások, sokszínű válaszok, DOI: https://doi.org/10.33565/MKSV.2020.01.07

Malatyinszki Szilárd (2020b): Experiencing Digital Education, EasyChair Preprint, https://easychair.org/publications/preprint_download/GtvW, letöltve: 2022. 01. 14.

Sas, I. (2007). Reklám és pszichológia. Budapest, Kommunikációs Akadémia Könyvtár

The History Of Esports - https://americanesports.net/blog/the-history-of-esports/, letöltve: 2022. 01. 08.

Tóth, T., Káposzta, J. (2021): Succesful management of settlements to boost rural development. EUROPEAN COUNTRYSIDE 13 (2021) 4. pp. 819-833. 15 p. (2021) DOI: https://doi.org/10.2478/euco-2021-0044

WHO: Gaming disorder - ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics (who.int), letöltve: 2022. 01. 08.

Veröffentlicht

2022-03-02