Major coherences of the impacts of innovations on space structure

Authors

  • Imre Ökrös Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • Henrietta Nagy Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
  • József Káposzta Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar https://orcid.org/0000-0002-1239-8541

DOI:

https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2016.03.02.80-89

Keywords:

régió típusok, regionális stratégiák, innovációs miliő, iparági körzetek

Abstract

The impacts of innovations on space structure are in the focus of interest nowadays, since the moderation of spatial differences is a priority for each national government. Many deal with this urging spatial development problem that is in relation to the major problems of cities by now. One reason for seeking better economic conditions and strategies was the finding that regional recession might be gradual and the economic and social crisis might not be avoided. Innovative developments are more and more promoted because the economic basis of the Western-European states is risked by the tight competition and technological shift. Overall, it can be seen clearly that regional developments based on the introduction of innovations can bring long-term solutions for the changes in spatial structure.

Author Biographies

  • Imre Ökrös , Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    PhD student
    E-mail: okroskft@gmail.com

  • Henrietta Nagy, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    associate professor
    E-mail: nagy.henrietta@gtk.szie.hu

  • József Káposzta, Szent István Egyetem, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

    associate professor
    E-mail: kaposzta.jozsef@gtk.szie.hu

References

Dicken, P.-Loyd, P. E. (1990): Location in Space. Theoretical Perspectives in Economic Geography, Harper Colins, London.

Dougherty, D. (1996): Organizing for Innovation, in S. Clegg, C. Hardy, and W. Nord, eds., Handbook of Organization Studies, London: Sage, (1996), pp. 424-439.

Downs, G. W.-Mohr, L. B. (1976): Conceptual issues in the study of innovation. Admin. Sci. Quar, Vol. 21, pp. 700-714.

Gáspár, L. (1998): Általános innovációelmélet. Magyar Innovációs Szövetség.

Goda, P. – Tóth, T. (2013): Pókháló- entrópia, mint új rendszervizsgálati megközelítés a területi elemzésekben. Területi Statisztika 53:(2) pp. 169-189.

Havas, A. (1998): Innováció elméletek és modellek. In.: Inzelt Annamária (szerk.): Bevezetés az innovációmenedzsmentbe. Budapet, Műszaki Könyvkiadó.

Korompai, A. (1995): Regionális stratégiák jövőkutatási megalapozása. Budapest, ELTE regionális Földrajzi Tanszék.

Kotler, P. (2000): Marketing Management Millenium Edition. ISBN 0–536–63099-2 BA 993095

Lengyel, I. (2003): Verseny és területi fejlődés: a térségek versenyképessége Magyarországon. JATEPress, Szeged.

Lengyel, I.-Rechnitzer, J. (2004): Regionális gazdaságtan. Dialog Campus Kiadó, Budapest-Pécs.

Malecki, E. J. (1997): How Development Occurs: Local Knowledge, Social Capital, and Institutional Embeddededness. Paper prepared for presentation at the Meeting of the Southern Regional Science Association, Savannah, Georgia.

Marshall, A. (1890): Közgazdaságtan alapelvei (Principles of Economics).

Némediné, Kollár K. – Neszmélyi, Gy. I. (2015): Aspects Of Spatial Economic Processes Of Disadvantaged Areas In Hungarian And International Perspective. ROMANIAN REVIEW OF REGIONAL STUDIES: JOURNAL OF THE CENTRE FOR REGIONAL GEOGRAPHY (ISSN: 1841-1576) 11:(2) pp. 3-18.

Péli, L. (2013): Növekedési pólusok főbb regionális gazdaságtani összefüggéseinek vizsgálata Magyarországon. Budapest: Agroinform Kiadó és Nyomda Kft., 2013., ISBN: 978-963-502-970-9

Porter, M. E. (1990): The Competitive Advantage of Nations. Harvard Business Review.

Rechnitzer, J. (1990): Szempontok az innovációk térbeli terjedésének kutatásához. MTA RKK, Pécs, pp. 48-62.

Rechnitzer, J. (1993): Innovációs pontok és zónák, változási irányok a térszerkezetben. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.

Rechnitzer, J. szerk. (1994): Fejezetek a regionális gazdaságtan tanulmányozásához. MTA RKK, Győr-Pécs, 1994.

Rothwell, R. (1994): Towards the Fifth‐generation Innovation Process, International Marketing Review, Vol. 11 Iss: 1, pp.7 - 31

Schumpeter, J. A. (1912, 1980): A gazdasági fejlődés elmélete. Vizsgálódás a vállalkozói profitról, a tőkéről, a hitelről, a kamatról és a konjunktúraciklusról. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest.

Schmookler, J. (1966): Invention and Economic Growth. Harward University Press. p. 332.

Varga, A. (1998): University Research and Regional Innovation. Kluwer Academic Publishers, Boston.

Published

2016-12-16

Similar Articles

21-30 of 104

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>