Regionális hatások a covid idején az online élelmiszer kiskereskedelemben Miskolc, Zalaegerszeg és agglomerációjuk eredményeinek vizsgálata
DOI:
https://doi.org/10.18531/Studia.Mundi.2022.09.03.30-42Kulcsszavak:
E-kereskedelem, Regionális gazdaság, Demográfia, JövedelemAbsztrakt
A COVID-19 elleni védekezés nagymértékben alakította át a kiskereskedelemi trendeket és az ehhez kapcsolódó fogyasztói magatartást. Ez eddig is növekedésben lévő e-kereskedelem fejlődése tovább fejlődött és ezzel megváltoztatta a vásárlói szokásokat is. A pandémia okozta korlátozások sok vásárlót áttereltek a digitális vásárlás irányába. A kezdeti pánikvásárlások után a fogyasztók –az erre az értékesítési csatornára áttért, illetve jelenlétét megerősítő aktorok hatására- elvárása folyamatos erősödésnek indult. Ez azt jelenti, hogy a versenyhelyzet nagyon erőssé vált. A kezdeti gyors növekedés mára kissé lejjebb hagyott, de még mindig látható némi emelkedés a forgalmi adatokban és a tranzakciók számában. Az e-fogyasztók számában azonban már szignifikáns eltérés nem látható az éves adatok vizsgálatában, ez azt jelenti, hogy a forgalmi emelkedés hátterében ugyanazon fogyasztók magasabb számú vásárlási gyakorisága okozza. Mivel egyre több kereskedő lép be az online kereskedelem piacára, ezért a verseny folyamatosan erősödik. Az e-kereskedelem piaca a főváros és agglomerációja környékén összpontosul, ezért azon kiskereskedők képesek új vásárlókat megszólítani, akik a periférián vagy félperiférián elérhetővé teszik a szolgáltatást. A vizsgálat két megyére (Zala és Borsod-Abaúj Zemplén) terjed ki. A kutatás célja az volt, hogy megállapítást nyerjünk annak kapcsán, hogy a jövedelmi viszonyok miképpen hatnak a kiskereskedő online fogalmára. Ezért átvizsgáltuk a két régió vonatkozó adatait. A konklúziók levonása után látható, hogy elsősorban az elérhető háztartások száma az, ami a forgalmi eredményekre hatással lehet.
Hivatkozások
Alkhalifah, A., Alorini, F., & Alturki, R., (2021). Enhancement of E-commerce service by designing last mile delivery platform. Computer Systems Science & Engineering, Issue DOI: https://doi.org/10.32604/csse.2022.021326
Bjørgen, A., Bjerkan, K. Y., & Hjelkrem, O. A., (2022). E-groceries: Sustainable last mile Distribution in city planning. Research in Transportation Economics, Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.retrec.2019.100805
Calabrò, G., Pira, M. L., Giuffria, N., Fazio, M., Inturri, G., & Ignacollo, M., (2022). Modelling the dinamics of fragmented vs consolited last-mile E-commerce deliveries via agent-based model. Transportation Research Procedia. Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2022.02.020
Chang, H. H., Chen, S. W., (2009): Consumer perception of interface quality, security, and loyalty in electronic commerce. Information & Management, Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2009.08.002
Dias, E. G., de Oliveira, L. K. & Isler, C. A., (2022). Assessing the Effects of Delivery Attributes on E-Shopping Consumer Behaviour. Sustainability.
Digital.hu, (2020). https://www.digitalhungary.hu/e-volution/NRC-nott-az-internetpenetracio-hazankban/9422/ Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
GKID, (2021). https://gkidigital.hu/2021/03/25/2020-online-kiskereskedelem/ Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
GKID, (2022). https://gkidigital.hu/2022/03/24/70-millio-online-vasarlas/ Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
Káposzta, J; Nagy, H. (2015): Status report about the progess of the Visegrad Countries in relation to Europe 2020 targets. EUROPEAN SPATIAL RESEARCH AND POLICY 22:1 pp. 81-99., 19 p. (2015) DOI: https://doi.org/10.1515/esrp-2015-0018
Kim, J., Kim, M., Im, S., & Choi, D., (2021). Competitiveness of E-commerce firms through ESG Logistics. Sustainability, Issue DOI: https://doi.org/10.3390/su132011548
Kotler, P., Armstrong, G., (2008). Principles of Marketing. Harlow, Pearson Education International. ISBN: 978-0-13712827-3
KSH.hu, (2021). https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0076.html. Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH.hu, (2021). KSH.hu. https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0042.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH.hu, https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/mun/mun2202.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH.hu, (2021). https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0045.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH. hu (2021). Körkép megyékről.
Miskolc.hu, (2022). https://www.miskolc.hu/elet-a-varosban/varosinformacio/miskolci-informacio/miskolc-tortenete Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
Miskolc.hu, (2022). https://www.miskolc.hu/elet-a-varosban/varosinformacio/miskolc-varos-gazdasaga Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
Nogueira, G.P.M., Rangel, J.J. De A., & Shimoda, E., (2021). Sustainable last-mile distribution in B2C e-commerce: do consumers really care? Cleaner and Responsible Consumption. Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.clrc.2021.100021
Otter, C., Watzl, C., Schwarz, D., & Priess P., (2017). Towards sustainable logistics: study of alternative delivery facets. Entrepreneurship and Sustainability Issues.
Pannon.hu, (2022). Pannon.hu. https://zek.uni-pannon.hu/index.php/hu/a-kozpontrol/bemutatkozas.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12
Pullman, M., Greece, J., Shi, W., & Kaplan, S., (2019). B-line Sustainable urban delivery: can last-mile bicycle delivery survive the E-commerce minefield? Business Faculty Publications and Presentations.
Reiffer, A., Kübler, J., Briem, L., Kagerbauer, L., & Vortisch, P., (2021). Integrating urban last-mile package deliveries into an agent-based travel demand model. Procedia Computer Science, Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.03.028 pp. 178-185.
Suhartanto, D., Ali, M.H., Tan, K. H., Sjahroeddin, F., & Kushdibio, L., (2018). Loyalty toward online food delivery service: the role of e-service quality and food quality. Journal of Foodservice Business Research, Issue DOI: https://doi.org/10.1080/15378020.2018.1546076
Tiwapat, N., Pomsing, C., & Jomthong, P., (2018). Last mile delivery: modes, efficiencies, sustainability and trends.3rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Engineering, ICITE 2018.
cs/hun/xftp/gyor/mun/mun2202.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH.hu, (2021). https://www.ksh.hu/stadat_files/jov/hu/jov0045.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
KSH. hu (2021). Körkép megyékről.
Miskolc.hu, (2022). https://www.miskolc.hu/elet-a-varosban/varosinformacio/miskolci-informacio/miskolc-tortenete Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
Miskolc.hu, (2022). https://www.miskolc.hu/elet-a-varosban/varosinformacio/miskolc-varos-gazdasaga Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12.
Nogueira, G.P.M., Rangel, J.J. De A., & Shimoda, E., (2021). Sustainable last-mile distribution in B2C e-commerce: do consumers really care? Cleaner and Responsible Consumption. Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.clrc.2021.100021
Otter, C., Watzl, C., Schwarz, D., & Priess P., (2017). Towards sustainable logistics: study of alternative delivery facets. Entrepreneurship and Sustainability Issues.
Pannon.hu, (2022). Pannon.hu. https://zek.uni-pannon.hu/index.php/hu/a-kozpontrol/bemutatkozas.html Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12
Pullman, M., Greece, J., Shi, W., & Kaplan, S., (2019). B-line Sustainable urban delivery: can last-mile bicycle delivery survive the E-commerce minefield? Business Faculty Publications and Presentations.
Reiffer, A., Kübler, J., Briem, L., Kagerbauer, L., & Vortisch, P., (2021). Integrating urban last-mile package deliveries into an agent-based travel demand model. Procedia Computer Science, Issue DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2021.03.028 pp. 178-185.
Suhartanto, D., Ali, M.H., Tan, K. H., Sjahroeddin, F., & Kushdibio, L., (2018). Loyalty toward online food delivery service: the role of e-service quality and food quality. Journal of Foodservice Business Research, Issue DOI: https://doi.org/10.1080/15378020.2018.1546076
Tiwapat, N., Pomsing, C., & Jomthong, P., (2018). Last mile delivery: modes, efficiencies, sustainability and trends.3rd IEEE International Conference on Intelligent Transportation Engineering, ICITE 2018.
Uni-Miskolc.hu, (2022). https://www.uni-miskolc.hu/egyetem-tortenete. Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12
Unithe.hu (2022). Utolsó letöltés dátuma: 2022.06.12
Vakulenko, Y., Shams P., Hellström, D., Hjort, K., (2018). Online retail experience and customer satisfaction: the mediating role of last mile delivery. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, Issue DOI: https://doi.org/10.1080/09593969.2019.1598466
Wirtz, J., Lovelock, C., (2016). Services marketing: people, technology, strategy (8th ed.). New York, NY: Pearson.
Zalaegerszegturizmus.hu, (2022). https://zalaegerszegturizmus.hu/informaciok/a-varos-tortenete/ Utolsó letöltés dátuma: 2022. 06.12
Zeithaml, V. A., Parasuraman, A. & Malhotra, A., (2002). Service quality delivery through web sites: A critical review of extant knowledge. Journal of the Academy of Marketing Science. DOI: https://doi.org/10.1177/009207002236911
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2022 Póka Viktor, Gyenge Balázs
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).